شناسهٔ خبر: 168476 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ورود مجلس انقلابی به حیات خلوت اپراتورها/ باز شدن گره پروژه‌های عمرانی از طریق بورس/ واکنش مجلسی‌ها به توئیت وزیر جوان

مجلس2 نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی جزئیات درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای باز شدن گره پروژه‌های عمرانی موافقت کردند و نسبت به توئیت وزیر ارتباطات و پیشنهادات مرتبط با افزایش درآمد اپراتورها واکنش نشان دادند.

به گزارش  «نماینده» چهارمین نشست بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رأس ساعت ۸ و ۷ دقیقه امروز سه‌شنبه (۵ اسفند ماه) با حضور ۱۹۶ نفر از نمایندگان آغاز شد.

ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را به عنوان تنها دستور کار صحن علنی امروز قرائت کرد.

مجوز مجلس برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه

نمایندگان در جلسات گذشته بخش‌های درآمدی تبصره یک تا پنجِ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بررسی و به تصویب رساندند و نشست امروز با بررسی پیشنهادات الحاقی به تبصره ۵ ماده واحده لایحه آغاز شد و پیشنهاد سید شمس الدین حسینی با ۲۰۲ رأی مورد نظر موافق نمایندگان قرار گرفت. براساس این پیشنهاد؛  به دولت اجازه دادند تا از ظرفیت بازار سرمایه به منظور اجرای پروژه های عمرانی استفاده کند.  (اینجا)  حسینی با ارایه این پیشنهاد عنوان کرد که یکی از دغدغه نمایندگان مبنی بر اصلاح ساختار بودجه با اصلاح نحوه تامین مالی پروژه ها و جبران کسی بودجه مرتفع می‌شود.

محمد صفایی دلویی البته در مخالفت با پیشنهاد شمس الدین حسینی یادآور شد که هنوز بستر استفاده از ظرفیت بازار سرمایه به منظور اجرای پروژه های عمرانی فراهم نشده است.

گفتنی است؛ پیشنهاداتی پیرامون پرداخت بدهی شهرداری‌ها با انتشار اوراق یا از طریق تهاتر عنوان شد اما مورد نظر موافق نمایندگان واقع نشد.

* صحن آرام بودجه امروز بدون گعده نمایندگان نبود، به نظر دورهمی‌های چند نفره نمایندگان بخشی از جلسات صحن است، در همین راستا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در میان صندلی های سبز بهارستان به چشم می‌خورد که در حال بحث با نماینده‌های مختلف است، البته اطراف سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس هم همانند جلسات گذشته خالی از نماینده نیست.

ورود نمایندگان به بخش درآمدی تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰

نمایندگان در ادامه بررسی‌های خود، پیشنهادات بند الف تبصره ۶ ماده واحده را مورد رسیدگی قرار دادند اما نمایندگان با هیچ پیشنهادی موفقت نکردند، لذا در نهایت بند الف این تبصره درباره تعیین جریمه مشترکان پرمصرف آب در شهرها موافقت کردند.

     - جریمه مشترکان پرمصرف آب در شهرها تعیین شد


تذکر رئیس مجلس به نماینده دولت؛   تحلیل سیاسی نکنید

در جریان بررسی پیشنهادی در بند (الف) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه مبنی برافزایش نرخ آب بهای شهری مشترکان پرمصرف، سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه، گفت: مخاطب پیشنهاد دهنده شاید فقط مردم شهرها از جمله تهران باشد اما این پیشنهاد مردم حاشیه شهرها را نیز که یک ریال هم برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات پورمحمدی، گفت: این طور سخن گفتن به هیچ عنوان درست نیست، دولت و مجلس تمامی مشترکانی که زیر الگوی مصرف آب، برق و گاز قرار دارند را معاف کرد، چرا باید پشت تریبون اینگونه عنوان شود که ما به این عزیزان ظلم می‌کنیم؟ (اینجا)


نمایندگان مردم در خانه ملت در ادامه با بند (ج) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ در خصوص معافیت مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز از پرداخت عوارض مصرف برق موافقت کردند.

     - مشترکان مجاز برق روستایی و عشایری از پرداخت عوارض مصرف برق معاف شدند

* علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در جریان بررسی بند (ج) این تبصره پیرامون معافیت مشترکان برق روستایی و عشایر، پیشنهادی تحت عنوان افزودن عبارت «به جز خوش نشین ها» را مطرح کرد، این  نماینده اصرار داشت تا افرادی که در روستاها ویلاسازی می‌کنند مشمول این معافیت نشوند اما نمایندگان با این پیشنهاد موافقت نکردند، برخی نمایندگان نیز عنوان کردند که مگر بدنشین هم داریم!

موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بند (هـ) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه در ارتباط با نحوه محاسبه حق بیمه روستاییان فاقد گاز استان سیستان و بلوچستان از دیگر مصوبات امروز مجلس بود.

