شناسهٔ خبر: 170193 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

با چه روش هایی می توان قهوه دم کرد؟

قهوه

قهوه ها دانه هایی عجیب و درعین حال دوست داشتنی هستند که از هر کدام از آنها می توان طعم و عطر منحصر به فرد خودش را استخراج کرد و از آن لذت برد. همین امر سبب می شود تا قهوه بتواند طیف عظیمی از سلایق مختلف را راضی نگه دارد.

همانطور که همه ی ما می دانیم قهوه ها پس از رست شدن به نسبت دمایی که تحمل می کنند میزان کافئین، رنگ و عطر و طعم مختلفی نیز پیدا می کنند.

 ما امروز قصد داریم بگوییم که برای این گیاه دوست داشتنی روش های دم آوری مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها سبب می شود شما قهوه ای متفاوت داشته باشید.

روش های دم آوری و حتی دستگاه های قهوه ساز آنقدر متفاوت هستند که میتوان گفت دنیای آنها به اندازه دنیای  قهوه گسترده و عجیب است.

 برای آشنایی بیشتر با دستگاه ها و روش های دم آوری قهوه در ادامه با این مقاله همراه باشید.

تفاوت در روش های دم آوری قهوه به سبب تفاوت در ابزارهاست یعنی همین که ابزار دم آوری فرق می کند نام روش و ماهیت آن بطور کلی متحول می شود.

به طور کلی شما در روش سنتی دم آوری قهوه چهار راه پیش رو دارید که عبارتند از:

 

جوشاندن:

یکی از روش های معمول و در عین حال قدیمی است که با وجود قدیمی بودن بسیار پر کاربرد است و هنوز هم در برخی نقاط  دنیا از آن استفاده می شود و محبوبیت خودش را دارد.

شما در این روش می توانید از جذوه (قهوه جوش مسی) کمک بگیرید.

ابتدا قهوه را به روز ترین حالت ممکن آسیاب کنید سپس آن را با آب سرد مخلوط کنید و اگر عادت به نوشیدن قهوه ی شیرین دارید می توانید به آن شکر اضافه کنید سپس ترکیب قهوه و آب را به خوبی در هم مخلوط کرده و سپس روی حرارت قرار دهید و از این مرحله دیگر قهوه تان را هم نزنید و منتظر باشید تا با بالا رفتن دمای آب قهوه تان شروع به حباب زدن کند، حباب زدن قهوه سبب ایجاد حالتی به نام خامه  قهوه می شود.

 در ادامه قهوه را از روی حرارت بردارید و منتظر بمانید تا خامه ی آن کمی فروکش کند و این مرحله را تا سه بار انجام دهید تا خامه ی قهوه غلیظ تر شود و بعد آن را به آرامی درون فنجان خود بریزید و نوش جان کنید.

چند نکته در این روش که باید رعایت شود:

·         اجازه ندهید دمای قهوه بیشتر از ۷۵ درجه سانتی گراد شود زیرا که باعث استخراج بیش از حد طعم قهوه می شود و همچنین قهوه تان می سوزد

·         نسبت ترکیب آب و قهوه بسته به سلیقه ی شما و میزان تلخی که مد نظرتان است متفاوت است اما در یک دستور کلی اینگونه توصیه شده است که به ازای هر فنجان قهوه خوری آب یک قاشق چایخوری قهوه اضافه شود و میزان شکر هم بسته به سلیقه ی شما متفاوت است.

قهوه ی ترک نتیجه ی این روش دم آوری است و شما در انتها یک فنجان قهوه ی غلیظ دارید که مقداری کف سطح آن را فرا گرفته است.

 

تحت فشار قرار دادن

قهوه ی اسپرسو نتیجه ی استفاده از این روش است.

در این روش شما می توانید از دستگاهی به نام موکاپات کمک بگیرید.

 

یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین دستگاه هایی که برای دم آوری قهوه وجود دارد و در عین ساده بودن نتیجه ای حرفه ای را به ما ارائه می دهد.

در این دستگاه سه مخزن وجود دارد که مخزن پایین دستگاه مربوط به آب، مخزن میانی مربوط به پودر قهوه و مخزن بالایی مربوط به نوشیدنی شماست.

آب را درون مخزن مربوطه ریخته و در مخزن میانی پودر قهوه ی خود را بریزید سپس با بالا رفتن حرارت بخار آب به لایه های میانی پودر قهوه نفوذ می کند  و نتیجه را می توان در مخزن بالا مشاهده کنید.

خیس کردن:

 برای تهیه ی قهوه به این روش ما به شما فرنچ پرس را معرفی می کنیم.

اگر دوست دارید هر روز از انرژی بیکران قهوه ی فرانسه بهره مند شوید ولی هزینه کردن برای خرید یک دستگاه حرفه ای برای شما مقدور نیست پیشنهاد ما به شما فرنچ پرس است زیرا در عین سادگی شما می توانید یک فنجان قهوه نزدیک به آنچه استاندارد است داشته باشید.

