شناسهٔ خبر: 168501 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وجود رانت در تامین خوراک پتروشیمی‌ها اظهر من الشمس است

پتروشیمی بندر امام/ عضو کمیسیون انرژی مجلس، معتقد است تا مادامی که واسطه‌گری میان تولید تا توزیع خوراک پتروشیمی‌ها، وجود داشته باشد خوراک پتروشیمی‌ها به درستی تامین نخواهد شد و این مسئله به صنعت پتروشیمی کشور آسیب می‌زند.

به گزارش «نماینده» قاسم ساعدی به علل و عوامل وجود رانت در تامین خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: وجود رانت‌های بسیار وسیع و متنوع در این عرصه به عدم شفافیت مدیریتی و سالم‌سازی مدیریتی باز می‌گردد در حالی که واسطه‌ها و لابی‌ها حتی در بدنه دولت این صنعت را در یک سراشیبی قرار داده است.

نماینده مردم دشت آزدگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجود رانت در تامین خوراک پتروشیمی‌ها اظهرمن الشمس است، افزود: وجود رانت‌ها و واسطه‌های بسیار، سرمایه‌گذران بخش خصوصی را کم انگیزه کرده است لذا تا مادامی که این واسطه‌گری میان تولید تا توزیع خوراک، همچنین رانت و عدم صلاحیت مدیریتی وجود داشته باشد خوراک پتروشیمی‌ها به درستی تامین نخواهد شد و این مسئله به صنعت پتروشیمی کشور آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه رانت‌ها در فاصله زمانی تولید تا توزیع صورت می‌گیرند، گفت: وجود شرکت‌های صوری، وجود شرکت‌های دولتی و خصولتی در عرصه صنعت پتروشیمی، عرضه کم در بورس، تفاوت قیمت ۳ برابری خوراک در بازار سیاه نسبت به بورس و سیاست‌گذاری‌های غلط در قیمت‌گذاری خوراک این صنعت از دیگر دلایل عدم تامین درست و منطقی خوراک پتروشیمی‌ها به شمار می‌آیند.   

وجود شرکت‌های صوری، وجود شرکت‌های دولتی و خصولتی در عرصه صنعت پتروشیمی، عرضه کم در بورس، تفاوت قیمت ۳ برابری خوراک در بازار سیاه نسبت به بورس و سیاست‌گذاری‌های غلط در قیمت‌گذاری خوراک این صنعت ازجمله دلایل عدم تامین درست و منطقی خوراک پتروشیمی‌ها به شمار می‌آیند

به گفته ساعدی در ایران با توجه به مزیت‌هایی همچون خوراک و بازار مصرف داخلی و صادراتی، می‌توان با ایجاد یک سیاست‌گذاری هوشمندانه، صنعت پتروشیمی را در جهت ایجاد زنجیره ارزش توسعه داد. اکنون با گذشت حدود ۳ دهه از عمر صنعت پتروشیمی کشور، همچنان شاهد تولید بسیاری از محصولات خام با کمترین ارزش افزوده هستیم و بسیاری از زنجیره‌های مهم -که سبب ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال می‌شود- نادیده گرفته شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: به یقین یکی از دلایل عدم توسعه براساس زنجیره ارزش در این صنعت، سیاست‌گذاری غلط در قیمت‌گذاری خوراک این صنعت است. زمانی که رانت خوراک در گاز طبیعی تحویلی به پتروشیمی‌ها باشد، سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های دیگر غیرمنطقی به نظر می‌رسد، همچنین این نوع قیمت‌گذاری سبب تحت تاثیر قرار دادن طرح‌های توسعه این صنعت خواهد شد.

نظر شما