شناسهٔ خبر: 169748 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیت‌الله رئیسی ثبت نام کرد/ "بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده وضعیت فعلی باشند"

رئیسی آیت‌الله رئیسی گفت: هیچ بن‌بستی در کشور برای اداره امور وجود ندارد؛ باید یک مدیریت کارآمد و جهادی در کشور وجود داشته باشد؛ بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده وضعیت فعلی باشند.


به گزارش «نماینده»  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

علیرغم اینکه برخی داوطلبان را چندین نفر همراهی می‌کردند، رئیسی به تنهایی مراحل ثبت‌نام خود را طی کرد.

آیت‌الله رئیسی بعد از ثبت‌نام، در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: ابتدا لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران امر انتخابات در حوزه اجرایی و نظارت تقدیر کنم و قدردانی از شما اصحاب رسانه و خبرنگاران محترم تشکر کنم و عرض خسته نباشید داشته باشم. از مردم عزیز کشورمان که از جای‌جای کشور دعوت کردند برای حضور بنده در انتخابات از گروه‌ها و تشکل‌های روحانی، اساتید دانشگاه‌ها، کشاورزان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، همه‌ی زنان و مردان کشورم که برای اجابت دعوت آن‌ها که به اَشکال مختلف این دعوت را تکرار کردند به صحنه آمدم.

وی افزود: برخی از عزیزان و دغدغه‌مندان به دلیل حساسیت مهم بودن قوه قضائیه تاکید می‌کردند که کار تحول باید در این قوه ادامه یابد و امر مبارزه با فساد و اجرای عدالت تداوم پیدا کند و دغدغه داشتند که وضعیت این قوه چه خواهد شد؛ این دغدغه درست است اما در کنار مهم بودن امر قوه قضائیه با یک امر اهم و دارای اولیت مواجهیم و آن مسئله‌ی قوه مجریه و معیشت و مشکلات مردم، مسئله بیکاری، گرانی، سفره مردم و وضعیت اقتصادی جامعه معیشت مردم دغدغه جدی برای انسان ایجاد می‌کند.

این داوطلب ریاست‌جمهوری اضافه کرد: برخی از ناامیدی‌هایی که در بخش‌هایی از جامعه خودنمایی می‌کند که می‌تواند این ناکامی‌ها تبدیل به امید شود و با همین امکنات و نیروی انسانی جوان کشور و ذخایری که کشور از آن برخوردار است، درد و رنج مردم را کاهش داد و ناامیدی را تبدیل به امید کرد.

رئیسی اظهار داشت: حضور بنده در این عرصه اجابت دعوت مردم عزیزمان و نخبگان و همه کسانی است که دغدغه کشور به ویژه وضعیت اقفتصادی و اداری دارند. اگرچه گروه‌های سیاسی تشکل‌ها و مردم بسیار گفتند و دعوت کردند اما حضور در صحنه به صورت مستقل است و نافی حضور هیچکس است. کسانی که احساس تکلیف کردند وظیفه خودشان را انجام بدهند.

وی گفت: آنچه ما می‌خواهیم پیگیری مسئله‌ی یک تحول است؛ حقیقتا در همه مسائل کشور این تحول یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. حتی کسانی که ناامید هستند در انتخابات شرکت کنند. من خود را رقیب فساد، ناکارآمدی و اشرافی‌گری می‌دانم. رقیب جناح‌های سیاسی و این گروه و آن گروه نیستم بلکه من رقیب ناکارآمدی هستم.

این داوطلب ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در این میدان حتما می‌دانم همچنان که در دستگاه قضایی از همکاری بخش‌های مختلف بهره‌مند بودم در این عرصه هم بهره‌مند خواهیم شد.

رئیسی عنوان کرد: حضور ما باید منجر به انسجام گروه‌ها و جناح‌های مختلف شود. هیچ بن‌بستی در کشور برای اداره امور وجود ندارد؛ باید یک مدیریت کارآمد و جهادی در کشور وجود داشته باشد. بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده باشند.

وی گفت: از مردم عزیزمان می‌خواهم که هر کدام خانه خودشان را یک ستاد انتخاباتی کنند. من نه بنای آن ستادهای انتخاباتی دارم و نه امکان مالی دارم. ستادهای مردمی، خودجوش تشکیل می‌دهند و هر خانه یک ستاد خواهد تلاش می‌کنند. امیدوارم با حضور مردم و نقش دادن به مردم مشکلات را رفع کنیم.

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما با همکاری مردم و تلاش همگان دولت مردمی ان شاالله ایرانی قوی را خواهیم داشت. این تحول و این دولت به عنوان دولت مردمی آنچه که رقم خواهد زد، ایرانی قوی خواهد بود.

رئیسی در پاسخ به سوالی خبرنگاری در خصوص سیاست خارجه اظهار داشت: برنامه ما تعامل با همه به‌خصوص همسایگان خواهد بود.

وی هم‌چنین اظهار داشت: من بیانیه را قبل از اینکه در وزارت کشور حضور پیدا کنم، رسانه‌ای کردم. من در آن بیانیه نسبت به مسائل خارجی، تولید و اقتصاد که مهمترین مسائل است در آن بیانیه اشاره کردم.

این داوطلب ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری اظهار داشت: تمام انتظار من این بود که در این میدان عزیزی غیر از من حضور پیدا کند، چون من کار بسیار مهمی داشتم و دارم و مأموریتی سنگین دارم. تلاش کردم این بخش را امیدوارکننده بسازم اما همین‌طور که به ایام انتخابات نزدیک شدیم، به نحوی برای من مسئولیت جدی ایجاد می‌کند که دیگر جای عافیت‌طلبی نیست. من در این قوه کارهای جدی برعهده دارم اما از این قوه، مهم‌تر دستگاه اجرایی است. در دستگاه اجرایی است که بسترهای فسادزا خشکانده خواهد شد. حل بسیاری از مسائل در دستگاه اجرایی می‌تواند بسیاری از مسائل در قوه قضائیه را بکاهد. اگر امور در جای خود انجام بگیرد، این وضعیت را نخواهیم داشت.

آقای رئیسی صبح امروز پیش از ثبت‌نام طی بیانیه‌ای تحت عنوان «بیانیه حضور» درباره شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: برای ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد، تحقیر و تبعیض، با احترام به همه نامزدها و گروه‌های سیاسی، به صورت مستقل به صحنه آمده‌ام و تنها در برابر ذات اقدس الهی و پیشگاه ملت ایران، خود را متعهد و مسؤول می‌دانم.

"اینجانب برای ایجاد تحول در مدیریت اجرایی کشور، و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد، تحقیر و تبعیض، با احترام به همه نامزدها و گروه‌های سیاسی، به صورت مستقل به صحنه آمده‌ام. "

مشروح این بیانیه را اینجا بخوانید:

به گزارش «نماینده» سید ابراهیم رئیسی در عرصه انتخابات سال ۱۳۹۶ حضور یافته بود و ضمن کسب حدود ۱۶ میلیون رأی از راهیابی به ریاست‌جمهوری بازماند.

رهبر معظم انقلاب ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ طی حکمی وی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کردند و رئیسی تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ در آن سمت باقی‌ماند. رئیسی هم‌چنین ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ با حکم مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضائیه برای یک دوره‌ی پنج‌ساله منصوب شد.

از جمله دیگر مسئولیت‌های رئیسی می‌توان به دادستانی کل کشور، معاون اولی قوه قضائیه، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، نمایندگی و نایب اول رئیس مجلس خبرگان رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.  

نظر شما