شناسهٔ خبر: 170352 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گودرزی خبر داد:

بررسی اثرات اجتماعی طرح مالیات بر عایدی سرمایه

عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از بررسی اثرات اجتماعی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در این کمیسیون خبر داد و گفت: با توجه به این که این طرح تاکید ویژه ای به حوزه مسکن دارد بنابراین یکی از اهداف آن نجات مسکن از چنگال سوداگران و گرانی است و از بعد اجتماعی اهمیت خاصی پیدا می کند زیرا که مسکن پدیده ای اجتماعی است و بر مقوله های جمعیت، فرهنگ، اخلاق اجتماعی، معماری ساختمان ها و سبد هزینه ای خانوار موثر است.

به گزارش «نماینده» عباس گودرزی با اشاره به ضرورت وجود ابزاهای مالیاتی در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز، گفت: یکی از مهمترین اقدامات مجلس در یک‌سال گذشته پیگیری و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه بوده است که در این راستا روز گذشته نشستی با محوریت موضوع این قانون در کمیسیون اجتماعی برگزار شد و اثرات اجتماعی آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: تعدادی از نمایندگان موافق و مخالف طرح از سایر کمیسیون ها در نشست حضور یافتند تا نظرات خود درباره اثرات و جوانب قانون را مطرح کنند و در مجموع مخالفان پس از ارائه نظرات خود با پاسخ های منطقی نمایندگان و کارشناسان مواجه شدند.

وی مهمترین دلیل افزایش قیمت کالاهایی مانند مسکن را افزایش رفتار سوداگرانه توسط نهادهای حقوقی و برخی اشخاص حقیقی دانست که در بازه‌های زمانی مختلف باعث افزایش جهش قیمت شده‌اندو مشکلات متعدد اجتماعی از جمله کاهش نرخ ازدواج را به وجود آورده‌اند. 

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس یازدهم با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه بر عایدی حاصل از افزایش بی ضابطه قیمت‌ها اعمال می‌شود، تصریح کرد: تنها سوداگران بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به نفع مردم و جامعه خواهد بود این بدین معنی است که تقاضاهای مصرفی مردم از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند.

گودرزی در پاسخ به این پرسش که قانون برای تصویب در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: بعد از مدت‌ها که کارشناسان اقتصادی در چند سال اخیر لزوم وجود این قانون را در مجلس قبل پیگیری کردند و متاسفانه این طرح در دوره های قبل به نتیجه نرسیده بود و فرصت فراهم شد تا این بار توسط مجلس فعلی این طرح به رای گذاشته شود و این بار کلیات آن مورد موافقت اکثریت نمایندگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: هر چند طی هفته های آتی جزییات قانونی این ابزار مهم اقتصادی بررسی و به تصویب خواهد رسید اما از زمان تصویب کلیات آن، ذینفعان سیاسی و اقتصادی در داخل و خارج از کشور در برابر این قانون هجمه ایجاد کرده اند.

عضو هیات رییسه فراکسیون انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت دریافت این مالیات به نفع اقشار جامعه افزود: اجرای این قانون باعث می‌شود تا انگیزه های مردم برای سرمایه گذاری در تولید و فعالیت های مولد افزایش یابد و در نتیجه رونق اشتغال در جامعه افزایش یابد و از مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری، فشار اقتصادی جلوگیری شود. 

وی با اشاره به ابعاد اجتماعی طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: با توجه به این که این طرح تاکید ویژه ای به حوزه مسکن دارد بنابراین یکی از اهداف آن نجات مسکن از چنگال سوداگران و گرانی است و از بعد اجتماعی اهمیت خاصی پیدا می کند زیرا که مسکن پدیده ای اجتماعی است و بر مقوله های جمعیت، فرهنگ، اخلاق اجتماعی، معماری ساختمان ها و سبد هزینه ای خانوار موثر است.

گودرزی افزود: کمیسیون اجتماعی وظیفه خود دانسته است که به این موضوع ورود کند زیرا وضعیت مسکن در بین اقشار جامعه به مسئله بسیار بغرنجی تبدیل شده است.

پایان پیام/

نظر شما