شناسهٔ خبر: 168953 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولت آمریکا؛ بزرگترین ناقض حقوق بشر در دنیا

سارا فلاحی نماینده ایلام عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در یادداشتی تاکید کرد: دلیل عدم عضویت آمریکا در اکثر پیمان‌ها و کنوانسیون‌های حقوق بشری، حجم وسیع نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا است.

نماینده/ سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی شرایط حقوق بشر در آمریکا را تشریح کرده که در ادامه آن را می‌خوانید:

حدود ۳۹ درصد کودکان سیاه پوست در جامعه آمریکا در خانواده‌های فقیر بزرگ می‌شوند این در حالی است که تنها ۱۴ درصد کودکان سفید پوست در چنین شرایطی بزرگ می‌شوند.

تعداد زندانیان سیاه پوست در زندان‌های آمریکا بسیار قابل توجه است، در حالی که سیاه پوستان ۱۳ درصد از ساکنان آمریکا را تشکیل می‌دهند اما این طبقه بیش از ۴۰ درصد زندانیان آمریکا را تشکیل می‌دهند.

لینچ کردن را که عموماً «مجازات فراقانونی توسط گروهی غیررسمی» می‌نامند در مورد سیاه پوستان کاملا اجرا می‌شود. این کار امروزه توسط نیروهای پلیس آمریکا و با شلیک گلوله به سیاه‌پوستان انجام می‌شود. این سنت نژادپرستانه در دوران ترامپ کاملا احیا شد.

با نگاهی به حوزه سلامت و بهداشت در آمریکا به این نتیجه می‌رسیم که اوضاع رنگین پوستان در جامعه آمریکا در مقایسه با سفید پوستان بسیار سخت و جانفرساست.

زندانیان در آمریکا

بیش از دو میلیون و سیصد هزار زندانی در آمریکا وجود دارد و آمریکا از این لحاظ رکورد دار بیشترین تعداد زندانی در جهان است. در حالی که آمریکا تنها کمتر از ۵ درصد از جمعیت جهان را داراست بیش از یک چهارم کل زندانیان جهان را در زندان های خود جا داده است. هر ساله بیش از ۶۰۰ هزار نفر وارد زندان های آمریکا می شوند که با احتساب بازگشت دو یا چند باره برخی از این زندانیان، این افراد ۱۰/۶ میلیون بار به زندان مراجعه می کنند.

مخوف ترین زندان های جهان در آمریکا قرار دارند، در زندان ای دی اکس فلورانس که نام مستعارش آلکاتراز است زندانیان به ندرت در معرض نور خورشید قرار می گیرند و اغلب باید تمام کارهای خود را در داخل سلول انجام دهند.

در زندان لیوینگستون که در ایالت تگزاس قرار دارد زندانیان ۲۲ ساعت از شبانه روز را در سلول های انفرادی به سر می برند و ملاقاتی ندارند و به عبارتی باید در قبرهای بتنی بمانند تا زمان اعدامشان فرا برسد.

زندانیان سیاسی

در آمریکا یک اتهام دم دستی وجود دارد و هر کس را که بخواهند می توانند بدون رسیدگی قضایی دستگیر کنند و آن اتهام "تروریست بودن" است. این شیوه دستگیری بعد از ۱۱ سپتامبر شدت و حدت بیشتری پیدا کرده است. پلیس آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی را دستگیر می کند. اگر بخواهیم آمار دقیق زندانیان آمریکا را احصا کنیم باید صدها هزار زندانی دیگر که در زندان های نظامی آمریکا در کشورهای دیگر قرار دارند را اضافه کنیم. زندان هایی مانند بگرام (افغانستان) ابوغریب (عراق) گوانتانامو(کوبا) و ... که زندانیان در این زندان ها در بدترین و بغرنج ترین شرایط قرار دارند.

تجاوز و خشونت جنسی

هر ۹۸ ثانیه یک تجاوز جنسی در آمریکا اتفاق می افتد. از هر ۶ زن آمریکایی یک نفر حداقل یک بار مورد سوء قصد جنسی و یا تجاوز قرار گرفته است. (۸/۱۴ درصد تجاوز کامل و ۸/۲ درصد سوء قصد)

۳ درصد از مردان آمریکایی(۱ نفر از هر ۳۳ نفر) حداقل یک بار مورد سوء قصد یا تجاوز جنسی قرار گرفته است. آژانس های حمایت از کودکان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ با قاطعیت اعلام کردند هر ساله ۶۳ هزار کودک آمریکایی مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند. اکثر این کودکان بین ۱۲ تا ۱۷ سال سن دارند. به طور متوسط آمریکا هر ساله ۲۱ هزار و ۵۰۰ قربانی تجاوز و خشونت جنسی بالای ۱۲ سال را به خود می بیند.

زنان ۱۶ تا ۱۹ ساله چهاربرابر بیش از کل جمعیت زنان، خشونت جنسی را تجربه می‌کنند، ۹۰ درصد از قربانیان بالغ تجاوز و خشونت جنسی را زنان تشکیل می‌دهند.

بردگی و قاچاق جنسی

دادگاه فدرال آمریکا در گزارشی توضیح می‌دهد که صنعت بردگی جنسی در آمریکا سالانه ۹/۵ میلیارد دلار برای قاچاقچیان زنان درآمد دارد. قاچاقچیان جنسی با گذاشتن وثیقه و آزادی زنان مورد نظر خود آنان را برای بردگی جنسی می‌فروشند؛ این قاچاقچیان علاوه بر بردگی جنسی، زنان را وادار به جابجایی مواد مخدر می‌کنند، طبق تحقیق سال ۲۰۱۸ نود و یک درصد زنان علاوه بر بردگی جنسی وادار به جابجایی مواد مخدر شده اند. بیشترین تعداد زنان زندانی در زندان های آمریکا محبوس هستند. نرخ زندانی شدن زنان در آمریکا نسبت به دهه گذشته سریعتر از مردان افزایش یافته است.

بنابر آن چه در این نوشتار آمد می توان گفت شاید به دلیل حجم وسیع نقض حقوق بشر در آمریکاست که این کشور در اکثر پیمان ها و کنوانسیون های حقوق بشری عضو نیست و اگر هم در برخی از کنوانسیون های حقوق بشری عضو شده است کنگره آن را مصوب نکرده است.

نظر شما