شناسهٔ خبر: 168770 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پورابراهیمی در نشست فوق العاده کمیسیون اقتصادی با وزیر صمت:

وزارت صمت به جای افتتاح پروژه‌ها قیمت های افسارگسیخته بازار را مهار کند

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست در روزهای پایانی سال به دلیل گرانی کالاهای اساسی به جای افتتاح پروژه‌ها تمرکز خود را بر حوزه تنظیم بازار بگذارد.

به گزارش «نماینده» 

نشست فوق العاده کمیسیون اقتصادی پیرو گلایه مندی مقام معظم رهبری از وضعیت قیمت کالاهای اساسی، انتقادات مردم از گرانی‌ها و دستور رئیس و هیات رئیسه مجلس برای پیگیری این موضوع امروز (دوشنبه ۱۸ اسفندماه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان وی و نمایندگان اتاق اصناف و تعاون ایران برگزار شد.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست در روزهای پایانی سال به دلیل گرانی کالاهای اساسی و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر رفع مشکلات این حوزه ، تمرکز خود را بر حوزه تنظیم بازار بگذارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند وزارت صمت ماموریت های گسترده ای دارد و براساس گفته آقای رزم حسینی، قائم مقام بازرگانی این وزارتخانه اختیارات ویژه ای در راستای تنظیم بازار دارد، اما حضور وزیر در جلسات تنظیم بازار با معاونان وی از زمین تا آسمان متفاوت است و وزیر خود باید به این موضوعات رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: در روزهای پایان سال طرح های صنعتی و افتتاح ها را کنار بگذارید و تمرکز خود را به تنظیم بازار اختصاص دهید تا وضعیت بازار بهبود یابد.

نرخ تورم کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی از قیمت کالاهای غیراساسی بیشتر است

پورابراهیمی ادامه داد: براساس گزارش بانک مرکزی و اطلاعات مرکز آمار، نرخ تورم کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی از قیمت کالاهای غیراساسی بیشتر است.

وی در پاسخ به صحبت های سیف مبنی بر دو برابر شدن نرخ جهانی دانه های روغنی گفت: نمایندگان از افزایش منطقی قیمت ها انتقاد نمی کنند، بلکه گلایه ها درباره گرانی با وجود ثابت بودن قیمت برخی مولفه ها مانند حمل و نقل و... است.

با وجود تخصیص ارز دولتی، مردم کالاها را چند برابر قیمت واقعی از بازار خریداری می کنند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، مردم کالاها را چند برابر قیمت واقعی از بازار خریداری می کنند، چه کسی در این زمینه پاسخگو است؟ ادامه داد: قیمت شکر وارداتی دو برابر شکر تولید داخل است، حال تولیدکننده با چه انگیزه ای به سراغ تولید داخل می رود؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا دو ماه پیش دولتمردان مطرح می کردند که از وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده اطلاعی ندارند، حال مجلس این موضوع را تعیین تکلیف کرده و اختیارات دولت همانند سال گذشته است.

وضعیت تامین کالاهای اساسی از خارج از کشور در شرایط کنونی نسبت به سال های ۹۷ و ۹۸ بهتر و ساده تر شده است

پورابراهیمی با بیان اینکه وضعیت تامین کالاهای اساسی از خارج از کشور در شرایط کنونی نسبت به سال های ۹۷ و ۹۸ بهتر و ساده تر شده، اضافه کرد: باید به موضوع قاچاق کالاهای اساسی از کشور ورود کرد، براساس گزارشات رسیده کالاهای اساسی از مرزهای کشور قاچاق می شوند، به این معنا که برای واردات آن ارز تخصیص می یابد، اما این کالاها با نرخ بازار آزاد به خارج از کشور قاچاق می شود.

وی با بیان اینکه مجلس آماده همکاری در زمینه کمک به تنظیم بازار است، تصریح کرد: هرچند قانون جامع نظام صنفی و... به منظور ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای اقدامات میان مدت و بلندمدت مربوط به ساماندهی بازار است، اما اقدامات کوتاه مدت به ایجاد زیرساخت و قانون نیازی ندارد.

همچنین در این نشست علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای ورود به وزارت صنعت، فراوانی کالا و تمرکز بر عرضه کالاها را در دستور کار قرار دادم و در این راستا مصوبه های متعددی از ستاد اقتصادی دولت اخذ شد.

وی در تشریح مطلب فوق توضیح داد: ترخیص کالاهای مانده در گمرکات یکی از این مصوبه ها بود که براساس آن حدود ۸.۵ میلیون تن کالاهای گمرکات که ۴.۸ میلیون تن آن کالاهای اساسی بود، ترخیص شد.

وزیر کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه زمان ورودم به وزارت صمت، تخصیص ارز با تامین ارز فاصله طولانی داشت، اضافه کرد: به طور مثال برای حوزه ذرت یک میلیون دلار ارز تخصیص داده می شد، اما یکصد میلیون دلار آن تامین می شد که در حال حاضر توفیقات خوبی در تامین ارز به دست آورده ایم.

نظر شما