شناسهٔ خبر: 169316 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بحران کمبود نان؛ در سایه بی‌توجهی دولت به افزایش نرخ خرید گندم

کوهساری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس، ضمن انتقاد از قیمت پایین خرید گندم توسط دولت،گفـت: وزارت جهاد کشاورزی و دولت نسبت به خرید گندم با قیمت مناسب و مورد توافق با کشاورزان اقدام نموده تا در آینده مردم با کمبود نان همانند روغن و مرغ مواجه نشوند.

به گزارش «نماینده»  غلامعلی کوهساری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۱ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار جانباز شهید سید محمد حجازی، گفت: هفتم فروردین ماه امسال، سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به امضا وزرای خارجی دو کشور رسید. سندی ۲۵ ساله که هیچ‌گاه در مورد محتوای آن صحبتی نشده و مجلس از مفاد آن آگاه نشد. سندی که در پنج برنامه آینده کشور باید مدنظر قرار گرفته و موافقت نامه‌ها و قراردادهای بین دو کشور بر اساس آن منعقد خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا این سند محاسن زیادی برای کشورمان خواهد داشت و ما با انعقاد سند راهبردی با این کشور و کشورهای دیگر نظیر هند و روسیه موافقیم اما مجلس باید از محتوای این سند و سایر اسناد این چنینی آگاه باشد و شان و جایگاه مجلس باید حفظ شود. با توجه به فرمایش امام (ره) مجلس باید در راس امور باشد.   این موضوع در رابطه با مذاکرات وین نیز به همین شکل است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از کادر درمانی و تمامی افرادی که در زمینه مقابله با ویروس کرونا زحمت می‌کشند و همچنین گرامی داشت یاد کسانی که در این راه جان دادند، تصریح کرد: شدت شیوع کرونا به گونه ای است که اکثر نقاط کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته و در برخی از نقاط حتی فراتر از قرمز است و احتمال اینکه مردم چند روز در قرنطینه قرار بگیرند وجود دارد.

وی افزود: چرا باید از ابتدای امسال تا ۱۲ فروردین مناطق قرمز و نارنجی به یکباره زرد و آبی شده و تردد به نقاط مختلف کشور آزاد و تعداد مسافرتها بیش از مدت مشابه سال قبل ‌شود ولی از روز ۱۳ فروردین همه چیز بر عکس شده تا جایی که در این روز ورود به کلیه گردش‌گاه‌ها، پارک ها و جنگل ها ممنوع ‌شود؟ چه فکر و برنامه ای پشت این قضیه است؟

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در استان گلستان از مجموع ۱۴ شهرستان ۷ شهرستان قرمز ۵ شهرستان نارنجی و دو شهرستان زرد است و در روز گذشته ۶۸۶ نفر در مراکز درمانی این استان بستری شدند. وضعیت درمانی استان گلستان به ویژه در شهرستان‌های رامیان و آزادشهر با توجه به زیر ساخت های بسیار ضعیف آن مورد قبول مردم نیست. از وزارت بهداشت انتظار دارم به این موضوع رسیدگی و نسبت به حل مشکل این شهرستان ها اقدام نماید.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: همزمان با شدت شیوع کرونا در کشور، در ایام اسفند ماه سال گذشته سرمازدگی خسارت زیادی به کشاورزی استان گلستان وارد کرد به گونه ای که ۲۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی استان گلستان دچار سرمازدگی شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شهرستان‌های آذرشهر و رامیان سرمازدگی حدود ۸۵ میلیارد تومان به مزارع گندم و کلزا و حدود ۲۶۰ میلیارد تومان به باغات دو شهرستان در اثر سرما خسارت وارد شد. وزارت جهاد کشاورزی نسبت به حل مشکلات کشاورزان به ویژه در زمینه جبران خسارت سرمازدگی به کشاورزان حداکثر مساعدت را داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: با توجه به اینکه استان گلستان همیشه در تامین گندم کشور نقش بسزایی داشته و همچنین با توجه به اینکه فصل برداشت گندم در این استان نزدیک می‌شویم، هشدار می‌دهم با قیمت ۴ هزار تومان بعید است کشاورزان به دولت گندم بفروشند. قطعا قیمت پایین گندم در خوش‌بینانه‌ترین حالت سبب خواهد شد دلالان و واسطه گران خریدار گندم کشاورزان باشند. در حال حاضر قیمت گندم ۴ هزار تومان، جو در بازار حدود ۵ هزار و پانصد تومان و قیمت گندم وارداتی حدود ۶ هزار و پانصد تومان است و قطعا با این شرایط و با قیمت ۴ هزار تومان برای گندم در آینده نزدیک دولت در تامین نان مردم با مشکل مواجه می‌شود.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی و دولت نسبت به خرید گندم با قیمت مناسب و مورد توافق با کشاورزان اقدام نموده و تمهیدات لازم جهت تامین اعتبار برای خرید گندم و کلزا را به همراه سود مورد نیاز، هزینه حمل و نقل و انبارداری این دو محصول پیش بینی نماید. مجددا تاکید می‌کنم تا مردم در آینده با مشکل تامین نان مانند روغن و مرغ مواجه نشوند.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۱۳ اردیبهشت سالروز در گذشت۴۳ نفر از کارگران زحمت کش معدن رغال سنگ آزادشهر است، حادثه ای که ۴ سال گذشته اتفاق افتاد و علاوه بر فوت ۴۳ کارگر زحمت کش این معدن منجر به مصدومیت ۷۰ نفر دیگر شد. سالگرد د گذشت این عزیزان زحمت‌کش را به خانواده آنها تسلیت عرض می‌کنم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد مواد معدنی که سالانه از استان گلستان صادر می‌شود مربوط به زغال سنگ بوده و زغال سنگ استخراج شده از این معادن حدود ۱۲ درصد تولید کشور است. بیشترین بهره برداری از معادن شهرستان آزاد شهر و رامیان به وسیله شرکت‌های البرز شرق و شمال شرق صورت میگیرد در حالی که دفاتر اصلی آنها خارج از استان گلستان است. وزارت‌خانه‌های صمت و تعاون نسبت به اجرای ماده ۴۳ قانون برنامه ششم کشور و استقرار دفاتر اصلی این شرکت ها به استان گلستان اقدام نماید.

این نماینده مردم در مجلس افزود: علی رغم مغایرت‌های قانونی در ایجاد و ادامه فعالیت سایت زباله آزاد شهر متاسفانه این سایت کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، از قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی در خواست می‌کنم به این موضوع رسیدگی نمایند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: کم لطفی صدا و سیما مرکز به استان گلستان و کم توجهی به نیروهای مستعد این استان مورد قبول پرسنل زحمت کش صدا و سیما استان گلستان نخواهد بود. همچنین کمبود امکانات و عدم آنتن دهی برخی شبکه‌های تلویزیون در شهرها و روستاهای دو شهرستان و بخش‌های اطراف و مشکل پخش شبکه های دیجیتال از جمله مشکلاتی است که از سوی مردم این مناطق مطرح می‌شود، امیدوارم صدا و سیما نسبت به حل این مشکلات اقدام نماید.

نظر شما