شناسهٔ خبر: 169814 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس‌جمهور باید ایران‌شناس واقعی باشد

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: رییس جمهور آینده باید نگاه به جلو و امید داشته باشد و در حقیقت یک ایران شناس واقعی باشد. این فرد باید از همه نیروها و پتانسیل‌ها استفاده کند.

به گزارش «نماینده» سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی درباره قانون انتخابات مطرح کرد: در ابتدا باید اشاره‌ای به اصول قانون اساسی داشته باشم. از اصل ۱۱۳ تا ۱۵۰ قانون اساسی بیش از ۴۲ اصل مربوط به قوه مجریه است. رییس جمهور اختیارات بسیاری دارد و اینکه صحبت می‌شود رییس جمهور تدارکاتچی است، این چنین نیست. یک نمونه این است که رییس جمهور رییس ۲۷ شورای عالی و پس از مقام معظم رهبری دومین مقام کشور است.  

وی ادامه داد: کسی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است ابتدا باید شناخت نسبت به این جایگاه داشته باشد. همچنین فرد نیازمند تراز ریاست جمهوری است و سنجش آن برعهده مردم در انتخابات است. در تعریف رجل سیاسی مدیر و مدبر بودن نیز آمده است که باید به آن توجه داشت.  

لزوم آگاهی و اشراف به مسایل روز جامعه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره وعده‌های انتخاباتی تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات امروز کشور ما بحث اقتصادی است و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ باید از شرایط این روزها آگاه و اشراف داشته باشد و نباید به سراغ برنامه‌ای برود که عمل به آن ناممکن است. ما باید برای مشکلات به مردم برنامه درست و قابل انجام ارائه بدهیم.  

قاضی‌زاده هاشمی که با شبکه آموزش سیما گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد: رییس جمهور آینده باید نگاه به جلو و امید داشته باشد و در حقیقت یک ایران شناس واقعی باشد. این فرد باید از همه نیروها و پتانسیل‌ها استفاده کند. مردمی و عدالت‌خواه بودن باید جزو ویژگی‌های رییس جمهور آینده و استفاده از افراد متخصص با روحیه انقلابی و جهادی باید در دستور کار ایشان باشد.  

انتخابات یک رزمایش دموکراسی است

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به اینکه انتخابات یک رزمایش دموکراسی و یک جشن بزرگ برای کشور به حساب می‌آید، درباره تحقق وعده‌های انتخاباتی اظهار کرد: وعده‌های انتخاباتی باید بر اساس نیازهای جامعه شکل بگیرد و طبیعتا اینگونه است. مرور کردن مسایل و در حقیقت سبک و سنگین کردن آن‌ها باید موضوع اول ما باشد و زمانی که وعده‌ای از سوی نامزد انتخاباتی مطرح می‌شود باید دید این وعده تا چه حد با خواسته‌های تکرار شونده مردم انطباق دارد و چه قدر منطبق بر امکانات و مقتضیات کشور است.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های پنهان بسیار داریم و اگر هدف گیری درستی داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از خواسته‌ها را برآورده کنیم. برخی تنها می‌خواهند دل مخاطب را بدست آوردند اما برخی دیگر وعده خود را بررسی و قصد دارند با برنامه‌ریزی روشن به آن تحقق بخشند.  

احترام به کرامت مردم بسیار مهم است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: احترام به کرامت مردم بسیار مهم است و مسئولان اگر نتوانستند کاری را پیش ببرند باید با مردم در میان بگذارند.
صفار هرندی در ادامه بیان کرد: هدفگذاری افرادی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند باید محک زده شود. یکسری نهادها در کشور هستند و اگرچه اندازه آن‌ها به اندازه دولت نیست اما به دلیل هدفگذاری و سنجش مناسب امکانات را درست بسیج و مدیریت کرده‌اند به عنوان مثال حوزه نظامی هرچه وعده داده، محقق شده است.  

وی خاطرنشان کرد: اگر حل مساله موضوع دولت باشد اصلا این کشور بن بست ندارد. همچنین جمع آوری افراد کاربلد، همدل و همراه با دولت می‌تواند در اداره کشور بسیار موثر واقع شود.  

نظر شما