شناسهٔ خبر: 168995 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انصراف افراد از تولید به دلیل بوروکراسی پیچیده/ مجلس می‌تواند قوانین شفاف و تسهیل گر برای تولیدکننده تصویب کند

قاضی زاده نماینده مردم فریمان در مجلس گفت: وجود بروکراسی و تعدد دستگاه‌ها برای بحث صدور مجوزهای مختلف و اعمال نظرها در این حوزه منصرف کننده افراد از امر تولید است و ما باید با شفاف کردن مسیر برای تولیدکنندگان در این بازه زمانی مشخص و خروج افراد از مسیر تولید جلوگیری کنیم.

به گزارش «نماینده» سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری گفت: در بحث تولید در حوزه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، نقش مجلس می‌تواند نقش برجسته و ممتازی باشد و مجلس می‌تواند با سیاست‌های تسهیل‌کننده اقدامات خوبی را در این مسیر انجام دهد.

وی افزود: برای برخی از امور ده‌ها دستگاه ورود می‌کنند و ما شاهد ورود این دستگاه‌ها برای صدور مجوزها، پروانه‌ها و... و بعد اعمال سلیقه‌های مجموعه‌های مختلف هستیم که این خود غیر از این که نظام بروکراسی اداری پیچیده‌ای را به وجود می‌آورد، هم کار را زمان‌بر می‌کند و هم انرژی‌بر است و هم در طول زمان منصرف‌کننده افراد و اشخاص برای ورود به عرصه تولید می‌شود.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس می‌تواند در حوزه مانع‌زدایی این حجم بروکراسی اداری را کاهش دهد و آن را کم و روان کند و ضمن پاسخگو کردن، بازه زمانی مشخصی را برای این امور در نظر بگیرد و نباید کار به گونه‌ای باشد که برای مقدمه یک کار تولیدی افراد چند سال در پیچ و خم دستگاه‌های اجرایی و اداری گرفتار باشند و نهایتا هم به نتیجه نرسند.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: مجلس با واقع بینی و واقع نگری می‌تواند سیاست‌های تشویقی را در حوزه حمایت از تولید اعمال کند.

وی افزود: بخشی از سیاست‌گذاری‌ها در بحث تولید پیش از این از طریق بخشنامه‌های دولتی و کارگروهی انجام شده که مجلس می‌تواند برای این که اعمال سلیقه‌ها را در بدنه دولت در این زمینه به حداقل برساند، این موضوع را در قالب یک طرح قانونی کند و آن را مشخص و منقح کند.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قطعا باید تصمیمات و مصوبات مجلس در این زمینه، صریح،‌ شفاف، روشن و دقیق باشد. وقتی به قوانین متراکمی که پیش از این تصویب شده نگاه می‌کنیم می‌بینیم قوانین پرابهام وجود دارد و یا عبارات بسیار کلی در آنها درج شده که این ابهامات و کلی‌گویی‌ها باعث تفسیر قانون می‌شود و در اجرای قانون دولت‌های مختلف برداشت‌ها و تفاسیر خودشان را به نام اجرا در جای قانون حاکم می‌کنند.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: ما در مجلس باید کار کارشناسی محکم و دقیقی را انجام دهیم که این همه قوانین متعدد، طولانی و قوانینی  که جنبه اجرایی ندارد و بیشتر انشاءگونه است باید پالایش شود و در اقدامی دیگر باید روندها شفاف شود، علاوه بر این قوانین مزاحم و متناقض کم شود. سیستم بروکراسی اداری که در امر تولید وجود دارد، به حداقل برسد و آن حداقل را هم پاسخگو کنیم و اگر کسی می‌خواهد سرمایه گذاری چه خرد و چه کلان داشته باشد مسیرش شفاف و روشن باشد و به یک بازه زمانی مشخص برای آن تعیین شود و این گونه نباشد که افراد خود به خود در طول زمان از مسیر تولید خارج شوند.

نظر شما