شناسهٔ خبر: 168803 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ستاد مقابله با کرونا باید به یکپارچه‌سازی اطلاعات پیرامون این بیماری بپردازد

پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بابیان‌اینکه پیچیدگی و جهش مستمر ویروس کووید ۱۹ باعث شده تا اظهارنظرهای متفاوت و گاه متناقضی در خصوص آن مطرح شود، یکپارچه‌سازی اطلاعات در این زمینه را نقطه پایان این مشکل دانست.

به گزارش «نماینده» سید محمد پاکمهر در مورد اظهارنظر برخی مسئولان حوزه سلامت مبنی بر اینکه میانگین سنی بستری‌های کرونا ۲۰ سال پایین‌تر آمده و تصمیمات یک بام و دو هوا وضعیت را خطرناک می‌کند، گفت: تاکنون مجامع علمی پیرامون نحوه کنترل ویروس کووید ۱۹ به یک نظر ثابتی نرسیده‌اند و این تنها منحصر به ایران نبوده، بلکه در هیچ نقطه ای از دنیا این مهم محقق نشده است.

کرونا علائم ثابت و مشخصی ندارد

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این ویروس با توجه به علائمی که در بیماران ایجاد می‌کند متفاوت بوده به همین دلیل ابهامات بسیاری را ایجاد می‌کند، چرا که تنها یک عضو خاص را در بدن درگیر نمی‌کند، کما اینکه این علائم در بیماران مختلف یکسان نبوده و ممکن است در اعضای مختلفی از بدن همچون ریه، قلب، کلیه، دستگاه گوارش و ...بروز پیدا کند.

وی تصریح کرد: درابتدا این تصور وجود داشت که اپیدمی بیماری کرونا تنها در فصل سرما ایجاد می‌شود، اما در فصل گرما حتی در نقاط گرمسیر کشور نیز بروز پیدا کرد. یا پیش از این تصور می‌شد این بیماری مختص سالمندان بوده و کودکان به آن مبتلا نمی‌شوند اما در شرایط کنونی تمام سنین از کودکی تا کهنسالی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پاکمهر خاطرنشان کرد: در حوزه درمان نیز هنوز درمان قطعی برای کرونا پیدا نشده و با اینکه بیش از یکسال از شیوع این بیماری گذشته است اما راهکار درمان دائمی برای آن وجود ندارد.

ایجاد اسامی متعدد برای کرونا ناشی از جهش‌های آن در ژنوم است

وی اظهار کرد: این مشکلات ناشی از عدم شناخت کامل از ویروس کووید ۱۹ است و چرا که هنوز مطالعات جامعه بشری در این مورد کامل نشده است، همچنین برغم تلاش‌های جامعه بهداشت و درمان به دلیل جهش‌های پیاپی این ویروس که در ژنوم آن ایجاد می‌شود و اسامی متفاوتی همچون انگلیسی، آفریقایی و چینی برای آن انتخاب شده است، نتیجه یکسانی در استفاده از روش‌های درمان مختلف برای این بیماری حاصل نشده است.

پاکمهر افزود: جهش ویروس کووید ۱۹ باعث شده که هیچ کشوری نتواند مدعی شود در تولید واکسن از سایر کشورها موفق‌تر عمل کرده است به طوری که صددرصد بدن را در مقابل ابتلا به کرونا ایمن کند. ضمن اینکه در استفاده از این واکسن بجای یک دوز باید چند دوز تزریق شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: اتخاذ تصمیمات متعدد در کشور پیرامون نحوه برخورد با ویروس کووید ۱۹ هم به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم درمان امری طبیعی است که نشات گرفته از عجز و ناتوانی مجامع علمی پزشکی در رابطه با این ویروس است که بسیار پیچیده و وحشی بوده و جامعه جهانی را درگیر خود کرده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما برای اینکه جهت مقابله با ویروس کووید ۱۹ به نظر واحدی برسیم باید از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا که از دستگاه‌های مختلف در آن عضویت دارند به یکپارچه‌سازی اطلاعات و دانش نسبت به این ویروس بپردازیم تا با ارائه داده‌ها و اظهارنظرهای متنوع و گاه متناقض ذهن مردم مشوش نشود، همچنین یکپارچه‌سازی اطلاعات در مورد این ویروس به جلب اعتماد عمومی نسبت به اقداماتی که در زمینه کنترل آن انجام می‌شود، منتهی شده و قطعا موفقیت‌های بیشتری نیز حاصل خواهد شد.

نظر شما