شناسهٔ خبر: 168811 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اجرای سه طرح کلان کشاورزی در کردستان به یک هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم به حوزه کشاورزی نگاه متفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ علی رغم تنگناهای موجود، بوی کشاورزی می دهد.

به گزارش «نماینده» سید جواد ساداتی نژاد در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس گفت: این سفر فرصتی بود تا حوزه کشاورزی و منابع آب کردستان را به صورت جدی ببینیم. بستر اصلی توسعه استان کشاورزی و دامپروری است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی استان کردستان، نقشه راه درستی تهیه شده است، ادامه داد: در حوزه کلان کشاورزی، سه طرح کلان اولویت دار در استان کردستان تهیه شده که جای خوشحالی دارد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه طرح احداث شبکه های آبیاری ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای استان کردستان، ۲۴ هزار شغل ایجاد می کند، تصریح کرد: یکی دیگر از طرح های کلان استان کردستان افزایش تولید ۱۳ هزار تن گوشت قرمز است که ۱۳ درصد از تولید گوشت قرمز کشور را شامل می شود و بیش از ۷ هزار شغل ایجاد می کند.

وی افزود: طرح توسعه ۵۰ هزار هکتار از باغات استان برای هر سال ۶۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، سه طرح مذکور می تواند سرانه درآمدی هر کردستانی را با متوسط درآمدی کشور برابر کند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه برای اجرای سه طرح کلان کشاورزی به یک هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ادامه داد: حوزه کشت گلخانه ای در استان کردستان ضعیف است و تنها ۳۵ هکتار گلخانه احداث شده است. همچنین در حوزه دامپروری صنعتی نیز شاهد توسعه نیستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه یکی از صنایع محوری استان کردستان پرورش مرغ است و این استان رتبه هشتم تولید گوشت مرغ کشور را در اختیار دارد، گفت: فعالان و مسئولان صنعت مرغ استان کردستان درخواست مجوز پرورش مرغ اجداد را دارند که به ۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری نیازمند است.

وی افزود: حوزه شیلات استان می تواند گردشگری استان را فعال کند، درحال حاضر ۱۰ هزار تن تولیدات شیلاتی در استان تولید می شود که می توان میزان آن را به ۱۸ هزار تن افزایش داد.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه یکی از قابلیت های استان کشت دیم است که در آن عقب هستند، ابراز کرد: در حوزه دیم باید سرمایه گذاری کرد، به چه دلیلی ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم تحت آیش باقی می ماند؟

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس یازدهم به حوزه کشاورزی نگاه متفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ علی رغم تنگناهای موجود، بوی کشاورزی می دهد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه احداث سد آزاد که آب سنندج و شهرستان های شرق استان را تامین می کند به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان به آب سد آزاد نیاز دارند که تامین آن می تواند موجب جذب گردشگری در استان شود.

نظر شما