شناسهٔ خبر: 168923 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم خبر داد:

طرح سرانه فرهنگی هر ایرانی در سال ۱۴۰۰/ کتاب را در سبد کالاهای اساسی قرار دهید

رسم کتابخوانی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ارائه طرحی با عنوان سرانه فرهنگی هر ایرانی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش«نماینده» غلامرضا منتظری  در مورد میزان کتابخوانی و مطالعه ایرانیان گفت: در سرانه میزان مطالعه کتاب تا رسیدن به وضعیت مطلوب بسیار فاصله داریم، باید موانع کاهش سرانه مطالعه را برطرف کنیم یعنی جامعه را به خرید و مطالعه کتاب دعوت کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت بالای کتاب دلیل اصلی بر فاصله گرفتن مردم از کتابخوانی است، دولت باید از کتاب به عنوان کالای اساسی یاد کند تا به میزان گسترده با قیمت پایینی در دسترس عموم جامعه قرار بگیرد؛ اخیرا اقدامات خوشایندی در حوزه برگزاری نمایشگاه های حتی به صورت مجازی شاهد بودیم و وزارت ارشاد طرح مشترک برگزاری نمایشگاه باغ کتاب را داد که پاییزانه و زمستانه با تخفیفات ویژه برای علاقه‌مندان و دوستداران کتاب در نظر گرفته شده است.

خانواده‌ها نقش پررنگی در ترغیب کتابخوانی خواهند داشت 
منتظری تاکید کرد: خانواده‌ها نقش موثری در تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارند شیوع کرونا در کنار تهدیدات، کاهش دورهمی‌های دوستانه و تعطیلی مراکز فرهنگی که به همراه داشته فرصتی طلایی برای آشتی با کتاب بود که خانواده‌ها می‌توانند نقش ترغیب کردن فرزندان برای این شروع باشند در کنار خانواده رسانه ملی هم نقش موثری در ترویج فرهنگ مطالعه خواهد داشت.

اگر بتوانیم از مراجعین به کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌های تشویق ویژه‌ای داشته باشیم تا دیده شوند کتابخوانی تبدیل به فرهنگ خواهد شد

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از مراجعان به کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌های تشویق ویژه‌ای داشته باشیم تا دیده شوند کتابخوانی تبدیل به فرهنگ خواهد شد.

برای کتابخوانی تنها منتظر حمایت دولت نباشیم

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: ایجاد پیوست فرهنگی در مجموعه‌های فرهنگی و حتی ساختمان‌های مسکونی می‌تواند نقش موثری در افزایش میزان مطالعه داشته باشد, ایجاد این پیوست فرهنگی نیازمند همکاری وزارت راه و شهرسازی است تا در چشم انداز ساخت و ساز شهری طرح‌هایی را ارائه کند تا اماکن مسکونی جایگاه ویژه‌ای برای مطالعه اهالی آن ساختمان باشد به فرض مثال مجموعه مجتمع فرهنگی باران با ایجاد مکانی برای مطالعه اعضای مجتمع می‌تواند فرصتی برای فرهنگ تقویت کتابخوانی باشد بر همین اساس نباید برای تقویت فرهنگ کتابخوانی و رشد سرانه مطالعه تنها منتظر حمایت‌های دولت باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه داد: در شرایط کرونایی سلامت مردم بر تمام مسائل ارجحیت دارد بر همین اساس باید دو مقطع را ببینم یکی شرایط کنونی که شرایط خاصی حاکم است و دیگری اوضاع عادی که حضور در مراکز فرهنگی بدون مانع است از سوی دیگر باید توجه کنیم امکانات در تمام استان‌ها به یک اندازه اختصاص داده نشده است.

نائب رییس کمیسیون فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: در کمیسیون فرهنگی به دنبال ارائه طرحی با عنوان سرانه فرهنگی هر ایرانی در سال ۱۴۰۰هستیم، در برنامه‌های سالانه طرح های متنوعی که نیاز ابتدایی هر شخصی است از سرانه بهداشتی و آموزشی گرفته تا برنامه‌های ورزشی وجود دارد اما جای خالی سرانه فرهنگی هر ایرانی بسیار مشهود نیست باید تلاش کنیم این سرانه فرهنگی مهیا شود که بدون شک میزان و سرانه مطالعه آن در نظر گرفته شده است. لازمه شکل گیری آن همکاری دستگاه‌های متولی تا تیم‌ها تخصصی تشکیل دهنده است و تیم‌های کارشناسی باید بررسی کنند راههای برون رفت از این شرایط چیست.

نظر شما