شناسهٔ خبر: 169774 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بانک مرکزی تحت سیطره دولت قرار دارد/طرح قانون بانک مرکزی استقلال را به آن باز می‌گرداند

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی براساس قانون فعلی تحت سیطره دولت قرار دارد و طرح قانون بانک مرکزی استقلال را به این بانک بازمی‌گرداند و مسیر حرکت را برای افزایش منافع ملی و سیاست های پولی و ارزی مشخص خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت بررسی طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مجلس گفت: یکی از مهمترین محورها و امتیاز این طرح نسبت به قانون فعلی بانک مرکزی، تغییر جایگاه شورای پول و اعتبار در کشور است و جایگاه تخصصی آن را به یک جایگاه بسیار تخصصی ارتقا خواهد داد.

نظارت فعلی بانک مرکزی فاقد سیستم بازدارنده در حوزه اجرای ضوابط و مقررات این بانک و وزارت اقتصاد و دارایی است

وی با بیان اینکه ایجاد شفافیت اطلاعات و تصمیم‌گیری در حوزه بانک مرکزی یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم این طرح است، افزود: طرح قانون بانک مرکزی می‌تواند، رویکرد جدیدی را نسبت به نظارت در مجموعه فعالیت‌های نظام بانکی از طریق بانک مرکزی با تغییر مکانیسم ایجاد کند، نظارت فعلی بانک مرکزی فاقد سیستم بازدارنده در حوزه اجرای ضوابط و مقررات این بانک و وزارت اقتصاد و دارایی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: ویژگی مهم دیگر این طرح شفافیت وتدوین نقش و ارتباط دولت با بانک مرکزی است، در شرایط کنونی بانک مرکزی تحت سیطره و تصمیم عملیات اجرایی دولت قرار دارد در صورتی که بانک مرکزی در دنیا مستقل از دولت‌ها عمل می‌کند و سیاست‌های پولی و ارزی آنها براساس منافع ملی تصمیم‌گیری و مسیر حرکتشان مشخص می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بانک مرکزی براساس قانون فعلی تحت سیطره دولت است و این طرح جدید استقلال را به بانک مرکزی بازمی‌گرداند و مسیر حرکت را برای افزایش منافع ملی و سیاست های پولی و ارزی مشخص خواهد کرد.

نظر شما