شناسهٔ خبر: 169618 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پژمانفر در برنامه تلویزیونی بدون توقف:

عدم ثبت سفارش‌های دقیق از دستاوردهای اشتباه دولت یازدهم و دوازدهم است

پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد مسبب اصلی ارز ۴۲۰۰ و فقر امروز مردم، رییس جمهور است.

به گزارش «نماینده» برنامه تلویزیونی "بدون توقف" با حضور حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و با محوریت مفاسد اقتصادی کشور شب گذشته بر روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

در آغاز برنامه، نصرالله پژمانفر در خصوص علل گرانی مرغ با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آن ،اظهار کرد: در صورتی که تولید داخل کشور به اندازه نیاز کشور نباشد، باید بر اساس تنظیم برنامه، اقدام به واردات نماییم. از سوی دیگر وجود هرگونه نقص در فرآیند برآورد مقدار نیاز کالا، میزان ارز اختصاصی برای آن و شبکه توزیع‌کننده می‌تواند تمام فرآیند را با مشکلات جدی مواجه کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه نبود سفارش‌های دقیق از میزان نیاز واقعی و واردات یکی از مشکلات اساسی در حوزه مرغ بود که مقصر اصلی عدم ثبت سفارش‌های دقیق دستاورد اشتباه آقای روحانی، در دولت یازدهم و دوازدهم است چراکه رئیس جمهور معتقد بودند که باید میان بخش تجاری و توزیع تفکیک قائل شد و به همین جهت بر اساس قانون انتزاع واردات نهاده‌های دامی را بر عهده وزارت صمت گذاشتند و توزیع را به وزارت جهاد کشاورزی محول کردند.

وی گفت: در واقع با اجرای این قانون، ماموریتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت سفارش کالا و برنامه‌ریزی برای آن واگذار گردید که اصلا در حوزه تخصص و آگاهی این وزارتخانه نبود و این عدم آگاهی زمینه را برای فساد ساخت. به گونه‌ای بخشی از نهادهای دامی وارداتی در بنادر ما مفقود شد و میزان کالا ثبت سفارش شده با میزان واردات ثبت شده در سامانه بازرگاه دارای اختلافات قابل توجه بودند.

پژمانفر در پاسخ به نقش مجلس در گرانی اظهار کرد: مجلس باید بتواند برای کشور یک ریل‌گذاری را انجام دهد و سپس اقدامات کنترلی و نظارتی برای حرکت دولت‌ها در ریل تعیین شده را نیز اعمال کند. متاسفانه گاهی اوقات با حجم انباشته‌ای از قوانین مواجه هستیم که همین موضوع منجر به سواستفاده‌گری شده است و در برهه‌ای از زمان رویکرد مجلس بر این بوده است که تنها باید قانون‌گذاری کند و این موضوع منجر گردید تا با وجود قوانین موجود، باز هم قانون‌های تازه به حوزه مربوطه اضافه گردد لذا مجلس باید به تنقیح قوانین، منظم‌سازی و اصلاح قوانین بپردازد.

رئیس کمیسون اصل ۹۰ درباره اقدامات مجلس در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی و مشکلات آن تصریح کرد: در حوزه گرانی مرغ و گوشت باید یادآور شد که عامل بخشی از این مشکلات، مربوط به داخل کشور بوده است که به سو نیت مدیران و سواستفاده‌گری بر می‌گردد. از سوی دیگر مسائل خارجی و تحریم‌ها هم در این قائله اثرگذار بودند. به گونه‌ای که توزیع نژاد مرغ راس با محدودیت و مشکل مواجه گردید که مجلس با ورود به این موضوع، موضوع نژاد مرغ آرین به عنوان یک نژاد مستقل و بومی کشور را برای تامین نیاز کشور چاره‌اندیشی کرد.

پژمانفر در خصوص محاکمه اختصاص‌دهنده ارز ۴۲۰۰ تومانی به مهدی جهانگیری و بابک زنجانی گفت: از شخص رئیس جمهور گرفته تا باقی افراد حاضر در شبکه تعیین، توزیع و تقسیم ارز ۴۲۰۰ تومانی در این ماجرا خطاکار هستند و مسبب اصلی ارز ۴۲۰۰، روحانی است چراکه از سال ۹۳ تا ۹۶، حدود ۳۶ میلیارد دلار مداخلات ارزی صورت گرفت و ضرر و زیان اقتصادی و فقر امروز مردم، نتیجه همین تصمیم‌گیری اشتباه آقای روحانی است.

وی ادامه داد: همچنین یکی از شکایتی که نسبت به روحانی وجود دارد، همین بحث مداخلات ارزی است که علی‌رغم مکاتبات رئیس بانک مرکزی درباره تبعات ارزپاشی در بازار باز هم به این کار ادامه داد و در حال حاضر قادر نخواهیم بود که تفاوت و فاصله ارز دولتی و آزاد را جبران نماییم و این اختلاف قیمت ۲۰ هزار تومان، خود زمینه‌ساز فساد گردید.

پژمان فر افزود: از سوی دیگر، مجلس با دیده‌بانی قوی گزارش دقیقی از تخلف‌کنندگان، مقدار تخلف و راهکار برای این موضوع را آماده کرد که متاسفانه رئیس‌جمهور برای عدم پیگیری این مشکلات و رسیدن به خواسته‌های شخصی خود، اقدام به ایجاد آشفتگی و توقف کشور می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ سرشار از اشکال بود، گفت: بیش از ۴۰ درصد این بودجه غیر واقعی است که برای درآمد نداشته، برنامه مصرف چیده است. این بودجه پیشنهادی دولت یا باید به صورت سه دوازدهم تصویب می‌گردید یا اینکه با پذیرش کلیات، تغییراتی را بر روی آن اعمال می‌کردیم. نظر بنده این بود برای دولتی که فاقد اراده برای حل مسائل است باید به همان صورت سه دوازدهم بودجه را پیش برد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در این برنامه ضمن انتقاد از واردات گندم اظهار کرد: چرا با وجود خودکفایی در تولید گندم در دولت آقای روحانی اقدام به واردات گندم برای تامین نیاز کشور شد؟/

نظر شما