شناسهٔ خبر: 169951 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

صیانت از جمعیت مقدمه‌ای بر سیاست گذاری در تمامی ابعاد کشور است

قاضی زاده کاهش جمعیت در توسعه زیر ساخت ها و سیاست گذاری در تمامی ابعاد کشور مشکلات جدی ایجاد می کند.

«نماینده» /سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

صیانت از جمعیت مقدمه ای بر سیاست گذاری در تمامی ابعاد کشور است. کاهش نرخ رشد جمعیت و به تبع آن گسترش پدیده سالمندی زیرساخت‌های توسعه را با چالش مواجه خواهد کرد.

در ایران در طی ۲۸ سال نرخ رشد از ۲/۴۶ به ۰/۹۷ در سال ۹۸ رسید و مهمترین پیامدهای کاهش باروری کلی و رسیدن آن به زیر سطح جانشینی، باعث تغییر در کیفیت جمعیت و افزایش شاخص سالخوردگی خواهد شد و اثرات منفی و ریشه ای بر جایگاه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی ایران در منطقه و جهان خواهد داشت.

کاهش جمعیت کشور و همچنین افزایش سن جمعیتی سبب کاهش نشاط و بالندگی و کند شدن موتور محرکه اقتصاد ، کاهش نیروی کار، افزایش بار تکفل ، مصرف گرایی و سقوط خودکفایی خواهد شد.
کاهش تعداد فرزندان باعث کاهش بعد خانوار ، تضعیف ساختار و روابط خانوادگی و همچنین سست شدن بنیان خانواده می‌شود.

کشورهای پیشرفته زنگ خطر نزولی شدن نرخ رشد را به خوبی احساس کرده و تدابیر مهمی را اندیشیده اند و برای ترغیب خانواده‌های جهت فرزندآوری امتیازات متنوعی را در نظر گرفتند. بعضی از کشورها ، برنامه مالیاتی خود را با رویکرد جمعیتی تنظیم کرده و خانواده‌های با فرزند بیشتر ،کاهش پرداخت مالیاتی را خواهند داشت. کشورهایی با سبدهای حمایتی مردم خود را به فرزندآوری تشویق می‌کنند.

لذا باید از جمعیت صیانت نمود و زنگ خطر نرخ رشد منفی جمعیت ایران در سال ۱۴۲۹ و تبعات آن را از جمله شکل گرفتن جامعه محافظه کار با کاهش قدرت سیاسی مردم و دولت در برابر مشکلات کشور و تهدیدات امنیتی، جدی گرفت و برای این تهدید جدی برنامه ریزی نموده و در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما