شناسهٔ خبر: 168543 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کوچکی سفره اقشار ضعیف در سایه بی‌توجهی به قانون طرح معیشتی/ ترکش‌های عمیق تورم بر پیکر سلامت ایرانیان

مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: تورم می‌تواند به عنوان معلول بی‌ثباتی اقتصادی به یکی از مهم‌ترین ناهنجاری‌های اقتصادی مبدل شده و چالش‌های وسیعی در حوزه اجتماعی ایجاد کند.

به گزارش «نماینده» سید مرتضی خاتمی در مورد کوچک شدن سفره ایرانیان گفت: در طی ٢الی ٣سال اخیر به طرز عجیبی قیمت‌ کالاهای اساسی، نه به‌ صورت ماهانه و روزانه بلکه لحظه‌ای بالا می‌رود.  رشد گرانی در کشور از افزایش دلار و ارز کلید خورد، با نوسان قیمت دلار، لوازم خانگی، خودرو و حتی گوشت، مرغ و میوه، گرانی افسار گسیخته‌ای در کشور به راه افتاد که غیر قابل  کنترل است حتی این گرانی اقلام اساسی تاثیر خود را به روی سلامتی مردم نیز گذاشته است.

مشکلات شناسایی افراد نیازمند در سامانه رفاه

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس یازدهم افزود : کوچک شدن سفره ایرانیان تهدیدی برای سلامتی آنها است، از کمبود آهن تا ویتامین‌های مختلف گرفته تا ریزمغذی‌ها در بدن که وجود هر یک جز ضروریات است و فقدان هر یک آسیب‌های جسمانی به همراه خواهد داشت؛ مشکل اینجاست که در ساز و کارهای اساسی نظام  توزیع و ساماندهی منابع دچار اختلال هستیم، اول اینکه در شناخت افراد ضعیف جامعه هنوز نارسایی حاکم است، در وزارت رفاه سامانه‌ای داریم که به این موارد رسیدگی می‌شود در ثانی این سامانه کارآیی لازم و کافی را نداشته است بطوری که امروز شاهد رشد فقر معیشتی در جامعه هستیم و باید این اشخاص دقیق‌تر شناسایی و حمایت می‌شدند اما تاکنون این شناسایی بطور دقیق انجام نشده است.

نیازمندان واقعی باید توسط سامانه رفاه شناسایی شوند و کارآیی سامانه‌ها به گونه‌ای باشد که شناسایی این افراد به راحتی ممکن باشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد : نیازمندان واقعی باید توسط سامانه رفاه شناسایی شوند و کارآیی سامانه‌ها به گونه‌ای باشد که شناسایی این افراد به راحتی ممکن باشد. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مصوبات تلفیق مجلس، تلاش شده علاوه بر آنچه دولت در نظر گرفته، در مباحث سلامت و معیشت تمهیدات بیشتری در نظر گرفته شود. تورم می‌تواند به عنوان معلول بی‌ثباتی اقتصادی به یکی از مهم‌ترین ناهنجاری‌های اقتصادی مبدل شده و چالش‌های وسیعی در حوزه اجتماعی ایجاد کند .

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: تورم فزاینده اثرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی از کوچک شدن سبد غذایی خانوارها تا رکود در بازار کالاهای مصرفی نظیر پوشاک و مواد غذایی را در سطح جامعه به جا خواهد گذاشت. طرح معیشتی که به قانون تبدیل شده، به درستی اجرایی نشده و امروزه شاهد کوچکی سفره ایرانیان هستیم سلامت مردم را نشانه رفته و بدون شک باید مورد پیگیری قرار گیرد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: انسجام داخلی و هم افزائی در جهت گره گشایی اقتصادی بسیار ضروری است. امید است با همکاری دولت و مجلس در جهت رفع مشکلات مختلف، شاهد شکوفایی اقتصادی و باز شدن گره معیشت و در نتیجه سلامت مردم باشیم

نظر شما