شناسهٔ خبر: 169049 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

برگزاری حضوری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها در شرایط فعلی بسیار خطرآفرین است

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نماینده مردم اصفهان در مجلس برگزاری حضوری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها را در شرایط فعلی بسیار خطرآفرین دانست و گفت: با برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها به صورت حضوری خطر احتمال ابتلای دانشجویان و خانواده آنان به کرونا افزایش می‌یابد.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی  نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سال گذشته طی اطلاعیه و مصاحبه‌ای اعلام کرده است که در برخی مناطق امتحانات دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار می شود.

وی افزود: در همین راستا برخی دانشگاه‌ها خود را برای برگزاری امتحانات حضوری آماده می‌کنند و به دانشجویان در این خصوص اطلاع رسانی کرده‌اند که احتمال برگزاری امتحانات به صورت حضوری هست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم، افزود: این موضوع باعث نگرانی جدی دانشجویان و خانواده‌های آنان شده است و مرتبا درحال تماس با دفاتر نمایندگی و ابراز نگرانی از این تصمیم هستند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه ادامه داد: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد کرونا، موج چهارم شیوع کرونا آغاز شده است و دانشجویان جهت عزیمت به دانشگاه‌ها باید از حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و قطار استفاده نمایند و درخوابگاه‌ها مستقر شوند.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، یادآور شد: این مسئله و نگرانی در دانشگاه‌های مطرح در کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، مشهد و شیراز  بیشتر است چرا که تعداد دانشجویان غیربومی نیز زیاد است.

مقتدایی مطرح کرد: وقتی تجربه موفق امتحانات مجازی در ترم‌های گذشته را داریم و همچنین کلاس‌های ترم جاری به طور کامل به صورت مجازی برگزار شده است علت برگزاری امتحانات به صورت حضوری و تهدید سلامتی دانشجویان و همچنین ایجاد زحمت و هزینه برای دانشجویان چیست؟

مکاتبه با وزرای علوم، کشور و بهداشت برای برگزاری غیرحضوری امتحانات پایان ترم دانشجویان

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در همین مورد مکاتبه ای با وزرای علوم، کشور و بهداشت داشتم و مطالب و دلایل ارجحیت غیرحضوری بودن امتحانات پایان ترم دانشجویان را ذکر کردم و از آنان خواستم در اسرع وقت بررسی و اقدام لازم را در دستور کار قرار دهند.

وی افرود: الان دانشجویان و خانواده ها نگرانند و متولیان نباید با برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها به صورت حضوری خطر افزایش احتمال ابتلا به کرونا را در دانشجویان و خانواده آنان افزایش دهند.

مقتدایی مطرح کرد: به فرض دانشجویی که در مناطق قرمز سکونت دارد باید برای امتحانات حضوری به دانشگاهش در تهران عزیمت و از طریق حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس یا قطار سفر کند و مدت زیادی در خوابگاه‌ها مستقر شود و سپس به شهر خود و نزد خانواده‌اش برگردد و این کار احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد و هزینه های دانشجویان را نیز زیاد می کند؛ وقتی دانشجو ناقل باشد و یا مبتلا شود، خطر ابتلا خانواده آن و همچنین اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مقتدایی یادآور شد: به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم و تذکرات لازم به وزرای مربوطه داده شده است وزارت علوم نیز باید در مورد این مساله با احتیاط و دقت بیشتری عمل کند و نباید دانشجویان در انتظار و نگرانی بمانند تا خردادماه مشخص شود کدام شهر کم خطر یا پرخطر است؛ با توجه به تجربه موفق امتحانات غیرحضوری و همچنین مجازی بودن کلاس‌های درس، برگزاری امتحانات به صورت مجازی مطلوب تر و به صورت حضوری در این مقطع و شرایط خطرآفرین است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم گفت: به صورت مستمر در حال رصد اقدامات وزارت علوم در این خصوص هستیم و در صورت لزوم از ابزار نظارتی مجلس جهت حفظ سلامتی دانشجویان و خانواده آنان بهره می گیریم.

نظر شما