شناسهٔ خبر: 169285 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ضعف در نظارت بر عرضه محصولات فولادی/صادرات مواد اولیه کنترل شود

فولاد دیوان محاسبات ضمن بررسی عملکرد صنعت فولاد کشور، بر ضرورت کنترل صادرات مواد اولیه خام تاکید کرد.

به گزارش  «نماینده» در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، عملکرد صنعت فولاد کشور از سوی دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن به مقامات مسئول کشور ارجاع شد.

در این گزارش، ضمن توجه به جایگاه تاثیرگذار این صنعت بر روند توسعه کشور و بررسی زنجیره تولید تا مصرف، به مهمترین چالش‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های تولیدکننده فولاد در ایران و همچنین قوانین و مقررات مرتبط با صنعت فولاد پرداخته شده است.

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد صنعت فولاد کشور در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه نظام استکبار، به همت مهندسین و کارگران ایرانی توانسته ضمن حرکت رو به جلو، ارزآوری قابل قبولی نیز برای کشور ایجاد کند.

از مهمترین یافته‌های این گزارش، موضوع ذخیره قطعی سنگ آهن ایران است که در حال حاضر حدود ۳.۳ میلیارد تن برآورد شده و با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ موجب اتمام ذخایر سنگ آهن حدود ۱۴ سال بعد از افق ۱۴۰۴ خواهد شد که عدم انجام اکتشافات جدید و جایگزینی ذخایر سنگ آهن مصرف‌شده باعث از بین رفتن پشتوانه‌ی تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات وابسته به فولاد می‌شود.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط وزارت صنعت-معدن-تجارت، طی سال ۱۳۹۸ و شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۷ فقره اکتشاف سنگ آهن صادر شده که هیچ‌یک از آنها منتج به گواهی کشف یا پروانه بهره برداری نشده است و این موضوع، ضعف جدی بخش اکتشاف معادن کشور را نشان می‌دهد.

همچنین، با روند فعلی استخراج سنگ آهن و تولیدات سایر محصولات زنجیره فولاد، تحقق اهداف سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ جهت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام امکانپذیر نخواهد بود.

این گزارش با اشاره به تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، ضعف جدی در نظارت بر عرضه محصولات فولادی و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف حاکمیتی مانند شرکت بورس کالای ایران و وزارت صنعت-معدن-تجارت در تعیین قیمت پایه را موجب ایجاد التهابات متعدد و نوسانات بازار در سبد محصولات فولادی دانسته است.

بسط و توسعه فعالیت‌های اکتشافی و اکتشاف دقیق‌تر و افزایش عمق آنها و ایجاد کنسرسیوم‌های معدنی و فولادی در پهنه‌های جدید برای تامین مواد اولیه موردنیاز جهت تولید فولاد پایدار و تشکیل خوشه‌های حمایتی از معادن کوچک و نیز کنترل صادرات مواد اولیه خام، از توصیه‌های مهم دیوان محاسبات کشور در این گزارش است.

از جمله پیشنهادات مشخص دیوان محاسبات جهت کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات فولادی، سیاستگذاری براساس مشوق‌های صحیح برای تعیین قیمت گاز توسط دولت است تا شرکت‌های تولیدکننده فولاد که از روش احیای مستقیم با استفاده از گاز فعالیت می‌کنند، از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

نظر شما