شناسهٔ خبر: 168807 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تلاش کمیسیون فرهنگی برای تحقق الحاق پیوست فرهنگی به لوایح و طرح‌های مهم و کلان

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تلاش این کمیسیون برای تحقق الحاق پیوست فرهنگی به طرح‌ها و لوایح مهم و کلان خبر داد.

به گزارش«نماینده» غلامرضا منتظری  با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس در تلاش برای تحقق الحاق پیوست فرهنگی  به طرح‌ها و لوایح کلان و مهم است، گفت: مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه ویژه به رعایت پیوست فرهنگی در طرح‌های ملی، عمرانی، مالی و اقتصادی تاکید کردند و اصل موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که بر اساس آن اقدامات و فعالیت‌های مهم باید پیوست فرهنگی داشته باشند هر چند دستگاه‌ها فعالیت‌هایی را شروع کردند اما در عمل چنین چیزی تحقق نیافت.

توجه به پیوست‌های فرهنگی جزو اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم

وی توجه به پیوست‌های فرهنگی را جزو اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم دانست و گفت: بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته دستگاه‌ها، فعالیت‌های فرهنگی را در قالب پیوست فرهنگی مطرح کردند بنابراین به جمع‌بندی رسیدیم که در کمیسیون فرهنگی بازنگری را در مورد این مهم داشته باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم یادآور شد: در این رابطه نشست‌هایی را با دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی برگزار کردیم البته خوشبختانه نظام‌نامه پیوست فرهنگی در شورا تصویب شده تا به عنوان مرجع تعیین شاخص فرهنگی برای سازمان‌ها و نهادها باشد به عنوان مثال اگر بخواهیم برای وزارت راه و شهرسازی پیوست فرهنگی بنویسیم اگر به دنبال این باشیم که خود وزارتخانه پیوست را انجام دهد کار فرهنگی چشمگیری به شکل تخصصی انجام نمی‌شود اما اگر نظام‌نامه فرهنگی را تدوین کنیم آثار بیشتری خواهد داشت.

منتظری یادآور شد: اگر طرح ملی در حوزه مسکن، صنعتی و اجتماعی تدوین و تصویب می‌شود پیوست‌های فرهنگی آن باید لحاظ شود تا ساخت مسکن بر مبنای معماری ایرانی و اسلامی باشد به عنوان مثال نمای رومی در شهرها به وفور یافت می‌شود و معماری‌ها پیامی از فرهنگ ما ندارد و مورد غفلت واقع شده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: قرار شده با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع پیوست فرهنگی ورود و اولین گام را برای تحقق پیوست فرهنگی در لوایح و طرح های بزرگ، ملی و تاثیرگذار برداریم البته هر طرحی نیاز به پیوست فرهنگی ندارد.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی نسبت به پیوست فرهنگی در بخش‌های مختلف وحدت ملی، هویت ملی و تولید را دچار آسیب می‌کند، گفت: نیازمند یک نظام‌نامه و یا پیوست فرهنگی هستیم تا از ظهور و بروز آسیب‌های فرهنگی در طرح‌ها جلوگیری شود.

نظر شما