شناسهٔ خبر: 169060 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نهادهای نظارتی و امنیتی به موضوع ارزهای دولتی تخصیص یافته به نهاده‌های دامی ورود کنند

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس با اشاره به ضرورت ورود نهادهای نظارتی و امنیتی به موضوع ارزهای دولتی تخصیص یافته به نهاده‌های دامی گفت: اگر در سال آینده ۸ تن جو تأمین نشود با بحران جدی مواجه شده و نیمی از دام‌های سبک و سنگین کشور را از دست می‌دهیم.

به گزارش «نماینده» سلمان اسحاقی درنشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی در رابطه با کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی گفت: بلای اصلی کرونا نبوده بلکه اموری است که خدا به عقل تدبیر و برنامه‌ریزی خودمان محول کرده اما در آن مانده ایم.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم توجه به شعارهای اعلامی مقام معظم رهبری طی ۱۰ سال اخیر افزود: مقام معظم رهبری در طول این سال‌ها همواره بر اقتصاد مقاومتی، تولید و جهش تولید تأکید داشتند، اگر به این موارد توجه می‌کردیم امروز با چنین مشکلاتی در تأمین نهاده‌های دامی و۲۰ کالای اساسی مواجه نبودیم اما متأسفانه طی این سال‌ها تنها به برگزاری جلسات، سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها بسنده کردیم.

وی با بیان اینکه اگر دولت‌ها به شعارهای سال‌های اخیر توجه می‌کردند، امروز با مشکلات نهاده‌های دامی و تأمین ۲۰ قلم کالای اساسی مواجه نبودیم، تصریح کرد: بیش از نیمی از نهاده‌های دامی، جو بوده و این محصول تقریباً در هر آب و هوایی قابل کشت است اما به دلیل سیاست‌های غلط دولت‌ها در تعیین نرخ خرید تضمینی از کشاورزان به جای آن محصولاتی مانند هندوانه و خربزه کشت شد و ما به بزرگترین تولیدکننده این محصولات در جهان تبدیل شدیم و حال در تولید نهاده‌های دامی مورد نیازمان مانده‌ایم.

اسحاقی در رابطه با اختصاص ارز دولتی به نهاده‌های دامی تصریح کرد: نمی‌دانم مهمتر از نهاده دامی چه امری است که باید به آن ارز با نرخ دولتی اختصاص پیدا می‌کرد، متأسفانه در سال ۹۸، ۴۵۰ میلیون دلار و در سال ۹۹، ۱۴۵ میلیون دلار برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده شد اما وارد کشور نشدند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مردم نمی‌پذیرند که ما می‌توانیم روح‌الله زم‌ها و ریگی‌ها را دستگیر کرده، وارد کشور کنیم و به مجازات برسانیم اما با مفسدین اقتصادی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند و به مردم خیانت می‌کنند، برخورد نمی‌شود. سازمان اطلاعات باید به این موضوع به صورت جدی ورود کند. نمی‌دانم سازمان تعزیرات و بازرسی چرا نسبت به این موضوع بی‌توجه‌اند. اگر نیاز است اطلاعات سپاه هم به آن ورود کند چرا که مبارزه با فساد یعنی همین موضوع.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد کشور شدند به دست مصرف کننده نمی‌رسند و هیچ‌کس نسبت به آن پاسخگو نیست، افزود: نهاده‌های دامی که با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند، وارد بازار سیاه شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند از این رو دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید به این موضوع به صورت جدی ورود کرده و جلوی آن را بگیرند.

وی تصریح کرد: ۳۷ درصد بارندگی در کل کشور و ۵۶ درصد بارندگی در شرق کشور کاهش یافته است از این رو با خشکسالی مواجه هستیم، هشدار می‌دهیم اگر ۸ میلیون تن جو امسال وارد کشور نشود بخش عظیمی از دام‌های سبک و سنگین از دست خواهند رفت، وزارت جهاد کشاورزی فردا روزی اعلام نکند که نسبت به این موضوع اطلاع نداشته وگرنه برنامه‌ریزی می‌کرد، امروز از خانه ملت هشدار می‌دهم که نسبت به این موضوع توجه کرده و برای آن برنامه ریزی کنند در غیر این صورت با بحرانی مواجه می‌شویم که بعدها مورد لعن و نفرین مردم قرار خواهید گرفت.

نظر شما