شناسهٔ خبر: 170272 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

متفکرآزاد در نطق میان دستور:

شفافیت مهم‌ترین گام در تحول ایران است/ سیاست‌های غلط اقتصادی دولت باعث رشد صفر درصدی اقتصاد شد

متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: بی‌تدبیری دولت عامل تشدید تقاضای سکه و رشد ۴ برابری آن و رسیدن به کانال ۱۶ میلیون تومان و حراج ۶۰ تن ذخایر استراتژیک طلای کشور شد.

به گزارش «نماینده» روح‌الله متفکر آزاد در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه، ۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، برای تنویر افکار عمومی در حوزه اقتصادی به آماری اشاره کرد و گفت: همینک مسئولان برای آزادسازی قریب به ۱۰ میلیارد دلار از ژاپن و کره جنوبی در حال تلاش هستند در حالی که عدم تدبیر درست و سوءمدیریت، رقمی بیش از ۵۰ میلیارد دلار در ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین ارز مربوط به کنترل بازار، تزریق شد که قرار بود جلوی احساس فشار بر گرده مردم را در کالاهای اساسی بگیرد که برعکس نتیجه آن را در قیمت های غیرقابل کنترل دیده شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بینش اقتصادی و سیاست های اقتصادی دولت و همفکرانش طی سال های گذشته رشد اقتصادی تقریبا صفر علیرغم پیش بینی رشد ۸ درصدی در برنامه های پنجم و ششم توسعه و نیز پرنوسان بودن آن، کاهش ۳۵ درصدی درآمد سرانه خانوار، تورم قریب به ۵۰ درصدی و فاصله ۱۶ برابری درآمد دهک های بالا و پایین بوده است.

وی افزود: نزولی بودن تشکیل و انباشت سرمایه ثابت، افزایش بیش از ۵ برابری حجم نقدینگی تا آستانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی و نزدیک به ۴ برابری پایه پولی که ضربات سنگینی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرد، تخریب شدید توان سرمایه گذاری شرکت ها، معیوب و پر ابهام بودن روند خصوصی سازی، مشکلات بودجه عمومی، وجود نظام پرداخت های چندگانه در دستگاه های دولتی، حجم بالای بدهی های دولت و شرکت های دولتی، حجم قابل توجه طرح های نیمه تمام، توزیع نامناسب بار مالیاتی، کاهش ۳۳ درصدی میزان صادرات غیرنفتی در ۷ سال گذشته، سوداگری در بورس با زندگی مردم و نیز شرایط اقتصادی کشور ماحصل سیاست های غلط دولت در حوزه ارز سبب شد ۱۸ میلیارد دلار معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضربه بزند و خروجی آن افزایش چندین برابری برخی کالاها برای مردم باشد.

متفکرآزاد در ادامه با بیان اینکه دلار ۴۲۰۰ تومانی حتی به مسافران سفرهای ترکیه و تایلند و دور اروپا عنایتی کرد، اما چیزی عاید سفره نحیف شده مردم نکرد، اظهار داشت: بی تدبیری عامل تشدید تقاضای سکه و رشد ۴ برابری آن و رسیدن به کانال ۱۶ میلیون تومان و حراج ۶۰ تن ذخایر استراتژیک طلای کشور شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه معضل مهم دیگر کشور در حوزه مسکن است، عنوان کرد: گفته می شود قیمت آن در ۸ سال اخیر، ۷۰۰ درصد رشد داشته است. نابسامانی مدیریتی در کنترل تقاضا در بازار بورس سبب سقوط میلیونی واحد بورس شد که گفته می شود هزار و ۵۰۰ تریلیون تومان سرمایه مردم از بین رفت؛ افزایش ۸ برابری قیمت خودرو نیز جای خود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه، علیرغم اینکه میزان سرمایه گذاری خارجی در ۹۰ و ۹۱ در اوج تحریم های نفتی و هسته ای بیش از ۴ میلیارد دلار در سال بود، عنوان کرد: اما بعد از برجام روندی نزولی به خود گرفت و به رقم ناامید کننده یک میلیارد دلار در سال ۹۸ و ۲ میلیارد دلار در سال ۹۹ رسید که اینها همه محصول دولتی بود که ادعای بلد بودن زبان دنیا و ۸ سال فرصت کافی در اختیار داشت.

