شناسهٔ خبر: 169310 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مجلس باید در جریان مذاکرات وین قرار گیرد/ در صورت ایجاد تعهد جدید، با مذاکره کنندگان برخورد قضایی شود

پژمانفر/2 رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به مذاکرات وین بین ایران و ۱+۴ گفت: این مذاکرات باید پیرامون قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها انجام و مجلس در جریان آن قرار گیرد.

به گزارش «نماینده» نصرالله پژمانفر در نشست علنی امروز (سه شنبه ۳۱ فروردین) مجلس شورای اسلامی طی تذکری  شفاهی  گفت: مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را مصوب کرده و براساس آن تحریم ها می بایست تا ۵ اسفند سال ۹۹ برداشته می شد و در صورت عدم رفع تحریم ها، به موضوع توقف اجرای پروتکل الحاقی در قانون اشاره شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین افزود: متاسفانه مجلس هیچ اطلاعی از مذاکرات و مسیری که در مذاکرات طی می شود، ندارد. به نظر می رسد که مجدداً کلاه گشاد جدیدی می خواهند بر سر کشور بگذارند، این در حالی است که تیم مذاکره کننده باید در چارچوب قانون مجلس موضوعات را پیگیری کند.

وی یادآور شد: اینکه طرف های آمریکایی اعلام کردند بخشی از تحریم ها را رفع می کنند، یک بازی جدید است و بدتر از آن، اینکه دیپلمات های ایرانی دست به دامن اروپایی ها شده اند تا موضوع لغو تحریم ها را از طریق اروپا حل کنند، این در حالی است که اروپایی ها در همین روزهای اخیر مجدداً تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده اند، بنابراین ما چگونه می توانیم به این افراد متوسل شویم.

پژمانفر اظهار کرد: نتیجه این سیاست ها باید پای سفره مردم خود را نشان دهد، اما متاسفانه سفره مردم کوچکتر و آنها هر روز فقیرتر می شوند. علاوه بر این موضوع امنیت غذایی که ۲۰ سال گذشته حل شده بود، دوباره امروز به یک معضل تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس هیچ اطلاعی از اقداماتی که تیم مذاکره کننده انجام می دهند، ندارد. به نظر من آنها فقط خاری و ذلت برای ملت ایجاد می کنند و برای مذاکراتی که پایان ندارد، زمان بسیار صرف می کنند.

وی تاکید کرد: دیپلمات های ایرانی غیر از مصوبات مجلس هر تعهدی را که در مذاکرات برای کشور ایجاد کند، محکوم است و با آن باید برخورد شود، در صورتی که تعهدات جدیدی را در مذاکرات عنوان کنند، با آنها باید برخورد قضایی شود.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: قانون را همه باید رعایت کنند، دولت نمی تواند خلاف قانون عمل کند، مذاکرات نیز باید پیرامون رفع همه تحریم ها و راستی آزمایی انجام گیرد. قوت قانون مجلس نیز اظهارات رهبری درباره این قانون است، البته کمیسیون امنیت ملی نیز مذاکرات را رصد می کند.

وی افزود: تیم مذاکره کننده اگر نمی تواند مسائل را حل کند، از فرسایشی شدن مذاکرات جلوگیری کند، آقای عراقچی در نشست کمیسیون امنیت ملی نیز گفت که علاوه بر اینکه طرف های آمریکایی در وین حضور ندارند، در هتل محل مذاکرات حاضر نخواهند شد و هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نخواهیم داشت، اما آنها در هتل محل مذاکرات مستقر بودند و این خلاف آن چیزی است که آقای عراقچی عنوان کردند.

نیکزاد تاکید کردند: دولت باید قانون اقدام راهبردی را اجرا کند، خط قرمز مجلس نیز فرمایشات مقام معظم رهبری است.

نظر شما