شناسهٔ خبر: 169763 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

درخواست بانکی پور از جامعه پزشکی برای ارائه پیشنهادات درباره طرح جوانی جمعیت

امیر حسین بانکی پور نشست رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با جمعی از امضاکنندگان بیانیه های جامعه پزشکی علیه این طرح برگزار و قرار شد اصلاحات این طرح برای دریافت پیشنهادات جامعه پزشکی به دو هفته آینده موکول شود.

به گزارش «نماینده» نشست  امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با جمعی از امضاکنندگان بیانیه های جامعه پزشکی علیه این طرح اعم از حبیبی معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی، حنطوش زاده فلوشیپ متخصص پریناتولوژی، پیرودیان از بخش اخلاق پزشکی، پاشامیثمی از انجمن پزشکی اجتماع، تولایی از ژنتیک ایران و اکرمی عصر دیروز (شنبه ۲۵ اردیبهشت) در محل کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.

در این نشست بانکی پور گفت: تاکنون بیش از ۴۰ جلسه مشابه این نشست با متخصصان برای بررسی مواد طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برگزار کرده ایم و تلاش شده مشکلات براساس مباحثه علمی برطرف شود، اما اتفاقات اخیر پیرامون این طرح بیشتر از جنس جلسات سیاسی بوده و در این حوزه جنگ روایت ها صورت گرفته است، که در شأن پزشکان نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم تصریح کرد: موضوع جمعیت مهمترین مسئله کنونی کشور است و این درحالی است که تنها راه حل رفع این مشکل مباحثه علمی است.

وی تصریح کرد: ما برای رفع ابهاماتی که پیرامون این طرح وجود داشت در صحن پیشنهاد اصل ۸۵ را دادیم و اصرارمان بر این است که تصویب این طرح با بررسی های دقیق و کارشناسانه صورت گیرد و ناگفته نماند که متن کنونی این طرح به تایید رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز رسیده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یادآور شد: یکی از مواردی که اعتراضاتی پیرامون آن مطرح شده بود، این بود که ما در این طرح گفته ایم اقلام پیشگیری از بارداری نباید به صورت رایگان توزیع شود و لازم است وزارت بهداشت و درمان تنها به برخی افراد این خدمات را ارائه کند.

وی افزود: متاسفانه مسئولان در حوزه جمعیت هنوز متوجه عمق فاجعه و بحران کهنسالی که در سال های آینده با آن مواجه خواهیم شده، نشده اند و این ابربحرانی است که در ۱۵۰ سال آینده امکان رهایی از آن وجود ندارد، به طوری که به یکی از خطرناک ترین حوادث موجود در تاریخ کشور تبدیل خواهد شد، به همین دلیل به آن چاله جمعیتی می گوییم، چرا که پس از ۳۰۰ سال این شیب را طی کرده ایم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: برخی در انتقاد به این اظهارنظر معتقدند که کشورهای اروپایی، سال هاست که با افزایش جمعیت کهنسال مواجه شده اند، اما دچار بحران نشده اند که در پاسخ به آنها باید بگوییم اروپایی ها ابتدا توسعه پیدا کردند، بعد جمعیت آنها به سمت افزایش تعداد افراد میانسال پیش رفت، اما ما در قبل از توسعه یافتگی با این بحران مواجه شده و ناچار می شویم که مدارس را به خانه سالمندان تبدیل کنیم. ضمن اینکه هزینه های افراد کهنسال چندین برابر بیشتر از جمعیت جوان کشور بوده، آنهم در شرایطی که در پرداخت حقوق بازنشستگان از هم اکنون دچار مشکل شده ایم. از سوی دیگر اروپایی ها در پی مهاجرت پذیری، مشکل نبود نیروی کار جوان را برای خود حل کرده اند، اما فرهنگ ما این اجازه را نمی دهد که از کشورهای مختلف با گرایش های متفاوت مهاجر بپذیریم، بنابراین ما در آینده با کاهش نیروی کار جوان مواجه خواهیم شد.

بانکی پور ادامه داد: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دارای ۷۴ ماده بوده که اکثر آنها به حمایت از معیشت خانواده ها اشاره دارد و ۹ ماده از آن نیز به موارد سقط جنین اشاره می کند، تا جایی که در این زمینه جرم انگاری شده و برای سقط های غیرقانونی جرم مفسد فی الارض در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون پارادایم حاکم بر کشور تعدیل جمعیت بوده است، عنوان کرد: هم اکنون قانونگذاری مجلس در حوزه جمعیت براساس اسناد بالادستی اعم از سیاست های کلی نظام، نقشه مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد عالی جمعیت به عنوان نقش تاییدگر صورت می گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به مواد ۵۳ و ۵۶ این طرح وارد دانسته شده، اشاره کرد و خطاب به پزشکان حاضر در این نشست، از آنها خواست تا ۲ هفته آینده پیشنهادات خود پیرامون ضرورت نحوه اصلاح این طرح را به این کمیسیون ارائه دهند، بنابراین اصلاح این طرح تا آن زمان به تعویق افتاد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در پایان از اینکه با اعضای جامعه پزشکی حاضر در این نشست به یک تفاهم مشترک رسیده اند، اظهار خرسندی کرد.

نظر شما