شناسهٔ خبر: 168467 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستای عنوان کرد:

خشت روی خشت ویرانی زلزله‌ها در سایه بی توجهی مدیریت بحران

مجتبی یوسفی سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی گفت: خشت روی خشت گذاشتن ویرانی زلزله‌های کم ریشتر در کشور در سایه بی توجهی به عملکرد  مدیریت بحران است.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی در مورد  عملکرد مدیریت بحران در شرایط بحرانی گفت: فلات ایران روی مدار زلزله قرار دارد و بارها این موضوع را مطرح  کرده‌ایم کشوری که در محاصره گسل‌ها قرار دارد باید متناسب با خصوصیت زلزله خیزی خود ساخت و سازها را انجام دهد تا شاهد خسارات جبران ناپذیر از اتفاقات غیرمترقبه نباشیم، متاسفانه در روزهای اخیر زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر مرز بین دو استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند و این اتفاق ناخوشایند در کنار خسارات مالی فراوان، مصدومان بسیاری داشت؛ امیدوارم در این شرایط ناخوشایند آب و هوایی که طی چند روز گذشته در کل کشور حاکم است با کمک‌های انسان دوستانه دولت و ملت هموطنان زلزله زده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را در روزهای سخت تنها نگذاریم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: دو موضوع در شرایط  بحرانی مورد توجه قرار می‌گیرد یکی مدیریت بحران و دیگری بحران مدیریت است که متاسفانه حوادث تلخ پیش بینی نشده در چند سال اخیر نشان می‌دهد در مدیریت بحران دچار کمبودهایی هستیم، بدون شک در موضوع بحران که بخشی از آن به پیش گیری و ایمنی و قسمتی به کنترل اتفاقات بعد از بحران برمی‌گردد، خلاءهای اساسی داریم. در بخش پیشگیری از بحران، کیفیت ساخت و ساز، رعایت کردن ضوابط و مقررات نظام مهندسی تا آئین نامه ساختمانی همگی دستورالعمل‌هایی هستند که بی توجهی به آنها فاجعه‌های بحران پس از زلزله را شکل می‌دهند.

جایی که باید مدیریت بحران را کنترل کند وضعیت بحرانی دارد

وی تاکید کرد: عملا هیچ کشوری در جهان یک شبه نمی‌تواند بدون کمک مردم بافت فرسوده خود را نوسازی کند، به دلیل رعایت نشدن شیوه نامه‌های مهندسی و عدم نظارت مناسب حتی برخی از اماکن عمومی مثل بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی قدمت ده ساله دارند. در زلزله‌های اخیر که کشور شاهد آن بود این مکان‌ها جزء اولین اماکنی بودند که آسیب دیده‌اند، جایی که باید مدیریت بحران را کنترل کند خود دچار بحران شد. این نشان می‌دهد که متاسفانه مدیریت درستی در بحث ساخت و ساز نداریم. خلاءهای پیشگیری مدیریت بحران بدون شک یکی از وظایف مدیریت بحران است.

 در موضوع مدیریت بحران بحث پیشگیری مهمترین اصل است، برگزاری سمینارهای مدیریت بحران به جای پیشگیری از بحران معنا ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در موضوع مدیریت بحران بحث پیشگیری مهمترین اصل است، برگزاری سمینارهای مدیریت بحران به جای پیشگیری از بحران معنا ندارد، متاسفانه اخیرا خبری شنیدم که ستاد مدیریت بحران چند ماهی می‌شود که برنامه‌ای برگزار نکرده است، این نشان دهنده دو حالت کلی است یا شرایط بسیار عالی است که نیاز به برگزاری جلسه‌ای نبوده و یا اصلا مدیریت بحرانی وجود ندارد که طی چندماه گذشته رسیدگی به شرایط بحرانی در دستور کارش باشد.

یوسفی در ادامه تاکید کرد: در بحران‌های اخیر از سیل، زلزله گرفته تا بارندگی‌های شدید آشفتگی‌های خاصی را شاهد بودیم.  بعد از گذشت زمان و شناسایی کمبودها، هیچ اقدام مثبتی توسط مسئولان ذیربط در جهت رفع آنها صورت نمی‌گیرد، متولی اصلی عملکرد مدیریت بحران و نظارت شورای شهر و شهرداری‌ها بر عهده وزارت کشور است. به فرض مثال سال گذشته با باران‌های سیل آسا و آبگرفتگی معابر در شهرهای جنوبی مواجه بودیم کسی رسیدگی نکرد، در جایی دیگر شاهد هزینه کرد میلیاردها تومان برای مدیریت بحران بودیم اگر این هزینه را در بخش پیشگیری صرف می‌کردیم مسلما عاقلانه‌تر بود. بی شک مجلس هم در حوزه عملکرد مدیریت بحران ورود جدی خواهد داشت.

ویرانی مسکن مهر با چند ریشتر 

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم تصریح کرد: در ساخت و سازهای غیراستاندارد که در چند سال اخیر شاهد خسارات بسیاری بودیم برخی از خانه‌هایی که مجوز ساخت ملی به خود گرفته بودند مثل مسکن مهر  و با نظارت ساخته شده بودند بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتند با تمام این تفاسیر شاهد ساخت و سازهایی هستیم که نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد و همین خشت روی خشت گذاشتن ویرانی زلزله‌های کم ریشتر در کشور در سایه بی توجهی به عملکرد  مدیریت بحران است، طبق آمارها ده میلیون خانه بدون اسکلت در سایه بی نظارتی ساخته شده است. دولت باید در ساخت و سازهای فرسوده و غیراستاندارد با پرداخت تسهیلات و وام‌های کم بهره مردم را همراهی کند.

نوسازی بدون استاندارد همان رشد بافت فرسوده است

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی اظهار کرد: ضعف کار اینجاست که نوسازی در دستور کار است ولی شاهد ساخت بافت‌های فرسوده با عمر مفید ۵ ساله هستیم یعنی بیهوده هزینه کردن منابعی که صاحبان اصلی آنها مردم هستند بی شک در صدور مجوز برای ساخت و ساز غیر مجاز  باید تجدید نظری صورت بگیرد و از مدیریت سیاسی فاصله بگیریم و کار را به جوانان تحصیلکرده بسپاریم، اما متاسفانه این مسئولیت و سمت‌ها تبدیل به جولانگاه مدیران سیاسی شده است که هر از چندگاهی با سوء مدیریت آنها شاهد حوادث جبران ناپذیری هستیم.

یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان باید  بپذیرند در هر جایگاهی که هستند با هر سمت و موقعیتی، اموال مردم همگی نزد آنها امانت است؛ نباید شاهد به تاراج رفتن اموال مردم باشیم. می‌توانیم با تکیه و اعتماد به جوانان نخبه، مدیریت بحرانی همچون مدیریت بحران کشور ژاپن داشته باشیم.  

نظر شما