شناسهٔ خبر: 168544 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

یارانه مصرف کنندگان از جیب کشاورزان پرداخت نشود/ برند بهترین محصولات کشاورزی به کام کشورهای خارجی

ذبیح الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: برای تولیدات مهم و ارز آور محصولات کشاورزی کشور از خرما، انجیر و پسته گرفته تا زعفران هیچ برنامه‌ای نداشتیم که هریک به نام کشورهای دیگر، جهانی می‌شوند.

به گزارش «نماینده» ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی در مورد وضعیت عرضه میوه و سبزیجات گفت: در تولید محصولات کشاورزی هیچ زمانی نباید انتظار داشته باشیم که از جیب کشاورزان به نفع مصرف کنندگان هزینه کنیم، با تمام احترامی که برای مصرف کننده قائل هستم تاکید می‌کنم یارانه‌ای که قرار است به مصرف کنندگان داده شود نباید از جیب کشاورزان و تولیدکنندگان پرداخت شود بلکه دولت مکلف است از سایر درآمدهای خود یارانه را به مصرف کننده بپردازد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: فروش نرفتن و باقی ماندن میوه و صیفی‌جات در انبارها به امید صادرات یکی از دلایل گرانی میوه و سبزیجات است که نه کشاورز می‌تواند تولیدات خود را به موقع بفروشد و نه صادر کند. به فرض مثال سیب‌هایی که در انبارهای ارومیه موجود است علاوه بر هزینه بسته بندی و سردخانه برای باغداران هنوز به قیمت مورد رضایت تولید کننده به فروش نرفته است. همین موضوع در خصوص انبارهای سیب زمینی فریدن اصفهان صادق است.

 چرا محصولات کشاورز به فروش نرفت؟

وی ادامه داد: زمانی که کشاورز مجبور است محصول خود را با پایین‌ترین قیمت ممکن در معرض فروش بگذارد کسی سوال نمی‌کند چرا محصولات کشاورزی با کمترین قیمت از او خریداری شده است و در واقع حمایتی صورت نمی‌گیرد در حالیکه بر عکس و بلافاصله دولت و نهادهای ذی‌ربط برای تنظیم بازار به نفع مصرف کننده ورود می‌کنند.

حذف ارز ۴هزار ۲۰۰ تومانی بر روی تهیه و قیمت نهادهای اصلی کشاورزی مانند کود، سموم، خوراک دام و داروی دامی تاثیر مستقیمی خواهد داشت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در خصوص تاثیرات حذف ارز دولتی گفت: حذف ارز ۴هزار ۲۰۰ تومانی بر روی تهیه و قیمت نهادهای اصلی کشاورزی مانند کود، سموم، خوراک دام و داروی دامی تاثیر مستقیمی خواهد داشت، حتی زمانی که صحبت از حذف ارز دولتی در میان بود روی قیمت نهاده هایی همچون سویا، ذرت و جو به عنوان سه عنصر اصلی خوراک دام و طیور تاثیر بسیار زیادی گذاشت و موجب تلاطم در بازار مرغ، تخم مرغ و شیر و گوشت شد. در حال حاضر هم بیشترین تذکرات به وزیر جهاد کشاورزی از طرف نمایندگان مجلس در مورد گرانی نهاده های کشاورزی و دامی است. بر همین اساس باید بپذیریم حذف ارز دولتی تاثیر مستقیمی در افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی از گوشت و مرغ گرفته تا میوه و سبزیجات خواهد داشت چرا که در برخی از نهاده های دامی و کشاورزی وابستگی به واردات داریم.

دولت به طرح الگوی کاشت توجه کند

اعظمی ساردوئی با اشاره به طرح الگوی کاشت یادآور شد: در طرح الگوی کاشت باید وزارت کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های بسیار مطلوب و متنوع کشور در تولید محصولات مختلف کشاورزی که پیش زمینه طرح آمایش سرزمین است ابتدا مناطق شناسایی و بعد نوع محصول و سطح زیر کشت را ابلاغ و با ارائه یارانه‌های مختلف به کشاورزان در اجرای آن اقدام کند؛ به فرض مثال جنوب کشور برای تولید خرما مناسب است و شمال کشور برای برنج و چای مطلوب است لذا ظرفیت کاشت این محصولات در استان‌های نامبرده برای یکسال برآورد و تعیین می‌شود در این بین باید یک برنامه ویژه هم برای صنایع تبدیلی و فرآوری تولیدی و همچنین فروش مازاد محصولات تولیدی داشته باشیم و در کنار آن و در چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت میزان صادرات محصولات داخلی را نیز در نظر بگیریم.

شرایط اقلیمی ایران فرصتی طلایی برای تولیدات کشاورزی

وی در ادامه تاکید کرد: هزینه صادرات در کنار هزینه حمل و نگهداری محصولات تولید شده برای کشاورزان را پیش بینی کنیم. باید در نظر داشته باشیم شرایط آب و هوای ایران چهار فصل است و به بیانی توانایی تولید محصولات گرمسیری ونیمه گرمسیری تا معتدل و سردسیری را دارد این فرصت طلایی برای کشور ما محسوب می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی بتوانیم مازاد تولید را صادر کنیم. امیدواریم شرایط برنامه ریزی کشاورزی کشور به گونه‌ای باشد که شاهد رشد تولیدات و فروش مطلوب محصولات کشاورزی باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: طبق آخرین آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمنان و بیماری کرونا تنها در بخش تولید محصولات کشاورزی رشد مثبت و مناسبی داشته است که بخش قابل توجه‌ای از ارز آوری در این دوران مربوط به تولیدات کشاورزی بوده است، از خرما و پسته گرفته تا زعفران ایران که متاسفانه برای هیچ کدام برنامه مدونی جهت درجه بندی، بسته بندی و تجاری سازی و عرضه به بازارهای جهانی نداشتیم که هریک می‌توانست در سایه توجه معرف محصولات کشاورزی ما در سطح جهانی باشد.

وی ادامه داد:اما امروزه به دلیل بی توجهی بعضی از تولیدات کشور به کام دیگر کشورها تمام می‌شود به فرض مثال پسته ایران به نام ترکیه، زعفران به نام افغانستان در بازارهای جهانی عرضه می‌شود چرا که تعرفه صادرات این محصولات در کشورهای نام برده شده  صفر و حتی مشوق‌های هم دارند و از صادر کننده هم حمایت می‌کنند. با این بی‌توجهی‌ها بسیاری از بازارهای بین‌المللی را از دست داده‌ایم.

اعظمی ساردوئی در خصوص خرید و تهیه میوه شب عید خاطر نشان کرد: اگر دولت به جای اینکه از بهمن یا اسفند ماه به فکر تهیه میوه شب عید باشد، از همان مهر و آبان ماه  به فکرخرید و عرضه میوه بود شاهد بازار کاذب از سوی دلالان نبودیم و در این شرایط هم کشاورزان و مصرف کنندگان راضی خواهند بود. به عبارت دیگر تنظیم بازار هم به دنبال آن صورت می‌گرفت. لازم به ذکر است با توجه به سرمازدگی محصولات جنوب بخصوص مرکبات در دی ماه امسال احتمالا قیمت مرکبات در شب عید بیش از سال قبل خواهد بود اما در خصوص سیب مشکلی نداریم.

نظر شما