متفکرآزاد با ابراز تأسف از افزایش ضریب جینی تا ۹.۱ درصد، عنوان کرد: متأسفانه دولت تدبیری کرد و با  دلار ۳۲۰۰ تومانی غنی سازی ۲۰ درصد، چندین هزار سانتریفیوژ در حال تحریم، اکنون با دلار بین ۲۰ تا ۳۰ تومن، سانتریفیوژ را منهدم و چرخ زندگی در گل فرومانده است؛ دولت فعلی در ذهن مردم دولت ما نمی توانیم شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: تدبیر دولت چه بود که در آغاز مذاکره اعلام کرد خزانه من خالی است؟ آنچه مشخص است عدم تحرم در بخش دولت در بخش مسکن در ۸ سال گذشته که می توانست ۱۵۶ رسته شغلی را فعال کند، فقط ناشی از عملکرد خموده ژنرال های دولت تدبیر نیست بلکه ناشی از اجرای ناقص الگوی غلط لیبرالیستی در کشور است که امیدوارم نسخه لیبرالیستی حمکرانی با دولت روحانی اتمام یابد و ریل غلط حرکتی کشور به مدار دولت مسئولیت پذیر و پاسخگو بازگردد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر قصدی برای اصلاح امور داریم، فرصت انتخابات در پیش است، یادآور شد: دولت جوان و کارآمد با مشخصه های تحول خواهی، تخصص محوری، فسادستیزی، عدالتخواهی، جوانگرایی و انقلابی گری شکل گیرد. دولتی که نشاط اجتماعی را با روحیه خود به ارمغان آورده و بازار ۷۰۰ میلیون نفری ایران و کشورهای پیرامون خود را برای توسعه اقتصادی قدر بداند و همه دنیا را لایق ارتباط بداند.

متفکرآزاد ادامه داد: عمق استراتژیک و مکتبی ایران اسلامی را قدرتمند بشناسند و از فرصت انقلاب اسلامی در همه حوزه ها از جمله به دست آوردن منافع مردم، حداکثر استفاده را کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین تصریح کرد: از ظرفیت امروز ایران به عنوان کشوری ۴ فصل و دارای یک درصد جمعیت دنیا با ۷ درصد منابع معدنی و با وسعت مثال زدنی در چهارراه ژئوپلتیکی دنیا در میان سه قاره و دارنده منابع فراوان زیرزمینی و روزمینی و از همه مهم تر نیروی انسانی تحصیل کرده و دارای ظرفیتی بی نظیر از اقوام، سنن و آداب متکثر به عنوان فرصتی بی بدیل استفاده کند.

وی افزود: ۱۴ میلیون نفر نیروی انسانی کارآمد تحصیلکرده را با تشکیل حدود ۴۰۰ هزار شرکت دانش بنیان، تبدیل به فرصت بی نظیر جهش تولید کند. برای تولید به عنوان یگانه راه بازگشت ارزش پولی و خروج از رکود تورمی همت کند و قطعا مجلس انقلابی همراه چنین دولت ارزشمندی خواهد بود.

متفکرآزاد اضافه کرد: در هر دولتی برای پیشگیری از فساد و تحقق عدالت ساختاری، ۳ سیاست و راهکار شفافیت، رفع انحصار و منع تعارض منافع را باید همزمان دنبال کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه آنچه به نظر می رسد می تواند شاهراه اصلی خروج کشور از وضعیت فعلی باشد، تکیه بر اقتصاد داخلی و اصلاح رویه هایی اداری و حکمرانی کشور است عنوان کرد: رویه هایی که عدم شفافیت آنها تا کنون زمینه ناکارآمدی و عدم رضایت عمومی را به وجود آورده اند. رویه هایی که با سامانه و بسترهای جدید، برخط و بروز می توان آنها را در یک زمان کم و محدود محقق کرد و امید را به بهبود سریع وضع کشور دوباره در مردم به وجود آورد.

متفکرآزاد ادامه داد: پس مهم ترین گام در تحول ایران، عزم و اراده دولت برای اصلاح اساسی ساختارهایی است که شفافیت مهم ترین و موثرترین آن به شمار می رود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باطل السحر قفل های زده شده در این مملکت، ملت ایران هستند و این انتخابات مرحله باز کردن قفل ها است، خاطرنشان کرد: همگان می دانیم مردم عزیز و صبورمان در این کشاکش فشارها و آماج صدمات، توقع دارند که مسئولان نظام را مصادیقی از دارندگان ورع و اجتهاد و عفه و سداد ببینند.

پایان پیام/

نظر شما