شناسهٔ خبر: 169700 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پژمانفر:

بعد نظارتی قوه مقننه به فراموشی سپرده شده بود

پژمانفر431 رئیس کمیسون اصل ۹۰ مجلس گفت: تا مدت‌ها تنها نگاه قانون‌گذاری به مجلس وجود داشت و بعد نظارتی این قوه به فراموشی سپرده شده بود.

به گزارش«نماینده»  برنامه تلویزیونی "بدون توقف" با حضور حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و با محوریت مفاسد اقتصادی کشور شب گذشته بر روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

پژمانفر با اشاره به اینکه مردم از حاکمیت ناراضی نیستند، بیان کرد: آزادی بیان در ایران به واسطه عدم فیلترینگ پیام‌رسان‌ها وجود دارد و در حال حاضر مردم از این ناراضی هستند که هر روز بر اساس سوءمدیریت فقیرتر می‌شوند. لذا اولویت امروز کشور، معیشت مردم است چراکه ۴ میلیون جوان تحصیل کرده بیکار داریم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار کرد: حقوق و دریافتی سربازان وظیفه بر اساس ماده ۴۹ و ۵۰ قانون نظام وظیفه باید بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق پایه حقوق کارگری باشد که متاسفانه این قانون در کشور رعایت نمی‌شد و کمیسون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با همکاری دستگاه‌های متولی توانست بودجه سربازی را از ۳۴۰۰ میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

وی با اشاره به ناکارآمدی مجلس در گذشته اظهار کرد: متاسفانه تا مدت‌ها تنها نگاه قانون‌گذاری به مجلس وجود داشت و بعد نظارتی این قوه به فراموشی سپرده شده بود.

پژمانفر با گلایه از اینکه دولت اقدامی در رابطه با فعالیت کشور در حوزه اقتصادی و تولیدی و مسائل مختلف ندارد، گفت: متاسفانه نگاه دولت برای رفع مسائل و مشکلات به پشت میز مذاکره معطوف شده است و کشور را به جایی رساندند که در حل مسائل اولیه ناتوان هستیم.

وی با بیان اینکه گاهی مجلس مجبور است که در بعضی مسائل همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی عقب‌نشینی کند، گفت: تصمیم کارشناسی مجلس این بود که ارز ۴۲۰۰ جمع شود که در این اثنا، ‌دولت با عکس‌العمل در برابر این تصمیم مجلس، به بحران اجتماعی و ایجاد التهاب در جامعه‌ روی آورد. سخنان سخنگوی دولت در حوزه دارو و نهاده‌های دامی بخشی از تلاش دولت برای شکل‌گیری التهاب اجتماعی است.

پژمانفر با بیان اینکه دولت یازدهم در بعضی از مسائل مردم لجبازی می‌کند، تصریح کرد: کمیسون اصل ۹۰ در راستای وظایف خود، گزارشی از تخلفات دولت در بخش‌های مختلف را برای ارجاع به دستگاه قضایی جمع‌آوری کرده است و دستگاه قضایی نیز اقداماتی را تاکنون صورت داده است اما متاسفانه گستردگی و تنوع فساد در لایه‌های مختلف دولت بسیار فراوان است. به گونه‌ای که که وزیر مسکن‌، راه و شهرسازی بعد از تحویل مقام خود با افتخار از عدم ساخت مسکن در دوره وزارت خود سخن می‌گوید.

پژمانفر ادامه داد: مجلس یازدهم با وضعیتی مواجه شد که در آن دولت به کار نکردن و عدم ارائه خدمت به مردم دست زده بود. از سوی دیگر، متاسفانه دولت با ترویج این تئوری که کشور در حل مسائل ناکارآمد است، درصدد بود تا رفع مشکلات را تنها به مذاکره گره زند. لذا مجلس یازدهم در حال حاضر با انبوهی از تخلف در بخش‌های مختلف رو به رو است. برای مثال مجلس در رابطه با عدم ساخت مسکن مهر در زمان آخوندی و عملکرد او در حوزه‌های مختلف راه‌سازی و شهرسازی و ساخت مسکن ورود کرده است و ارزیابی‌هایی را انجام داده است.

رئیس کمیسون اصل ۹۰ با بیان اینکه اگر برخورد جدی در جامعه وجود داشت، جرئت و جسارت انجام تخلفات اینقدر زیاد نبود، گفت: متاسفانه ما نسبت به مجرمین برخورد بازدارنده نداشتیم. به‌عنوان مثال بابک زنجانی که چند هزار میلیارد را اختلاس کرده بود، پس از گذشت ۱۰ سال تنها همان مقدار پول از او پس گرفته شد، در حالی که ماهیت و ارزش این پول در این ده سال بسیار تغییر کرده است.

وی در خصوص ماجرای افزایش تعرفه گمرکی دوربین های مداربسته و ضربه به تولیدات داخل توضیح داد: دو دولت آقای روحانی مقرر کردند که تعرفه واردات دوربین مداربسته ۵ درصد است. این در حالی است که تعرفه گمرکی واردات قطعات آن برای ساخت در داخل کشور ۴۵ درصد می‌باشد. یا اینکه برای حمایت از تولید داخل تنها باید ۲۰ درصد کالای خارجی وارد گردد که متاسفانه به دلیل فساد و رانت‌های پشت‌پرده، کالا خارجی از گمرکات کشور بدون رعایت قانون وارد می‌گردد.

انتهای پیام/

نظر شما