شناسهٔ خبر: 169054 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

واردات ۸۰ درصدی نهاده‌های دامی؛ چرا وزارت جهاد کشاورزی سیاست مدونی برای تولید نهاده‌های دامی ندارد

گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس گفت: ۸۰ درصد نهاده‌های دامی از خارج تأمین می‌شود در صورتی که امکان تولید این محصولات در کشور وجود دارد؛ چرا وزارت جهاد کشاورزی سیاست مدون و برنامه‌ریزی شده‌ای در این خصوص ندارد.

به گزارش «نماینده» سهراب گیلانی درنشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در رابطه با اظهارات وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۳ هزار  ۴۶۰ واحد تولید مرغ در کشور فعالیت می‌کنند که همگی آنها نهاده‌هایی با ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت کرده‌اند و این مهم در حالی است که مرغ تولیدی خود را یا به تنظیم بازار ارائه نکرده‌اند یا به صورت حداقلی این کار انجام شده است که ظلم آشکار به مردم است.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید پیگیری کند چرا این مجموعه‌های تولیدی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند اما تولیدات خود را با قیمت دیگری توزیع کردند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده در خصوص تهیه، تأمین و توزیع، وظایف مشخصی دارند که باید پاسخگو باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ۸۰ درصد نهاده‌های دامی از خارج تأمین می‌شود در صورتی که امکان تولید این محصولات در کشور وجود دارد؛ چرا وزارت جهاد کشاورزی سیاست مدون و برنامه‌ریزی شده‌ای در این خصوص ندارد.

گیلانی افزود: باید اذعان کرد نبود مدیریت و برنامه‌ریزی موجب گرانی محصولات مختلف شده است از این رو کمیسیون کشاورزی مجلس باید از بعد نظارتی مسائل مختلف در حوزه گرانی را بررسی کند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان یادآور شد: سامانه‌های گمرک، تجارت، بنادر و ... هماهنگی‌ لازم را با یکدیگر ندارند و این عدم تعامل موجب ایجاد رانت، فساد و افزایش قیمت‌ها شده است لذا سازمان تعزیرات باید نقش‌آفرینی جدی در جلوگیری از فساد انجام دهد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید مشخص شود چرا مرغ توزیع شده در شب عید به صورت چند نرخی بود و این در حالی است که باید برای تأمین مرغ مورد نیاز در ماه مبارک رمضان برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا قیمت مرغ پرواز نکند.

وی ادامه داد: مرغ با قیمت ۳۶ الی ۴۰ هزار تومان به راحتی در اختیار است اما متأسفانه مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی در دسترس نیست لذا باید به مردم آگاهی داده شود که وزارت صمت و جهاد مسئول این مهم هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: متأسفانه میلیون‌ها جوجه با بدترین رفتار در کشور اسلامی منهدم شدند و در این راستا واسطه‌ها هستند که در حوزه تأمین و فروش نهاده‌ها و تولید کشاورزی بهره می‌برند.

گیلانی افزود: سامانه بازارگاه مشکل جدی دارد و این مهم در حالی است که ۵۵ درصد واردات به این سامانه و ۴۵ درصد به بازار آزاد اختصاص داده شده، ظلم آشکار محسوب می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان یادآور شد: امروزه تولید دام در کشور به صورت سنتی است و این امر موجب شده دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها فرستاده شوند که باید برای آن فکری شود.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی پاسخ دهد چه برنامه‌ریزی برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمین‌های خوزستان دارد زیرا عدم برنامه‌ریزی برای این موضوع سبب جلوگیری از رونق کشاورزی در خوزستان می‌شود.

نظر شما