شناسهٔ خبر: 169754 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ساختار کنونی اقتصاد سود خود را در بنگاهداری می‌بیند/ لزوم خروج بانک‌ها از بنگاهداری و رفع موانع تولید

بانکداری عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با رفع موانع تولید و خروج بانک‌ها از بنگاهداری بخش عمده سرمایه در کشور بجای کارهای خدماتی و بنگاهداری به سمت تولید، صنعت و اقتصاد واقعی پیش خواهد رفت.

به گزارش «نماینده» غلامحسین کرمی  عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن انتقاد از ادامه روند بنگاهداری توسط بانک‌ها و عدم اجرای قانون رفع موانع تولید گفت: متاسفانه ساختار کنونی اقتصاد کشور سود خود را در بنگاهداری می‌بیند و در صورت عدم اصلاح ساختار، هرکسی در ورود به بازار به سمت بنگاهداری می رود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس تاکید کرد: شاهدیم وام‌های دریافت شده از بانک‌ها توسط بخش خصوصی در بخش های خدماتی و بنگاهداری هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود و به سمت تولید نمی رود. بنابراین ساختار و زیرساخت های اقتصادی کشور باید اصلاح شود تا نه تنها بانک‌ها بلکه دیگر بخش‌ها نیز دست از بنگاهداری برداشته و به سمت تولید حرکت کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی توجه کافی به موضوع اقتصاد مقاومتی نکرده و این هدف در حد یک شعار باقی ماند. ما هنوز بطور کامل این باور نرسیده‌ایم که راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید و رفع موانع آن است. با ارزش دادن به تولید در کشور،  صنعتگر دلگرم شده و متوجه می‌شود که خود و محصولش در جامعه دارای ارزش است.

کرمی بیان کرد: با رفع موانع تولید و خروج بانک‌ها از بنگاهداری بخش عمده سرمایه در کشور بجای کارهای خدماتی و بنگاهداری به سمت تولید،  صنعت و اقتصاد واقعی پیش خواهد رفت.  بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی باید در این مسیر نظارت بیشتری بر بانک‌ها داشته باشند تا سرمایه مردم و بیت‌المال به درستی و به نفع کشور هزینه شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بانک مرکزی باید برنامه بانک‌ها را مشخص و برای آنها ابزار تشویقی و تنبیهی تعیین کند، بنابراین اصلاح ساختار و نظارت دقیق موجب فاصله بانک‌ها از بنگاهداری می‌شود.

نظر شما