شناسهٔ خبر: 168560 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افشای نامه‌های محرمانه ایران به آژانس بین‌المللی اتمی با ابزار حقوقی پیگیری شود

سید نظام الدین موسوی/* رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس با اشاره به درز نامه های محرمانه ایران به آژانس بین المللی اتمی گفت: شفاف سازی و استفاده از ابزار های حقوقی بین المللی برای مقابله با انتشار اخبار دروغ و تحریف آلود می تواند جلوی این روند نادرست را بگیرد.

به گزارش «نماینده» سید نظام الدین موسوی در تشریح  فضای رسانه ای پیرامون مساله هسته‌ای ایران، گفت: برخلاف این ادعا که رسانه‌های غربی مستقل از حاکمیت‌ها هستند و مواضع بی‌طرف اتخاذ می‌کنند، حقیقت این است که بخش قابل توجهی از خبرگزاری ها ذیل سیاست ها و اهداف کلان دولت های غربی و آمریکا تلاش می کنند تا ژست بی طرفی بگیرند اما در عموم تحولات جهانی در مواقع مختلف  جانبدارانه و یک سویه با استفاده ازابزارهای برزگ نمایی، کوچک نمایی، سانسور، بایکوت و تحریف سعی می کنند تا تفسیر و تحلیل پدیده های خبری را متناسب با اهداف و سیاست های غرب دنبال کنند و در بسیاری از اوقات به جعل و تحریف متوسل می شوند.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس یازدهم ادامه داد: این رویکرد را می توان در مواجه رسانه های غربی با مسائل مختلف ایران از جمله موضوع هسته ای دید. نهاد های بین المللی به واسطه ارتباطاتی که به حکومت های غربی دارند بعضا اخبار و مطالب محرمانه مرتبط با پرونده هسته را به رسانه های شان درز دادند که کاری غیر اخلاقی، غیر حرفه ای و بر خلاف اخلاق است.  مرتبا شاهد بودیم بعضی از موضوعات مهمی که بین ایران و آژانس محرمانه بوده در بنگاه های خبری غربی از جمله رویترز که دارای حساسیت زیادی روی مسائل ایران بوده درز کرده است.

وی عنوان کرد: اگر چه این حرکت غیرقانونی و غیراخلاقی بوده اما اصل مساله این است که درز این گونه اخبار بعضا درست است که این امکان را برای رسانه های غربی فراهم می کند تا منابع خودشان را به مرجعیت خبری تبدیل کنند به این گونه که چند خبری که دارای داده های درست هستند را منتشر می کنند تا سر بزنگاه با انتقال اخبار دروغ از طریق گزارش ها، نوعی عملیات روانی علیه ایران سامان دهند.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجلس تصریح کرد: به تعبیر بهتر، رسانه های غربی با استفاده از رانت های اطلاعاتی و خبری که در آژانس بین المللی اتمی دارند، اخبار درست را با اخبار جعلی در می‌آمیزند و سپس اقدام به عملیات روانی علیه ایران می کنند.  متاسفانه ما همیشه یک ضعف بزرگ رسانه ای در کشور داریم که خبرگزاری ها و سایت ها به صورت تخصصی کمتر به این مسائل ورود پیدا کردند اما ضعف بزرگتر متوجه دستگاه و نهاد های مسئول بوده که از رسانه استفاده بهینه نمی کنند.

موسوی ابراز کرد: تا کنون روند، این گونه بوده که بخش عمده ای از اخبار تحولات هسته ای ایران ابتدا توسط رسانه های غربی درز کرده است و این موضع باعث شده تا مرجعیت خبری در حوزه هسته ای به آن ها منتقل شود تا از مزیت برای عملیات روانی علیه کشورمان استفاده کنند.

وی ادامه داد: دستگاه ها و نهاد های مسئول ما متاسفانه در این زمینه سیاست رسانه ای درستی ندارند و فضای درست رسانه ای را نمی شناسند همین امر موجب شده تا رسانه های ما نتوانند به مرجع خبری تبدیل شوند تا بر اساس آن تاثیر درستی بر افکار عمومی داشته باشند.

رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس با اشاره به درز نامه های محرمانه ایران به آژانس بین المللی اتمی گفت: شفاف سازی و استفاده از ابزار های حقوقی بین المللی برای مقابله با انتشار اخبار دروغ و تحریف آلود می تواند جلوی این روند نادرست را بگیرد.  

وی ادامه داد: تنبیه درز دهندگان اخبار از گزینه های دیگر است، به این شکل کسانی که احتمال می رود عامل درز اخبار باشند دسترسی هایشان محدود شده و بر تغییر بازرسان و تیم های مستقر تاکید شود.

موسوی خاطر نشان کرد: اصلی ترین کاری که باید صورت بگیرد اصلاح ساختار شکلی کنونی رسانه های ایرانی است تا مرجعیت اخبار هسته ای به ایران منتقل شود و قدرت ایستادگی دربرابر عملیات روانی دشمن را داشته باشند

نظر شما