شناسهٔ خبر: 169690 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اوسطی:

نرخ فعلی خرید تضمینی انگیزه‌ای برای تحویل گندم به سیلوهای دولتی را فراهم نکرده است

اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: قیمت گندم‌ اعلامی در قالب خرید تضمینی باید انگیزه تحویل این محصول به سیلوهای دولتی در شرایط خشکسالی را فراهم می‌کرد که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته است.

به گزارش «نماینده» پرویز اوسطی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه تعیین نرخ خرید تضمینی و میزان خرید گندم در سال جاری توسط دولت، گفت: متاسفانه دولت در زمینه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بر اساس اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی عمل نکرد و مجلس بر اساس وظیفه نظارتی خود این موضوع را بررسی می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود:  متاسفانه در سال جاری با خشکسالی مواجه هستیم و میزان برداشت گندم از مزارع دیم و آبی وابسته به منابع پایدار مانند قنوات و چشمه‌ها کاهش بسیار زیادی دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نرخ اعلامی ۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم مشوق مناسبی برای تحویل این محصول به سیلوهای دولتی نیست، عنوان کرد: پایین بودن قیمت گندم باعث می‌شود تا این محصول استراتژیک از چرخه مصرف  خارج و با توجه به بالا بودن قیمت نهاده‌های وارداتی به خوراک دام تبدیل شود.

اوسطی با بیان اینکه بخشی از گندم تولیدی کشور توسط برخی افراد در انبارها احتکار می‌شود، تصریح کرد: پایین بودن میزان گندم برداشت شده در سال زراعی جاری و از سوی دیگر عدم تحویل به سیلوهای دولتی باعث می‌شود که برای تامین نیاز داخلی مجبور به واردات گندم با قیمت بسیار بالایی بشویم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: قیمت گندم‌ اعلامی در قالب خرید تضمینی باید انگیزه تحویل این محصول به سیلوهای دولتی در شرایط خشکسالی را فراهم می‌کرد که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته است./

پایان پیام/

نظر شما