شناسهٔ خبر: 169099 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مجلس مصمم به حذف قوانین دست و پاگیر برای تولیدکنندگان است

زهره سادات لاجوردی نماینده تهران در مجلس گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که اغلب موانع تولیدکنندگان مربوط به قانون است و ما در مجلس نسبت به حذف قوانین زائد اقدام خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده» زهره‌ سادات لاجوردی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» گفت: رهبر انقلاب در ادامه شعار سال ۹۹ که جهش تولید نام داشت، امسال را سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" نامگذاری کردند. همچنین، ایشان در پیام نوروزی خود بیان کردند که شعار جهش تولید در حد انتظار تحقق پیدا نکرد و نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود نشد. چراکه موانعی مانند تحریم‌ها، بیکاری، خروج سرمایه‌های کشور و موانع متعدد دیگری بر سر راه وجود دارد که همه دست به دست هم داد تا رونق تولید محقق نشود.

وی افزود: شعار امسال بطور جامع و کامل انتخاب شده و چند راهبرد اساسی و مهم را در قالب یک شعار در بر دارد. تولید ملی بدون تحقق زیرساخت‌های لازم آن محقق نخواهد شد. حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان یعنی شنیدن صدای فعالان این قشر و احصای مشکلات کلیدی آن‌ها و رفع هرچه سریع‌تر مشکلات، از جمله زیرساخت‌ها و اقداماتی است که باید در خصوص اجرایی شدن شعار امسال بدان پرداخت. بهبود شرایط قانونی، مالیاتی و ایجاد بستر امن برای هدایت سرمایه‌گذاری در بخش تولید به رونق این بخش و جلوگیری از رکود صنعت کشور انجامیده و به دنبال آن افزایش اشتغال نیز بطور مثبت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه، در کشور ما همه نوع منابع اعم از معدنی، آبی، محصولات طبیعی، جاذبه‌های توریستی و نیروی کار جوان وجود دارد و با دارا بودن چنین ثروتهایی باید به دنبال شناخت گره‌ها و موانع بود. برخی از موانع مربوط به مسئله تحریم‌هاست و غالب آنها مربوط به موانع قانونی و اجرایی موجود در مسیر تولید داخلی است که بخش مهمی از سرمایه و انرژی تولیدکننده را اتلاف می‌کند. خوشبختانه، کارآفرینان جوان، خوش‌فکر و توانمندی در کشور ما حضور دارند که باید با پشتیبانی از این قشر موجبات رونق تولید و تند شدن گردش چرخ‌های اقتصاد کشور را فراهم آورد.

لاجوردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فعال‌شدن وزارتخانه‌های اقتصادی و خروج از رکود فعلی، هم‌افزایی بخش‌های مختلف مرتبط با امر تولید با یکدیگر، پرهیز از سیاست‌های نادرستی مانند چشم‌دوختن به غربی‌ها و منتظر رفع تحریم‌ها نشستن، رفع مشکلات ارزی و کاهش و تثبیت نرخ ارز از ضروریات ضرب الاجلی برای تحقق شعار امسال است.

وی افزود: مراجعات و بررسی‌های ما نشان می‌دهد اعم موانع تولیدکنندگان مربوط به موانع قانونی، مالیاتی و تأمین سرمایه لازم جهت احداث و یا توسعه واحدهای تولیدی است که با کاهش سود وام‌های بانکی متعلق به حوزه تولید، تسهیل اختصاص زمین مورد نیاز جهت راه‌اندازی واحدهای تولیدی، رفع سخت‌گیری‌های مالیاتی که گاهاً موانع متعددی را بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد کرده و امثال آن، می‌توان در همین ابتدای سال گام بلندی در این راستا برداشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افزون بر موارد پیش گفته، رفع موانع و بروکراسی‌های زائد بر سرراه فعالان اقتصادی، کاهش هزینه‌های ثبت و راه‌اندازی بخش‌های تولیدی و خدماتی منتج به تولید، رویکرد تسهیل‌گرانه نسبت به فعالان اقتصادی در دستگاههایی مانند سازمان امور مالیاتی،  اداره استاندارد، اتاق بازرگانی، گمرک و دیگر بخش‌های مشابه از جمله کارهایی است که باید به سرعت اجرایی شود تا تولیدکنندگان روان‌تر و با دغدغه کمتر و سرعت بالاتری وارد چرخه تولید شوند.

لاجوردی در پایان گفت: ما نیز در مجلس ضمن تعامل با فعالان اقتصادی و بخش تولید به بررسی قوانین کشور جهت حذف قوانین دست و پا گیر، روزآمدی لازم و یا تصویب قوانین ضروری در راستای رونق تولید، خدمات منتج به تولید و صادرات غیرنفتی خواهیم پرداخت.

نظر شما