شناسهٔ خبر: 169204 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت آینده باید واقع‌گرا باشد/ وابسته به غرب نباشیم

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید واقع‌گرا باشد و بدون وابستگی به غرب، ظرفیت‌های خودمان را دنبال کند.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر عضو فراکسیون روحانیت مجلس یازدهم در برنامه «بدون توقف» با اشاره به سخنان یاسر جبرائیلی کارشناس این برنامه درخصوص دولت جوان حزب اللهی،  گفت: این دولتی که او با این اوصاف توصیف کردند درست است، اما نباید شرایط آرمانی باشد، دولت باید واقع‌گرا هم باشد و انشاءالله که محقق شود، ما دولتی نیاز داریم که پشتکار داشته و اقتصاد پویا و مبتنی بر نظرات قوی اسلام و انقلاب و قاعده و قواعدی که حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب براساس پتانسیل‌های اقتصادی و جغرافیایی کشور و فرهنگ مردم ترسیم کردند دنبال کند.

وی تصریح کرد: البته از این نکته هم همیشه می‌ترسیم که مبادا در اقتصاد به گونه‌ای عمل کنند که وابسته به غرب باشیم و  فرهنگ و اقتصاد لیبرالیستی در جامعه حاکم شود و نهایتا ملتی وابسته به اقتصاد و فرهنگ بیگانه داشته باشیم.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس تاکید کرد: به نظر من صحبت‌های جبرائیلی از این بابت درست است، نه باید برگردیم به اقتصاد ماتریالیستی و نه سوسیالیستی، چراکه آنچه می‌تواند گره‌گشای اقتصاد ما باشد با این اوصاف و با این اوضاع و با این ظرفیت‌ها و استعدادها، استفاده از توانمندی‌ها و نخبگانی است که در جامعه داریم، امروز با این ظرفیت نخبگانی و با اساتیدی که در دانشگاه‌ها داریم می‌توانیم قدم‌های بزرگی برداریم، همین بیانیه رهبر انقلاب که به عنوان گام دوم انقلاب مطرح می‌شود بر پایه تکیه بر استعدادهای همین جوانان است و این رویش‌ها به برکت مقام معظم رهبری، شهدا و سردار سلیمانی‌ها اتفاق افتاده است.  

ذاکر گفت: از نظر من یک دولت پویا با بهره‌گیری و تکیه بر سیاست‌های کلی نظام که هم از لحاظ زیرساختی و هم از جهات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی توسط مقام معظم رهبری با بهره‌گیری از نظرات هزاران کارشناس به دست ما رسیده قادر خواهد بود اقتصاد را از این حالت بیرون بیاورد و مردم را به لحاظ رفاهی و امکانات مستغنی کرده، حمایت‌ها را مضاعف کند و تولید را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه اگر تولید را شروع کنیم بسیاری از مشکلات کشور به خودی خود حل خواهد شد، اظهار داشت: البته تولید نیز باید براساس نیاز استان‌ها و کشور باشد نه اینکه تکرار مکرات و یا اینکه مزاحم تولیدی‌های دیگر که البته در این خصوص بحث‌های زیادی مطرح است که در این زمینه باید از نظرات کارشناسان استفاده کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین در مورد دیگر موضوع مطرح شده توسط کارشناس برنامه «بدون توقف» در خصوص اینکه مشکلات موجود کشور به دلیل تفکر اقتصادی حاکم بر دولت است، تصریح کرد: اگر تفکرمان اقتصاد لیبرالیستی باشد نه اقتصاد مقاومتی و تکیه بر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی، همین بلایی که امروز بر سر ما آمده، می‌آید. چون دولت‌ها باید هوشمندانه عمل کرده و از ریل خارج نشوند، ریلی که مقام معظم رهبری تحت عنوان سیاست‌های کلی نظام ابلاغ کرده یک کتابچه بزرگ با رهنمودهای مهمی در حوزه‌های اقتصادی، قضایی، اجتماعی و دیگر بخش‌هاست که واقعا با استفاده از نظرات کارشناسان کشور تدوین شده و ما اگر همین را مبنا قرار دهیم یعنی مبنا را اقتصاد اسلامی قرار دهیم به نتیجه خواهیم رسید.

ذاکر اضافه کرد: اقتصاد اسلامی یعنی اینکه هم به فکر مردم و هم به فکر سود و صادرات و مبارزه با قاچاق باشیم، اما در وهله اول به فکر مردم باشیم، آن موقع است که تولید آغاز می‌شود، مزاحمت‌ها برطرف می‌شود، حمایت‌های چند جانبه با اصلاح نظام بانکی و مالیاتی انجام خواهد شد، وقتی توانمندی ساخت موشک داریم و قدرت هسته‌ای داریم نشان‌دهنده این است که این توانمندی در ایران وجود دارد، ما امروز در این جهات حرکت می‌کنیم که در تولید لوازم خانگی مستغنی شویم، اما چه کسی هست که آنها را ساماندهی کرده و مزاحمت‌ها را رفع کند.

وی یادآور شد: اگر این مشکلات را حل کنیم و بانک‌هایی که تسلیم اقتصاد مقاومتی نمی‌شوند را کنار بگذایم آن وقت است که استعداد نخبه ایرانی هم خودش را نشان می‌دهد و زمینه بروز و ظهور پیدا می‌کند، اگر چین امروز وارد مذاکره با ایران شده به این دلیل است که این ظرفیت را در ایران دیده و می‌داند امروز رابط بین چین و اروپا، ایران است، می‌داند که نجات چین از ایران می‌گذرد، یعنی نشانه‌هایی از اقتصاد و توانمندی ایران را دیده‌اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: هر کشوری به جای ما درگیر این تحریم‌ها می‌شد تا ۱۰۰ سال نمی‌توانست روی پای خود بایستد اما امروز ایران همچنان مقاوم است و اروپا و آمریکا خواستار این است که به توافق به ایران برگردد، این نشان‌دهنده این است که توانمندی ظرفیت و پتانسیل ایران در امر اقتصاد بالاست.

نظر شما