شناسهٔ خبر: 169247 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یوسفی: امضا توافق با چین موجب شکسته شدن انحصار دلار در روابط تجاری ما می‌شود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: توافق با چین موجب شکسته شدن انحصار دلار و همچنین کم اثر شدن تحریم‌های آمریکا در مسائل تجارت خارجی ما می‌شود.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ توافق با چین و نگاه ما به شرق موجب شکسته شدن انحصار دلار و کم اثر شدن تحریم‌های آمریکا در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری ما می‌شود.

وی افزود: آمریکا و به طور کل غرب درصدد هستند تا با فروش محصولات صنعتی‌شان به کشورهای دیگر موجبات وابستگی آنها را به خود فراهم آورند و از این وابستگی به عنوان ابزاری برای تحمیل خواسته‌هایشان استفاده کنند چنانچه کشورهای دیگر در مقابل آنها تمکین نداشته باشند از ابزار تحریم علیه آنها استفاده کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار داشت: طبیعی است که با نگاه به شرق از جمله توافق ما با چین این توطئه‌های آنها علیه کشور ما خنثی شود و طبیعی است آنها از این مسأله عصبانی باشند و در بنگاه‌های خبرپراکنی‌شان به فضاسازی علیه آن بپردازند.

یوسفی خاطرنشان کرد: ما باید علاوه بر  چین با دیگر کشورهایی که با آمریکا در تقابل هستند همانند روسیه و کشورهای آمریکای جنوبی و ... توافقنامه و قراردادهای تجاری و پیمان‌های پولی دوجانبه دلار را از معادلات اقتصادی خود حذف کنیم.

وی افزود: اما بسیاری از کشورها با امضای پیمان‌های پولی دوجانبه نسبت به حذف دلار از مبادلات تجاری‌شان اقدام کرده و ارز دو کشور ملاک برای انجام مبادلات تجاری شده است به طوری که می‌توانم بگویم ما که از سوی آمریکا تحریم شده‌ایم از دیگر کشورهای از امضای پیمان‌های پولی دوجانبه عقب افتاده‌ایم.

نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار داشت: امروز همه کشورها به دیپلماسی اقتصادی بیش از دیپلماسی سیاسی توجه دارند و آن را مدنظر قرار داده‌اند و ما باید در این رابطه فعال‌تر از قبل عمل کنیم.

یوسفی خاطرنشان کرد: حدود دو سه سال قبل زمینه خوبی برای رشد محصولات کشاورزی به روسیه فراهم بود هم دیپلماسی ما ضعیف عمل کرد و زیرساخت‌های دو کشور فراهم نشد.

وی افزود: همانطور که گفتم ما باید دیپلماسی اقتصادی خود را فعال کنیم و نگاه ما به شرق ضمن ایجاد گشایش‌ها در حوزه‌های مختلف طبیعتا خنثی‌کننده فشارها و توطئه‌های غرب نیز خواهد بود.

نظر شما