شناسهٔ خبر: 169462 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آخرین جزئیات واکسن ایرانی و وارداتی کرونا در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی آخرین وضعیت واکسن‌های وارداتی و تولید داخلی کرونا را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در تشریح وضعیت سرعت واکسیناسیون در کشور، گفت: سرعت واکسیناسیون در کشور تا حدودی مطلوب بوده است و سیستم بهداشت و درمان متناسب با میزان واکسن کرونایی که دریافت می‌کنند برنامه‌ریزی می‌کنند و انجام می‌دهند و قطعاً اگر واکسن به‌میزان کافی وجود داشته باشد و بخواهند به‌صورت عمومی واکسیناسیون انجام دهند می‌توانند از ظرفیت سپاه و بسیج هم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سیستم بهداشت و درمان در زمان حاضر با توجه به میزانی که واکسن وارد می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد تزریق می‌کنند، افزود: از طرفی هم با توجه به اینکه واکسن کرونا 2دوزی است بنابراین از هر میزان واردات باید نصف آن تزریق شود و بقیه آن نیز برای افرادی که دوز اول به آنها تزریق شده نگهداری شود و نمی‌توان این ریسک را کرد و تمام واکسن وارداتی را تزریق کرد؛ چرا که ممکن است دوز دوم وارد نشود که این مسئله واکسیناسیون را دچار مشکل می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: نکته دیگری که باعث نگرانی است تجمع زیاد برای واکسیناسیون است، چرا که در زمان اعلام به‌یک‌باره افراد زیادی به مراکز بهداشتی مراجع می‌کنند که خود این نیز باعث شیوع هرچه بیشتر ویروس می‌شود، بنابراین بهتر است زمان اعلام واکسیناسیون بافاصله باشد تا در این زمینه نیز مشکلی به‌وجود نیاید.

شهریاری با اعلام اینکه میزان واکسن وارداتی کافی نیست، اضافه کرد: البته در این زمینه اقدامات و همکاری‌هایی با کشور روسیه و چین برای واردات و تولید مشترک واکسن در داخل کشور انجام شده است.

وی با ابراز اینکه "واقعیتی که وجود دارد این است که کشورهای دیگر به ما واکسن نمی‌دهند"، یادآور شد: واکسن کرونا در زمان حاضر یک مسئله سیاسی و حاکمیتی است و این گونه نیست که به‌راحتی بتوانیم واکسن وارد کنیم، برای مثال واکسنی که قرار بود از هند وارد شود دادستان هندی مانع خروج آن شد و عنوان کرد که "مردم خودمان به آن نیاز دارند".

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: از سهمیه 16 میلیون و هشتصد هزار دوز واکسن از پروژه کواکس که سازمان بهداشت جهانی برای ایران در نظر گرفته بود که باید پیش از عید تحویل ایران می‌شد تنها حدود 800 هزار تا از آن یعنی در حدود یک‌بیستم آن 2 هفته پیش وارد ایران شده است.

شهریاری با بیان اینکه دبیرکل سازمان بهداشت جهانی هم به همین خاطر عنوان کرد که بسیاری از کشورهای که واکسن تولید می‌کنند مسائل حقوق بشری را رعایت نکردند، اظهار کرد: 8 کشور هستند که چندین برابر جمعیت خود واکسن ذخیره کرده‌اند و حدود 100 کشور هستند که تاکنون حتی یک دوز واکسن تزریق نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی در شبکه‌های اجتماعی عنوان می‌کنند که روسیه نیز به قول خود برای ارائه 60 میلیون دوز واکسن به ایران عمل نکرده است، ‌گفت: اولاً قرار است روسیه این 60 میلیون دوز واکسن را تا آذر ماه به ایران دهد؛ ثانیاً قرار است این میزان با همکاری مشترک در داخل ایران تولید شود که در زمان حاضر در استان البرز تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در حال انجام است.

نماینده زاهدان در مجلس با بیان اینکه در زمان حاضر فاز سوم تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا (کووایران) هم در برخی از استان‌ها به‌صورت داوطلبانه آغاز شده است، ادامه داد: احتمالاً تولید واکسن کوایران از بقیه پروژه‌ها زودتر به تولید انبوه برسد و متأسفانه  آماده‌سازی فاز سوم واکسن رازی ممکن است تا پایان شهریور طول بکشد.

نظر شما