     - حق بیمه روستاهای فاقد گاز در استان سیستان و بلوچستان نیم بها محاسبه خواهد شد

افزایش عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی در سال آینده دیگر مصوبه امروز نمایندگان بر اساس بند (ز) این تبصره ماده واحده لایحه بودجه بود، نمایندگان همچنین در مورد کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی طبق بند (و) تبصره ۶ موافقت کردند.

     - افزایش ۱۵ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی در سال آینده

نمایندگان مجلس یازدهم همچنین در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با ردیف های درآمدی بندهای (ح) و (ط) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند و جهت حق الزحمه پزشکان مالیاتی را مشخص کردند، سازمان امور مالیاتی نیز مکلف به تعیین مالیات خانه‌های خالی شد.

     - تعیین میزان مالیات حق الزحمه پزشکان کلیه مراکز درمانی/ تعیین و اعلام مالیات خانه های خالی از سوی سازمان امور مالیاتی

نورافکن نمایندگان به درآمد اپراتورها/ گام مجلس برای شفافیت و مدیریت سودهای چندهزار میلیارد تومانی اپراتورها به نفع مردم

دقایق پایانی نوبت صبح نشست امروز صحن به بحث و بررسی درباره بند(ی) تبصره ۶ ماده واحه لایحه گذشت، در این بند به اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، اجازه داده شده تا علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ده (۱۰) ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی واریز کنند. همچنین در بخش درآمدی ردیف دوم این بند اجازه داده می‌شود که حق الامتیاز و حق السهم دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ده درصد(۱۰%) افزایش یابد و به حساب درآمد عمومی ردیف واریز شود.

لازم به ذکر است که در بخش هزینه ای ردیف ۲ ذکر شده است که منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت های فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی هزینه می شود، مسئولان صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن منحصرا به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صدا و سیما می باشد.

محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز در توئیتی به همین بند لایحه بودجه اشاره کرد و نوشت «تصویب این بند موجب افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد» این موضوع موجب واکنش برخی از نمایندگان شد. محسن دهنوی به عنوان یکی از نمایندگان معترض به این توئیت در صحن علنی گفت: مگر وزیر ارتباطات برای مجلس تعیین تکلیف می‌کند!

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در جریان بررسی پیشنهادات این بند، پیشنهاد حذف کل بند (ی) را مطرح کرد اما مورد نظر موافق نمایندگان قرار نگرفت.  محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در جریان بیان مخالفت با پیشنهاد فلاحی به ردیف دوم بند (ی) این تبصره اشاره کرد گفت: حق السهم دولت از اپراتورها بسیار بالاست اما دولت در بودجه به آن اشاره نمی‌کند، این حوزه به حیات خلوتی برای عده‌ای تبدیل شده که از آن برای فعالیت‌های انتخاباتی استفاده می‌شود.

سیدمحسن دهنوی عضو کمیسیون تلفیق مجلس با یادآوری اینکه سهم دولت از اپراتورها همواره در بودجه بوده است، افزود: امروز مسئله این است که دولت مبلغی از اپراتورها بابت این محل دریافت می کند و امسال نیز قرار است رقمی معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان اخذ کند ولی به مجلس عنوان می شود که رقمی معادل ۷ هزار میلیارد تومان دریافت می شود.

وی با بیان اینکه مشخص نیست این پول در چه محلی هزینه می شود، تصریح کرد: تاکید مجلس بر این است که اگر پولی دریافت می شود چرا اظهار نمی شود، پس از اینکه این مسئله عنوان شد رقم ۷ هزار میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که این خود اولین موفقیت مجلس بود. این پول، پول مردم است که با آن فعالیت های انتخاباتی صورت می گیرد، با این پول قرار است هزینه کدام ستاد انتخاباتی پرداخت شود؟

دهنوی با اشاره به توئیت وزیر ارتباطات که برای مجلس تعیین تکلیف کرده است، خطاب به آذری جهرمی عنوان کرد: وزیر ارتباطات چه کاره است که برای مجلس تعیین تکلیف می کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تاکید کرد: در این بند قید خواهد شد دولت و اپراتورها حق افزایش تعرفه در سال آینده را ندارند لذا اجازه نخواهیم داد که حتی یک ریال از جیب مردم هزینه اضافه صورت گیرد حتی پیشنهاد افزایش نرخ تعرفه های اینترنت نیز در کمیسیون تلفیق رد شد لذا مجلس حامی ثبات در قیمت ها خواهد بود.

 نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با حذف کل بند (ی) تبصره ۶ این لایحه، درآمدهای دولت از محل حق السهم و حق الامتیاز از اپراتورها را شفاف کردند.

پایان نوبت صبح مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نوبت صبح نشست علنی امروز  را ساعت ۱۲ و ۰۷ دقیقه به صدا درآورد.

نظر شما