شناسهٔ خبر: 168867 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حمایت‌های دولتی مُسکنی برای دردهای معیشتی معلولان در سال جدید

معلولان43 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت‌های دولتی از بهزیستی و کمیته امداد مُسکنی برای حل مشکلات معیشتی معلولان در سال جدید خواهد بود.

محمدعلی محسنی بندپی در مورد رشد چند برابری لوازم و تجهیزات توانبخشی گفت: بخش عمده‌ای از درآمدهای دولت به واسطه شیوع ویروس کرونا و قسمتی به واسطه تحریم ناجوانمردانه کاهش داشته است. کاهش درآمدهای داخلی و خارجی در چند سال اخیر عاملی شد تا سازمان‌ها و نهادهایی که وابسته به دولت و بودجه بودند تغییراتی در میزان حمایت خود ایجاد کنند که بهزیستی از این امر مستثنی نبوده است.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: جامعه معلولان اغلب افرادی فاقد شغل بوده و قانون حمایت از معلولان در راستای حمایت از این افراد به درستی اجرایی نشد بر همین اساس بیشتر این افراد تحت  پوشش حمایت‌های سازمان بهزیستی هستند و این سازمان برای حمایت از این گروه نیازمند بودجه دولتی است که به دلیل کمبود این حمایت‌ها خواه و ناخواه معلولان ضربه می‌خورند.

مناسب سازی معابر شهری مهمترین دغدغه معلولان بود

وی تاکید کرد:  تا مدتی قبل مناسب سازی معابر شهری مهمترین دغدغه معلولان بود اما امروزه به دلیل رشد چند برابری لوازم و تجهیزات  توانبخشی بسیاری از جامعه معلولان در سختی و مشقت بسیار به سر می‌برند. بنده به عنوان یکی از افرادی که در این حوزه کار کرده‌ام سختی و مشکلاتی را که  معلولان به لحاظ مادی و جسمی تحمل می‌کنند، شاهد هستم. در حال حاضر با توجه به گرانی،  تجهیزات توانبخشی با رشد ده برابری روبرو بوده است، این در شرایطی است که مقرری در نظر گرفته شده برای حمایت از افراد معلول تغییر نکرده است و امروزه شاهد وسایل توانبخشی هم هستیم.

در بودجه ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی در اعتبارات سازمان بهزیستی نداشتیم با تمام این تفاسیر اگر دولت همین اعتبارات را اختصاص دهد بسیاری از مشکلات این سازمان مرتفع خواهد شد

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی در اعتبارات سازمان بهزیستی نداشتیم. با تمام این تفاسیر اگر دولت همین اعتبارات را اختصاص دهد بسیاری از مشکلات این سازمان را مرتفع خواهد شد.

محسنی بندپی تاکید می‌کند: سال آینده برنامه‌ها و نشست‌های مشترک بیشتری با سازمان بهزیستی خواهیم داشت تا مشکلات‌شان بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد و اگر بتوانیم دولت را موظف به پرداخت اعتبارات تخصیص یافته کنیم و ردیف‌های اعتباری که  برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده در قالب الحاق تبصره پرداخت کنند بی شک  شرایط معلولان بهتر خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در کنار قیمت لوازم و تجهیزات توانبخشی، کیفیت محصولات تولید شده موضوع دیگری  است با وجود اینکه  بسیاری از محصولات توانبخشی در داخل تولید می‌شوند اما هنوز از مرغوبیت لازم برخوردار نبوده اند، بدون شک دولت باید برای تولیدات مرغوب پزشکی با قیمت مناسب اقدام کند  تا مجبور به واردات محصولات خارجی به ویژه  در حوزه تجهیزات توانبخشی نباشیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: تولید استاندارد و با کیفیت محصولات توانبخشی باید در دستور کار قرار بگیرد تا منجر به آسیب دیدن معلولان به واسطه بی‌کیفیتی محصولات نباشیم. به فرض مثال بسیاری از افراد معلول و حتی سالمندان مجبور به استفاده از عصا هستند استاندارد نبودن و بی کیفیتی همین کالای توانبخشی گاهی عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان خاطر نشان کرد: حمایت‌های دولت از معلولان در حد مصوباتی است که در بودجه ۱۴۰۰ مطرح شده و گزینه جدید دیگری در جهت حمایت از معلولان وجود ندارد اما می‌توان به واسطه هزینه‌های سنگین زندگی در طول سال آینده، دولت را موظف به حمایت از جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد کرد تا مسکنی برای حل مشکلات معیشتی معلولان در سال آینده باشد

نظر شما