تنها نیاز است اهرم فرنچ پرس را فشار دهید تا قهوه های ته نشین شده کنترل شود و سپس نوشیدنی خود را به راحتی به فنجان منتقل کنید.

این قهوه به نسبت قهوه ترک از غلظت کمتری برخوردار است و خبری از لرد و کف در فنجان تان  وجود ندارد.

 

کمک گرفتن از نیروی جاذبه

شما در این روش نیاز به یک صافی دارید تا پودر  قهوه ی خود را درون آن بریزید و سپس با کمک نیروی جاذبه آب از میان پودر قهوه عبور می کند و در انتها شما یک فنجان قهوه دارید که نسبت به جوشاندن غلظت کمتری دارد.

در ادامه می بایست نکته ای را به شما یادآور شوم که شاید در اکثر اوقات ما هم دچار این اشتباه شده باشیم.

قهوه ی ترک و یا فرانسه نوعی دانه ی قهوه نیستند بلکه  یکی از روش های دم آوری قهوه به روش ترکی یا فرانسه است که حال یا با کمک اسپرسو ساز و یا با جذوه انجام می شود.

 

فیلتراسیون: در این روش قهوه را درون یک فیلتر مخصوص ریخته و آب جوش از آن می گذرد که باید از دستگاه های مخصوص کمک گرفت.

برای آماده کردن قهوه با استفاده از روش فیلتراسیون میتوانید از دستگاه های زیر کمک بگیرید.

کلور

کلد دریپ برو

کلد برو نیتروژنی

کمکس

هاریو V۶۰

 

روش های ساده و عجیب برای داشتن یک فنجان قهوه

این خرده وجود دارد که گاهی افراد امکان خرید دستگاه های قهوه ساز را ندارند و یا اینکه در مکان هایی هستند که امکان استفاده از قهوه ساز ها وجود ندارد حال اگر بخواهند یک فنجان قهوه بنوشند باید چه کنند؟

روش هایی وجود دارد که به شما کمک می کند حتی در محیط هایی که امکانات تهیه ی قهوه کافی نیست باز هم از نوشیدن قهوه صرف نظر نکنید.

 

استفاده از دستمال آشپزخانه:

اگر عادت به خوردن قهوه های دمی دارید اما در حال حاضر فیلتری در دسترس ندارید می توانید از یک دستمال تمیز به عنوان فیلتر استفاده کنید.

دستمال را روی لیوان یا فنجان مورد نظر بریزید و به مقدار دلخواه پودر قهوه روی دستمال بریزید و با کمی آب جوش آن را نمناک کنید و صبر کنید تا خیس بخورد حال پس از گذشت چند دقیقه به آرامی آب جوش را روی دستمال بریزید و مراقب باشید از فیلتر بالا نزند.

اکنون قهوه ی شما آماده است.

 

استفاده از دستگاه مایکروویو

 یک فنجان آب را درون مایکروویو قرار دهید؛ حواستان باشد که آب باید خیلی داغ باشد ولی به دمای جوش نرسیده باشد، سپس به مقدار دلخواه قهوه درون فنجان بریزد و هم بزنید چند لحظه صبر کنید تا پودر قهوه ته نشین شود و سپس میل کنید.

 

درست کردن قهوه جنگلی

دقیقا مانند چای آتیشی قهوه را درون کتری ریخته و آب را به آن اضافه کنید قبل از آن که خیلی داغ شود آن را هم بزنید و در ادامه به مدت دو دقیقه قهوه را به حال خود رها کنید و پس از ته نشین شدن نوش جان کنید.

شما در خانه بدون تمام این امکانات حتی با داشتن یک شیرجوش ساده می توانید قهوه داشته باشید:

ترکیب قهوه و آب و اگر مایل هستید شکر را به خوبی هم بزنید تا کاملا ترکیب شود سپس به روی شعله ای ملایم گذاشته و منتظر شوید تا کف سطح قهوه تان را فرا بگیرید این نشانه ای است از حاضر شدن قهوه ی شما و اینکه آماده ی میل کردن است.

 

معرفی دستگاه های موجود برای دم آوری قهوه

در بالا به برخی از دستگاه های موجود که ما را در دم کردن یک قهوه ی با کیفیت یاری می کند اشاره کردیم که از جمله ی آن موکاپات و فرنچ پرس بود که جزو ابزارهای ابتدایی و ساده برای دم آوری قهوه هستند که در کمترین زمان ممکن یک فنجان قهوه ی خوش طعم به شما تحویل خواهند داد.

اگر به دنبال این هستید قهوه ای تخصصی میل کنید که طعم و عطر و رنگ آن با کیفیت و اصیل باشد باید به فکر یک دستگاه حرفه ای برای دم آوری قهوه باشید تا نیاز شما را مرتفع سازد و از طرفی لذت نوشیدن یک فنجان قهوه ی اصیل را به شما هدیه دهد.

جدا از بحث کیفیتی که در طعم و عطر قهوه ی دم شده با دستگاه های حرفه ای وجود دارد می توان به سرعت دستگاهها نیز اشاره کرد که در کسری از ثانیه آنچه را که مد نظرتان بود را برایتان فراهم خواهد کرد.

