شناسهٔ خبر: 168791 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مصوبات مهم مجلس برای عادلانه‌تر شدن حقوق ها و کاهش تبعیض در پرداخت ها در ۱۴۰۰

عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مالیات پلکانی، کنترل میزان افزایش حقوق‌های حداکثری و افزایش حقوق کمتر برای دریافتی‌های بالای ۱۰ میلیون را گام‌های مهم بهارستان برای عادلانه‌تر شدن پرداخت‌ها دانست.

به گزارش «نماینده» مهدی عسگری با اشاره به رویکرد مجلس جهت عادلانه‌تر شدن حقوق‌ها، گفت: در سال ۱۴۰۰ به حقوق افرادی که دریافتی آنها تا ۱۰ میلیون تومان است، ۲۵ درصد افزوده می‌شود و کسانی که بیشتر از این میزان حقوق می‌گیرند، افزایش حقوقشان در سال آینده صرفا دو و نیم میلیون تومان است.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس  در مجلس شورای اسلامی عدالت را یکی از ارکان انقلاب اسلامی دانست و افزود: افزایش عادلانه حقوق و دستمزد از مطالبات مهم مردم است که در بررسی بخش هزینه ای بودجه ۱۴۰۰ در این راستا سه گام مهم شامل مالیات پلکانی، کنترل حقوق‌های حداکثری و افزایش حقوق کمتر برای دریافتی‌های بالای ۱۰ میلیون برداشته شد هرچند تا رسیدن به عدالت در پرداخت حقوق همچنان راه باقی است.

وی اضافه کرد: براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ حقوق‌های تا ۴ میلیون تومان معاف از مالیات هستند و حقوق های بالاتر از آن، ۱۰ درصد تا ۳۵ درصد به صورت پلکانی و متناسب با میزان افزایش حقوق، مشمول مالیات می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در لایحه پیشنهادی دولت حداکثر حقوق، ۲۱ برابر حداقل حقوق بود، اما مجلس این فاصله را به ۱۵ برابر کاهش داد. هرچند این فاصله میان کف و سقف حقوق نیز متناسب و عادلانه نیست، در عین حال با توجه به پیشنهاد دولت، مجلس ۶ برابر از این نابرابری را کاهش داد و تلاش برای کاهش این تبعیض باید تداوم یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در سال آینده، تصویب مالیات بر مجموع درآمد در کل جامعه را به عدالت اجتماعی نزدیک تر خواهد کرد. /

نظر شما