شناسهٔ خبر: 170290 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

موافقت مجلس با بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان

معلم نمایندگان مردم با اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه رتبه بندی معلمان موافقت کردند که بر این اساس، لایحه مذکور در نشست آتی مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد کرفت.

به گزارش «نماینده» نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۰ خرداد) مجلس شورای اسلامی، با بررسی اولویت دار لایحه رتبه بندی معلمان، با ۱۵۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر موافقت کردند.

در این رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که براساس تبصره ۱ ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس، لایحه مذکور در اولویت دستور کار جلسه آتی صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

محمد وحیدی به عنوان درخواست کننده بررسی اولویت دار لایحه مذکور گفت: تصویب این لایحه از شاهکارهای مجلس یازدهم بوده، چرا که بیانگر استمرار پیگیری های نمایندگان به ارسال آن از سوی دولت و مجلس است، همچنین پیگیری های مصرانه کمیسیون آموزش و تحقیقات در این زمینه را نشان می دهد که برای اجرایی شدن بخش تعطیل شده سند تحول بنیادین در ۶ زیرنظام تلاش کردند.

وی افزود: این لایحه بر توجه به معلمان به عنوان مهمترین مولفه اثربخش در تعلیم و تربیت تاکید دارد، ضمن اینکه همه ما از این جهت از آموزش و پرورش ناراضی هستیم که در جهت رسیدن آموزش و پرورش به یک وضعیت مطلوب تلاش نکرده است، کما اینکه تاکنون تنها در حوزه کمّی و پوشش تحصیلی اقدام شده و در جهت کیفی شدن آموزش اقدامی صورت نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: هم اکنون مجلس در تلاش است با این نگاه که معلم مهمترین عنصر حوزه تعلیم و تربیت بوده و نظام شایستگی و ارزشیابی معلم ها و نظام پرداخت ها باید براساس این نگاه اصلاح شود، این لایحه را به تصویب رساند.

وحیدی اظهار کرد: این نظام براساس قانون ۶ زیرنظام تحول سند تحول بنیادین را طراحی کرده که یکی از آنها که وظیفه مجلس در آن این است که این مهم را که ۱۰ سال توسط دولت مسکوت نگه داشته شده است را تا تبدیل آن به قانون پیگیری کند، چرا که در قانون برنامه ششم توسعه نیز به صراحت آمده است که در صورتی می توان رتبه بندی معلمان را اجرا کرد که این موضوع به صورت لایحه از دولت به مجلس تقدیم شود.

وی ضمن تشکر از دولت و وزیر آموزش و پرورش برای ارسال این لایحه به مجلس یادآور شد: یکی از ایرادات این لایحه این بودهکه فوریت ندارد و حتی به رغم اینکه در بودجه ۱۴۰۰ حداقل مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این مصوبه تعیین شده است، اما تا فوریت آن تصویب نشود، اجرایی نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تقاضای جامعه فرهنگیان و مردم این است که این لایحه با فوریت بررسی و تصویب شود، عنوان کرد: انتظار می رود نمایندگان براساس نگاهی که به سند تحول بنیادین دارند، به انتظار ۱۰ ساله معلمان پایان دهند تا براساس نظام شایستگی بتوان فرصت بسیار مهمی را برای ارتقای کیفیت حوزه آموزش در کنار توجه به فضاهای آموزشی، تجهیزات و مدارس ایجاد کرد، ضمن اینکه معلمان باید به عنوان مهمترین عنصر تاثیرگذار بر فرآیند آموزش در این قانون، محور قرار گیرند.

حسن نوروزی به عنوان مخالف بررسی اولویت دار این لایحه گفت: ما در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ رتبه بندی معلمان را به نحوی تصویب کرده و در بودجه ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۶ هزار میلیارد تومانی که دولت برای این بخش تعیین کرده بود تا ۱۵ هزار میلیارد افزایش دادیم.

نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس یازدهم خطاب به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: چرا شما یک کار کلی برای آموزش و پرورش انجام نمی دهید؟ کما اینکه در گذشته نیز در مقاطعی مسائل مختلف پیرامون استخدام معلمان حق التدریسی و نهضتی در قالب طرح بررسی و تصویب شد.

وی افزود:  هم اکنون آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به ۱۹۰ هزار معلم نیاز دارد و این آمار تا سال ۱۴۰۴ به ۶۰۰ هزار نفر می رسد.

نورزوی در انتقاد به نحوه پرداختی به معلمان مدارس غیرانتفاعی یادآور شد: روز گذشته در پی دیدار با تعدادی از معلمان مدارس غیرانتفاعی متوجه شدم که آنها به رغم برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، مبالغی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان در ماه دریافت می کنند، بنابراین باید به این تبعیض پایان داده شود.

وی در پایان از کمیسیون آموزش وتحقیقات و فراکسیون فرهنگیان خواست تا یک سال وقت بگذارند و قانون جامع و کاملی که تمام مشکلات معلمان را برطرف کند، به تصویب برسانند.

محمدحسین فرهنگی نیز در موافقت با بررسی اولویت دار لایحه مذکور گفت: هم اکنون مسئله فوری تر و مهمتر از وضعیت معلمان وجود ندارد، بنابراین باید نظام تعلیم و تربیت کشور مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما باید خوشحال باشیم از اینکه در اواخر فعالیت این دولت، لایحه ای به مجلس در ارتباط با رتبه بندی معلمان تقدیم شده است، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که مصوبات قبلی در قالب طرح مطرح شده بود، بنابراین در اجرا به نتیجه نمی رسیدند، اما الان با یک لایحه مواجهیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم یادآور شد: البته این لایحه نواقصی دارد، به همین دلیل پیشنهاداتی را برای اصلاح آن ارائه دادیم، ضمن اینکه از هیات رئیسه می خواهیم که مجدد آن را به کمیسیون آموزش و تحقیقات بازنگرداند و در صحن به رفع ایرادات رسیدگی شده و نهایی شود.

فرهنگی افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که اگر موارد بسیاری را به این لایحه بیفزاییم، قطعاً شورای نگهبان براساس اصل ۷۵ قانون اساسی، آن را به مجلس باز می گرداند، بنابراین نمایندگان باید در تصویب فوریت آن با قاطعیت همراهی کنند تا مسیر برای تصویب این لایحه با سرعت آماده شده و این پیام را به جامعه تعلیم و تربیت کشور بدهیم که مجلس قاطعانه پشتیبان آنهاست و مطالباتشان را مورد حمایت قرار می دهد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با تصویب این لایحه تبعیض بین بخش های مختلف آموزشی و اداری از بین برود، ضمن اینکه آنچه در گذشته به آن اشاره شده بود، بیشتر اجرای فصل دهم بوده تا اینکه بخواهیم به رتبه بندی معلمان بپردازیم، بنابراین لازم است این لایحه و اصلاحات کمیسیون آموزش و تحقیقات جایگزین آنها شود تا تبعیض بین مدارس دولتی و غیردولتی و اقشار مختلف فرهنگی از بین برود.

این نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: اراده جدی مجلس برای حمایت از جامعه فرهنگیان در رأی آنها به این لایحه آشکار می رود، ضمن اینکه تصویب این قانون به مطالبه دیرینه فرهنگیان کشور پاسخ می دهد

نظر شما