حال در ادامه به معرفی چند نمونه از این دستگاه ها می پردازیم و به شما پیشنهاد می کنیم اگر هم اکنون قصد دارید برای محیط کار یا منزل خود دستگاه قهوه ساز خریداری کنید حتما به محصولات متنوع و جدید سایت سان‌راپ  سری بزنید.

یکی از بهترین پیشنهاداتی که برای شما داریم خرید دستگاه نسپرسو است زیرا قیمت دستگاه نسپرسو در مقایسه با کارایی آن بسیار مناسب است.

دله عربی:

یکی از پرطرفدار ترین قهوه هایی که اکثر افراد به آن علاقه دارند قهوه ی عربی است که ظاهر متفاوتی دارد و معمولا روی زغال و یا قهوه جوش خاصی به نام دله ی عربی تهیه می شود.

 

قهوه جوش ترک:

این قهوه جوش در واقع نوعی قوری است که جنس آن معمولا از مس است و همین امر سبب می شود تا قهوه ی شما دارای یک کف لطیف و خوش رنگ شود.

 

ایروپرس (aeropress):

یکی از دستگاههای جدیدی که به تازگی وارد بازار شده و در همین مدت کوتاه محبوبیت زیادی را در بین دوستداران قهوه بدست آورده است.

روش کار با  ایروپرس اینگونه است که ابتدا فیلتر را روی سبد قرار دهید و حتما قبل از استفاده آن را شستشو دهید تا بوی کاغذ از بین برود و سبد فیلتر را در انتهای ایروپرس قرار داده و بعد قهوه را به کمک قیف در دستگاه ریخته و آب جوش را اضافه کنید سپس پیستون را قسمت بالایی مخزن قرار داده و فشار دهید. در انتها پیستون را برداشته و بعد آب و قهوه را با هم  مخلوط کنید و اکنون قهوه ی شما آماده است.

 

اسپرسو ساز:

شاید در نگاه اول استفاده از دستگاه اسپرسو ساز برای آماده کردن یک فنجان قهوه زیاد مقرون به صرفه بنظر نیاید، و شاید به این فکر کنید که این چنین دستگاه هایی قابلیت جا به جایی ندارند و شاید نتوان در اکثر محیط ها از آن استفاده کرد.

اما آنچه مهم است این است که کسانی که قهوه خور حرفه ای هستند  فاکتور های زیادی را برای نوشیدن قهوه در نظر میگیرند در نتیجه برای برآورده شدن آنها باید حتما از یک دستگاه حرفه ای استفاده کرد.

در کناراین دستگاه حتما کپسول قهوه نسپرسو  را هم تست کنید؛ از جمله بهترین کپسول هایی که پیشنهاد می شود امتحان کنید  است.


دستگاه کمکس: 

یکی دیگر از ابزارهای جذاب برای تولید قهوه ی دمی کمکس است که در سال ۱۹۴۱ توسط یک شیمیدان اختراع شد که شامل یک قیف شیشه ای و یک کاغذ به عنوان فیلتر است و به ما کمک می کند یک فنجان قهوه ی دمی غلیظ و با کیفیت داشته باشیم.

 

دستگاه وی ۶۰

برای توضیح دادن این قهوه ساز می توان از صفت هایی همچون : ساده ترین، قابل حمل، مقرون به صرفه و… استفاده کرد.

 شما با داشتن یک وی ۶۰  ساده می توانید همیشه و  بدون هیچ گونه  دردسر  و در کمترین زمان ممکن از نوشیدن قهوه ی عصرگاهی خود لذت ببرید

 

دستگاه سایفون

شاید بتوان گفت سایفون از لحاظ ظاهری یکی از جذاب ترین قهوه سازهای تولید شده تا کنون است که ظاهری زیبا دارد.

این دستگاه دارای دو حباب است که روی یکدیگر قرار گرفته  و با استفاده از مکانیزم فشار بخار و خلاء کار می کند و غلظت و طعمی بی نظیر و مثال نزدنی دارد.

قهوه ساز نسپرسو:

شاید اگر تمام دستگاه های قهوه ساز موجود را مورد بررسی قرار دهید شما هم به این نتیجه برسید که نسپرسو یکی از خارق العاده ترین تولیدات بشر در زمینه ی قهوه و نوشیدنی های گرم است چرا که شما را در کمترین زمان ممکن به خواسته ی خود می رساند.

این دستگاه طراحی شده است تا با نوآوری و خلاقیت خود یک فنجان قهوه ی دلنشین برای ما تهیه کند.

فکرش را بکنید شما یک کپسول در دست دارید که تمام طعم های دلخواهتان در آن وجود دارد و حال آن را درون دستگاهی قرار میدهید و پس از چند لحظه یک فنجان قهوه تحویل می گیرید.

آیا این عجیب و جدید نیست؟

پیشنهاد من به شما این است که حتما برای آشنایی بیشتر با دستگاه های نسپرسو و اطلاع از جزئیات کپسول های نسپرسو سری به سایت فروشگاه اینترنتی قهوه   بزنید.



نظر شما