شناسهٔ خبر: 169740 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ورناصری:

دریافت مالیات از پالایشگاه‌ها نفت را بر سر سفره‌های مردم می‌آورد/ضرورت اجرای مصوبه مجلس

عیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مجلس با هدف آوردن نفت بر سر سفره‌های مردم در قانون بودجه ۱۴۰۰ درآمد حاصل از صادرات محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور را مشمول "مالیات" کرد.

به گزارش «نماینده» علیرضا ورناصری به راهکارهایی که می‌توان نفت را بر سر سفره‌های مردم آورد اشاره کرد و گفت: فروش حتی یک قطره نفت خام ظلم در حق مردم کشور است چراکه می‌توان با تبدیل کردن این نفت به صنایع پایین‌دستی و دیگر صنایع تبدیلی، ارزش افزوده، ثروت و اشتغال چندین برابری کسب و شعار بردن نفت بر سر سفره‌های مردم را محقق کرد.

نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی حجم بسیار بالایی از نفت کشور در خوزستان تولید می‌شود اما ضریب اشتغال‌آفرینی برای مردم استان از این طریق صرفا 4 درصد است لذا باید با استفاده از ظرفیت صنایع پایین دستی این ضریب را افزایش داد.   

به اعتقاد وی دولت کنونی و دولت‌های قبلی توفیق چندانی در ایجاد صنایع پایین دستی و تبدیل نفت به فرآورده‌های متعدد نداشته‌اند و هنوز خام فروشی حرف اول را در اقتصاد کشور می‌زنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: بسیاری از کشورها با وارد کردن نفت این طلای سیاه را به محصولات متعدد تبدیل کرده و به ما که تولیدکننده نفت خام هستیم با قیمت‌های گزاف می‌فروشند در حالی که ناتوانی در تبدیل نفت خام به فرآورده ضررهای بسیاری به کشور می‌رساند.

این نماینده مجلس معتقد است رونق پتروشیمی‌ها، صنایع پایین دستی، توسعه صنایع تکمیلی، پیگیری موضوع در قالب سیاست‌گذاری کلان تا ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مردم ضروری است.

وی بیان کرد: مجلس در این راستا گامی رو به جلو برداشت چراکه در قانون بودجه سال 1400 با هدف بهبود وضعیت و توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، "درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی و غیرفلزی و محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور را مشمول "مالیات" کرد."که این مالیات به جیب مردم خواهد رفت.   

ورناصری تاکید کرد: یکی از دلایل عدم توسعه صنایع پایین‌دستی این است که صادرات برخی از محصولات خام و نیمه خام تولیدی در پتروشیمی‌ها از "مالیات" معاف هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به طور مثال به یک پالایشگاه و پتروشیمی با قیمت پایین خوراک داده می‌شود در عین حال می‌تواند محصول خود را بدون پرداخت عوارض و مالیات به فروش برساند و ما خوشحالیم که از خام‌فروشی جلوگیری کردیم! اما باید پرسید؛ مردم از این کار چه سودی می‌برند؟ در حالی که تنها "عوارض" و "مالیات" حاصل از فروش محصولات پتروشیمی‌ها به مردم می‌رسد اما آن‌ها نه عوارض می‌دهند و نه مالیات لذا باید خوراک را به نرخ روز به پتروشیمی‌ها داد و مالیات و عوارض نیز آن‌ها گرفت.

پایان پیام/

نظر شما