شناسهٔ خبر: 168916 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دکتر قالیباف در مراسم واگذاری ۴۴۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره):

از بودجه ۱۴۰۰‌راضی نیستیم اما توانستیم گام های جدی درحوزه معیشت و سلامت برداریم

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حضور مددجویان در کمیته امداد امام خمینی (ره) باید در یک بازه زمانی مشخص تعریف شود تا در طول آن مدت به توانمندی برسند، گفت: باید تلاش کنیم مددجویان در یک بازه زمانی مشخص به لحاظ مادی، فرهنگی و تربیتی رشد کرده و باقی مسیر زندگیشان را خودشان ادامه دهند.

به گزارش «نماینده» دکتر محمدباقر قالیباف در مراسم واگذاری ۴۴۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، ضمن تبریک روز ولادت امام حسین (ع) و روز پاسدار، با اشاره به پیروی جانبازان سرافراز، آزادگان و به ویژه خانواده شهدا از مکتب عاشورا و اباعبدالله (ع)، گفت: یاد و خاطره امام خمینی (ره) و مرحوم عسگراولادی را گرامی می داریم که در اسفند ماه سال ۱۳۵۷، این نهاد به دستور امام تأسیس شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، خطاب به مسئولان، گفت: امروز اگر شاهد مشکلات اقتصادی برای مردم و افزایش فقر هستیم، این مشکلات، حاصل ناکارآمدی و ضعف مدیران در امور است و باید مسئولیت آن را پذیرفته و به گردان دیگران نیندازیم. ما در آخرت در قبال مردم مسئول بوده و باید عاقلانه، مجاهدانه و مخلصانه در مسیر رفع مشکلات آنها تلاش کنیم، چرا که در این کشور با چنین ظرفیت عظیمی نباید مردم به زحمت بیفتند.

وی خطاب به مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: اولویت در این حوزه باید واگذاری کارها به مردم باشد تا آنها در مسیر این مجاهدت برای فقرزدایی و توانمندسازی حضور پیدا کنند. تفاوت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی با دیگر کشورها که با فرهنگ غربی اداره می شوند، در این است که آنها کارهایشان به صورت فردمحوری مدیریت شده اما جامعه اسلامی در بحث کمک و حمایت از مردم به صورت جریانی و حرکت اجتماعی اقدام می کند. انقلاب اسلامی با تکیه بر دو رکن اساسی، سنت الهی و مردم باوری به پیروزی رسید، از این رو شکستن فقر و حل مشکلات اقتصادی نیز با همین رویکرد قابل اجراست.

رئیس مجلس با اشاره به نقش اساسی مردم شهر ورامین در حرکت انقلابی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، افزود: رفع مشکلات کشور از طریق مردم و حضور مسئولانه آنها محقق شده و طبیعی است که این کار باید با بهره گیری از روش های روز دنیا بر پایه هوشمندسازی و شفاف سازی در کنار مردم داری و مردم باوری انجام شود تا بتوانیم با کمترین هزینه، بیشترین کارآمدی و اثرگذاری را داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: از قبل از پیروزی انقلاب تا امروز، در تمام حرکت هایی که مبتنی بر سنت الهی و حضور مردم بود، منجر به موفقیت شده و هر جا مردم را حذف کردیم، در آن به مشکل برخورده‌ایم. بر این اساس باید روز به روز شاهد توانمندسازی مددجویان و کوچکتر شدن سازمان و کاهش هزینه های آن شویم و این مهم باید هر سال و هر ماه کنترل شود. کاهش تعداد خانواده‌های مددجو نیز نشانگر این است که کارها در مسیر صحیح انجام شده، البته بزرگتر شدن این نهاد افتخار نیست و نشان دهنده ضعف  است.

وی با بیان اینکه حضور مددجویان در کمیته امداد امام خمینی (ره) باید در یک بازه زمانی مشخص تعریف شود تا در طول آن مدت به توانمندی برسند، تصریح کرد: باید تلاش کنیم مددجویان در یک بازه زمانی مشخص به لحاظ مادی، فرهنگی و تربیتی رشد کرده و باقی مسیر زندگیشان را خودشان ادامه دهند. اگر چنین نشد، اشکالی در کار وجود دارد که باید برطرف شود و این حرکت امکانپذیر نبوده، مگر اینکه از بزرگترین سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم، خیرین و مددجویان بهره مند شویم تا بتوانیم این بار سنگین را به دوش بکشیم.

قالیباف با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس گفت: رویکردهای اصلی مجلس در جریان بررسی بودجه سال آینده کشور مبتنی بر شاخص های فوق بوده و مصمم هستیم در این مسیر گام برداریم؛ در جریان اصلاح ساختار بودجه، همانطور که در صحن علنی نیز به آن اشاره کردم، به دلیل نبود اراده و توان اجرایی کافی دولت نتوانستیم گام اساسی برداشته و رضایت کافی از این روند نداریم، اما باز هم گام های جدی در حوزه های سلامت، معیشت و محرومیت زدایی، تولید و اشتغال، هم در زمینه اعتبار و هم در حوزه هزینه و نظارت برداشته شد.

رئیس قوه مقننه کشور بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور بد خرج کردن و نبود نظارت بر هزینه‌کردها است که آسیب های بیشماری به کشور وارد کرده، البته در این مسیر دستگاه ها نیز مورد توجه بودند به ویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) که سر جمع اعتبارات آن در حوزه مسکن، اشتغال، فقرزدایی و مستمری بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده که مصمم هستیم این منابع اعتباری به صورت کامل تخصیص یافته و با کمک مردم به ارزش افزوده بیشتری هم برسد. ما نیز در مجلس تلاش می کنیم از بُعد نظارتی بر پیشبرد اهداف کمیته امداد کمک کنیم.

وی در پایان ضمن تشکر از تمامی افراد و مسئولانی که در ساخت ۴۴۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) نقش داشتند، خاطرنشان کرد: ما نباید یک لحظه از محرومان غفلت کنیم، چرا که انقلاب مدیون آنهاست.

نظر شما