شناسهٔ خبر: 170283 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

برخی از هنرمندان سینما و نمایش به شغل های کاذب روی آوردند

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت سینما و حوزه نمایشی از جمله مشاغل آسیب دیده از کرونا در طول بیش از یکسال گذشته بوده‌اند که به تبع دورهمی حرفه هنرمندان در عرصه سینما و حوزه نمایشی بیشتر آنها تعطیل شدند و در طول دو سال اخیر به مشاغل کاذب دیگر روی آوردند.

به گزارش «نماینده» غلامرضا منتظری در مورد برگزاری جشنواره فیلم جهانی فجر در شرایط کرونایی گفت: جشنواره فیلم جهانی فجر فرصت و ظرفیت بزرگی برای هنر هفتم در جهت انتقال فرهنگ و تاریخ غنی ایرانی در قالب فستیوالی جهانی به نمایش گذاشته می‌شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها عنوان کرده‌اند انتظار می‌رود ما در تولید آثار فاخر سینمایی در حیطه ایثار، فداکاری، حس هم دوستی و شهادت بیشتر بپردازیم تا بتوانیم به جهانیان ثابت کنیم که با تمام سختی‌ها ما می‌توانیم.

در کنترل بیماری آیا موفق عمل کرده‌ایم؟

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: شیوع کرونا تمام مشاغل را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که در یک سال گذشته شاهد تعطیلی بسیاری از مشاغل و بیکاری تعداد بسیاری از شاغلین بوده‌ایم؛ صنعت سینما و حوزه نمایشی از جمله مشاغل آسیب دیده از کرونا در طول بیش از یکسال گذشته بوده‌اند که به تبع دورهمی حرفه هنرمندان در عرصه سینما و حوزه نمایشی بیشتر آنها تعطیل شدند و در طول دو سال اخیر به مشاغل کاذب دیگر روی آوردند. با تمام این شرایط نمی‌توان تولیدات در کشور در تمام حوزه‌ها از هنر گرفته تا اقتصاد را تعطیل کنیم٬ باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم در کنار رعایت فاصله گذاری اجتماعی مانع از تعطیلی بسیاری از مشاغل در چنین شرایط خاص باشیم. برگزاری جشنواره فیلم جهانی فجر در شرایط کرونایی نشان می‌دهد که تا حدود بسیاری توانسته‌ایم در کنترل بیماری به درستی عمل کنیم.

سینما به عنوان هنر سمعی و بصری مخاطبان داخلی و خارجی بسیاری دارد، برگزاری جشنواره فیلم جهانی فجر در شرایط کرونایی معرف ایران به زبان هنر در سطح بین المللی است

وی ادامه داد: زبان هنر زبان مشترک بین المللی تمام کشورها است. سینما به عنوان هنر سمعی و بصری مخاطبان داخلی و خارجی بسیاری دارد، برگزاری جشنواره فیلم جهانی فجر در شرایط کرونایی معرف ایران به زبان هنر در سطح بین المللی است. در این شرایط باید هنرمندان نقش پررنگ‌تری داشته باشند و می‌تواند تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ادبی و هنری ایران زمین را در شرایط ناخوشایند کنونی مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه صنعت سینما هزینه زیادی دارد و نیازمند حمایت‌های بخش دولتی و خصوصی است اما ظرفیت بین المللی دارد. در این شرایط خاص چتر حمایتی دولت باید بیش از گذشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کار اصلی مجلس قانونگذاری است٬ با این اوصاف در زمان بودجه بندی تلاش بسیاری از طرف کمیسیون فرهنگی در جهت حمایت از هنرمندان صورت گرفته که در جای خود بی سابقه بوده است. به فرض مثال اعتبار خوبی برای صندوق هنرمندان در نظر گرفته شد از بیمه بیکاری تا بررسی مشکلات هنرمندان که تا حدود بسیاری مورد توجه قرار گرفت. از نظر بسیاری از کارشناسان چنین حمایتی کم سابقه بوده است. در کنار این موضوع از نهادهای ادبی و هنری سازمان‌های مردم نهاد حمایت‌هایی صورت گرفت. هر میزان این مجموعه‌ها را ترویج دهیم٬ بدون شک نتایج مثبت و قابل قبولی از آن مشاهده خواهیم کرد.

منتظری در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد هنر از جمله اقداماتی است که امیدواریم در کمیسیون فرهنگی بررسی شده و به صحن آورده شود، اگر اقتصاد هنر به نتیجه برسد بخش عظیمی از کم و کاستی‌های فرهنگ و هنر کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما