شناسهٔ خبر: 168812 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قالیباف در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی در استان کردستان:

بوروکراسی اداری متمرکز و سنگین دست و پای مردم را بسته است/اقتصاد دولتی دلیل ناکارآمدی ها در حوزه اقتصاد است

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است، گفت: نتیجه ناکارآمدی ها در حوزه اقتصاد به اقتصاد دولتی و نیز بورکراسی سنگین اداری باز می گردد که دست و پای مردم را بسته است.

به گزارش «نماینده» دکتر محمدباقر قالیباف در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی در استان کردستان فرا رسیدن عید سراسر نور و رحمت بعثت نبی مکرم اسلام به مردم با صفا، با محبت، باگذشت، جوانمرد و باوفای استان کردستان که به طور خاص از ارادتمندان نبی مکرم اسلام هستند، را تبریک گفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خدا را شاکرم که این توفیق را نصیب بنده و همکارانم کرد که نظارت های میدانی از استان کردستان داشته باشیم و ۲ روز را مهمان مردم میهمان نواز کردستان باشیم.

وی تصریح کرد: همه ما مسئولانی که به برکت انقلاب اسلامی، مجاهدت های امام (ره) و شهدای انقلاب امروز مسئولیت داریم، وظیفه داریم که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار گیریم و گره از کار مردم باز کنیم و خدای ناکرده گره ای در کار مردم ایجاد نکنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید باور داشته باشیم خدمت به مردم فقط از مسیر خود مردم امکان پذیر است؛ پیامبر نور و رحمت در حالی که از منبع لایزال الهی و معجزه وحی برخوردار بود ولی هیچگاه خود را از مشورت با مردم و همراهی با مردم محروم نمی کرد، امروز باید باور داشته باشیم که راه حل مشکلات مردم واگذاری امور به خود مردم است و هرگز از این مسئله نباید غفلت کرد.

قالیباف تاکید کرد: از زمان پیروزی انقلاب تا به امروز هرگاه موفقیتی حاصل شده آنجایی بوده که مردم حضور داشتند ولی هرگاه کاری بر زمین مانده و گره ای ایجاد شده جایی است که دولتمردان در طول این سال ها تصور کرده اند می توانند آن کار را انجام دهند.

نتیجه همه ناکارآمدی ها در حوزه اقتصاد به اقتصاد دولتی بازمی گردد

وی واگذاری امور به مردم را بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: یکی از سیاست های قطعی ما در مجلس مردم باوری است در حالی که امروز بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور، اقتصاد دولتی است و نتیجه همه ناکارآمدی ها در حوزه اقتصاد به اقتصاد دولتی بازمی گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به سمت اقتصاد مردمی حرکت کنیم، افزود: در سیاستگذاری ها و حوزه اجرا در مجلس به دنبال تحقق این هدف هستیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: نظارت میدانی اولویت مجلس است تا در مشکلات با کمک مردم فائق بیاییم، یکی از مشکلات این است که با زحمت زیاد درآمد ایجاد می شود، اما بد و گران هزینه می کنیم. نمونه های متعددی در طول سال های گذشته از این موضوع را دیده ایم. نظارت ها باعث می شود اینگونه مشکلات اصلاح شوند.

وی با اشاره به اینکه باید کار مردم به مردم واگذار شود، اما بدون شک بروکراسی اداری متمرکز و سنگینی که وجود دارد، دست و پای مردم را بسته است، ادامه داد: متقاضیان برای گرفتن یک مجوز صنعتی و تولیدی باید پروسه طولانی طی کنند.

در نظارت های میدانی به دنبال مچ گیری نیستیم/ پشتیبان مدیران اجرایی امین و قوی هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه نظارتی به دنبال مچ گیری و چوب در چرخ کردن نیستیم، قصد نداریم شجاعت را از مدیران لایق بگیریم و دیوان محاسبات مزاحمتی ایجاد کند، ادامه داد: پشتیبان مدیران امین و قوی هستیم و درخواست داریم این مدیران شجاعانه تصمیم بگیرند، اگر اینگونه ویژگی ها نباشد، بخش نظارتی باید به وظیفه خود عمل کند.

قالیباف با بیان اینکه بخش اجرایی کشور، مجلس را در کنار و همراه خود بداند، تصریح کرد: سرانه درآمدی مردم استان کردستان در مقایسه با سایر استان ها ۵۰ درصد کمتر است، باید تلاش های مدیران را در زندگی مردم ببینیم، اما شاهد آن نیستیم و این موضوع نشان دهنده وجود برخی اشکالات است.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس به این استان سفر کردم و همواره مردمان این استان را مردمانی صادق دیدم که از دوری آنها دلتنگ می شوید، افزود: چرا باید سرانه درآمد مردم استان کردستان کمتر از میانگین کشوری باشد، باید تلاش کنیم تا این مشکل اصلاح شود. خوشبختانه ظرفیت اصلاح در استان کردستان وجود دارد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه کشاورزی از جهات مختلف اهمیت دارد و امنیت غذایی را تامین می کند، اظهار کرد: این سوال مطرح می شود که در چه زمینه ای از تولید مرغ و تخم مرغ خودکفایی داریم، در حالی که در حوزه جوجه تا خوراک آن نیاز به واردات وجود دارد، رشد و تخم گذاشتن  مرغ هم که به جهت فطرت ذاتی آن است!

قالیباف با بیان اینکه باید ۱۰ میلیون تن ذرت وارد کشور شود و بعد از واردات نیز در حوزه توزیع آن مشکلاتی داریم، گفت: آیا صنایع تبدیلی استان کردستان پا به پای تولید توت فرنگی آن رشد کرده است. اتفاق نظر داریم که با تکمیل زنجیره تولید استان کردستان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید فرصت حضور مردم در عرصه فراوری محصولات کشاورزی فراهم شود، افزود: تکمیل پروژه های نیمه تمام اولویت ماست. در این پروژه ها علی رغم پرداخت هزینه ها در برخی از پروژه ها، یک متر نیز پیشروی نداریم، به همین دلیل تصمیم گرفته ایم که پروژه جدیدی ایجاد نشود.

برنامه هفتم توسعه را براساس بودجه عملیاتی و نتیجه محور تدوین خواهیم کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روستاها یکی از موضوعات مهم کشور هستند، ادامه داد: در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه در سال ۱۴۰۰ تلاش می کنیم به سمت تدوین بودجه عملیاتی و نتیجه محور گام برداریم تا در عین شفاف سازی و نظم مالی، تمرکز بروکراسی اداری حذف شود.

قالیباف بیان کرد: در جریان نظارت میدانی خود شاهد بودم که بخش کمی از راه های روستایی استان کردستان آسفالت شده اند، با دیدن این صحنه ها این سوال پیش می آید که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال، هنوز راه روستایی آسفالت نشده وجود دارد؟

وی موضوع ارتباطات را یکی از مسائل مهم در استان برشمرد و درباره مسئله آب استان کردستان عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ متمرکز شدیم که مناطق مختلفی از کشور که دارای تنش آبی هستند تحت نظارت شورای برنامه ریزی استان اعتبار جذب کنند تا بتوانیم نظارت دقیقی نیز بر نحوه هزینه کرد اعتبارات داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که روستایی در جوار سد، پایین دست سد و بالادست سد همگی تشنه هستند که این مسئله نشان می دهد تدبیر در نظام اداری وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود هزار تا ۱۲۰۰ روستا با مشکل تنش آبی مواجه هستند، ادامه داد: این در حالی است که برخی روستاها در یک شبه جزیره در کنار سدها واقع شدند و فاصله آن ها از سد کمتر از ۲۰۰ متر بوده ولی روستایی ها تشنه هستند.

وی این مشکلات را ناشی از اشکالات سیاستگذاری، قانونگذاری و تصمیمات اجرایی دانست و تاکید کرد: به همین دلیل مجلس بر این موضوعات متمرکز شده و با یک کار مطالعاتی دقیق حل مسئله حاشیه نشینی و محرومیت زدایی را پیگیری خواهد کرد؛ کار تحقیقاتی چندین ساله ای با بهره گیری از خرد جمعی صورت گرفته که براین اساس حدود ۲۲۰۰ نقطه در کشور شناسایی شده است که در حوزه حاشیه نشینی و محرومیت زدایی نیاز به رسیدگی فوری دارد.

اختصاص یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای حل معضل حاشیه نشینی و محرومیت زدایی در بودجه ۱۴۰۰ برای استان کردستان

قالیباف افزود: برهمین مبنا برای این ۲۲۰۰ نقطه در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار پیش بینی شده تا مسئله حاشیه نشینی و محرومیت آن ها کمرنگ شود. از همین محل مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای حاشیه نشینی و محرومیت زدایی استان کردستان پیش بینی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه نظارت بر بازار بر چرخه توزیع نظارت دقیقی باید صورت گیرد، گفت: این نظارت حداقل باید بر کالاهای اساسی به صورت جدی باشد، امروز گرانی ها کمر مردم را شکسته و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که در مجلس به ویژه در بودجه ۱۴۰۰ صورت گرفته بتوانیم به این بخش هم توجه ویژه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: مجلس در راستای بحث شفافیت پورتالی را راه اندازی کرده تا پس از نظارت های میدانی از استان های مختلف کشور مردم استان و حتی کشور بتوانند مصوبات سفر را ملاحظه و نحوه پیشرفت آن ها را از این طریق پیگیری کنند، تمام مردم استان می توانند به این پورتال دسترسی داشته باشند و این موضوعات حداکثر یک هفته پس از سفر استانی در پورتال ثبت خواهد شد. همچنین در این پورتال مشخص می شود که چه افرادی وظیفه پیگیری و نظارت بر موضوعاتی که در استان مطرح بوده خواهند داشت.

حق شهروندان است که بدانند پروژه ها چه زمانی آغاز شده و به پایان می رسند

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برهمین مبنا تاکید ما بر این است که فقط نباید حرف زد و مردم باید بدانند که تاریخ شروع و پایان یک پروژه چه زمانی خواهد بود. زمانی که در شهرداری تهران بودم برخی به من انتقاد می کردند این چه رسمی است که برای پروژه ها زمان بندی و تایمر گذاشته اید؛ در حالی که معتقدم این حق شهروند است که بداند پروژه ها چه زمانی آغاز و به پایان می رسد. این شفافیت منجر به حضور مردم در صحنه و تامین امنیت سرمایه گذاری خواهد شد.

نظر شما