شناسهٔ خبر: 168932 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تردد بالای انسانی، محل شناسایی ویروس‌های جهش‌یافته در جهان است/ لزوم کنترل دقیق مسافرت‌های نوروزی

قاضی زاده هاشمی عضو ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: در شهرهایی که خاستگاه و یا محل شناسایی ویروس‌های جهش یافته در جهان است، نشانه بارز آن ترددهای بالای انسانی در کنار دیگر دلایل علمی بوده و همین امر دلیلی محکم برای کنترل دقیق جهت عدم برگزاری مسافرت های نوروزی است.

به گزارش «نماینده» سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سال پر فراز و نشیبی را در کشور پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: پاندمی بیماری کرونا ابعاد مختلف جامعه را دستخوش تغییر و تحول قرار داد. متاسفانه در این دوره ده ها هزار نفر از هموطنان خود را از دست دادیم و در سوی دیگر شاهد از خودگذشتگی مدافعان سلامت در عرصه ایثار و جهاد بودیم تا کشور از طوفان سهمناک کرونا به سلامت عبور کند. اکنون باید درس آموخته های کرونا را با دقت بیشتری مورد بررسی و ارزیابی قرار داد تا مسیر پیش رو را با نقشه علمی و کارشناسی شده طی نمود.

قاضی‌زاده ادامه داد: تغییرات ژنتیکی ویروس که منجر به بروز واریانت های جدید می‌شود وابسته به ادامه چرخه حیات ویروس در انسان هاست. شرط قطع زنجیره انتقال ویروس مبنای کنترل پاندمی بیماری بوده و واکسیناسیون گسترده با برنامه ریزی دقیق می تواند زیربنای قطع زنجیره انتقال را به صورت علمی مهیا کند.

وی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران برنامه واکسیناسیون کشور خصوصا در سطح دانشگاهی که نقش موثری را برای ایجاد یک سپر ایمنی در جامعه ایفا می‌کنند، تصریح کرد: با وجود چنین ظرفیت ملی همچنان سرعت برنامه واکسیناسیون بسیار  پایین است.  

قاضی‌زاده بر همین اساس اضافه کرد: تغییرات بیولوژی ویروس نشان می‌دهد که در صورت عدم افزایش سرعت عملکرد در ایمن سازی جامعه، احتمال فرار ایمنی ویروس های جدید از واکسیناسیون وجود دارد. لذا بازنگری و افزایش سرعت عملکرد در تهیه و تجویز واکسن تا رسیدن به یک ایمنی جمعی قابل قبول توصیه می‌شود.

عضو ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در ادامه خاطرنشان کرد: در شهرهایی که خاستگاه و یا محل شناسایی ویروس های جهش یافته در جهان است، نشانه بارز آن ترددهای بالای انسانی در کنار دیگر دلایل علمی بوده و همین امر دلیلی محکم برای کنترل دقیق جهت عدم برگزاری مسافرت های نوروزی است.

وی گفت: قبل از شناسایی ویروس جهش یافته کنت بریتانیایی در ایران، موضوع  کنترل ورودی‌ها و مرزهای کشور و بررسی افراد مشکوک مطرح شد ولی علیرغم هشدارهای لازم و تاکیدات موکد، متاسفانه از ناحیه خوزستان به دلیل عدم مدیریت صحیح چنین طغیانی را تجربه کردیم.

نظر شما