شناسهٔ خبر: 168398 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فلاحی با اشاره به درخواست آمریکا از شورای امنیت:

تصمیم های بایدن امتیازی برای ایران محسوب نمی‌شود

سارا فلاحی نماینده ایلام رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تاکید بازگشت آمریکا به تعهدات برجام، گفت: درخواست از شورای امنیت برای لغو فعال کردن مکانیسم ماشه یا رفع محدودیت‌های دیپلمات های ایرانی امتیازی برای ایران محسوب نمی شود.

به گزارش «نماینده» سارا فلاحی در واکنش به تصمیمات اخیر دولت آمریکا از جمله درخواست از شورای امنیت برای لغو فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران که در دولت ترامپ انجام گرفته بود، گفت: راهبرد جمهوری اسلامی مشخص است، آمریکا هم از توافق خارج شد و اروپا هم تا کنون به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است، بر اساس نظر مقام معظم رهبری اگر طرف‌های مقابل به تعهدات برگردند، ایران نیز به تعهدات باز می‌گردد هرچند تا به حال هم متعهد بوده ایم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، افزود: تمامی تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شود اما مسئله این است که آنها به تعهداتشان پایبند نیستند و تنها انتظار دارند که ایران به تعهدات برجام عمل کند. این در حالی است که برجام قرارداد چند جانبه است و همه طرف ها باید به آن پایبند باشند. متاسفانه ۱+۵ تقسیم کار کردند و نتیجه آن فشار بر جمهوری اسلامی ایران است.  

بایدن در جایگاهی نیست که له یا علیه مکانیسم ماشه صحبت کند/ آمریکا از برجام خارج و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده است

فلاحی اضافه کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها به دنبال بازی در نقش پلیس خوب هستند و نوعی رفتار می‌کنند که آن ها یک واحد سیاسی متعهد هستند و ایران چالش ایجاد می‌کند. در حالیکه موضوع مکانیسم ماشه و تلاش آمریکا در زمان ترامپ برای فعال کردن آن با ناکامی مواجه شد. اصلا فعال کردن یا فعال نکردن آن توسط آمریکا  وجاهت قانونی ندارد چون آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده است. بنابراین آمریکا نمی‌تواند درباره فرصت‌ها و هزینه‌های  برجام صحبت کند و  بعد از بازگشت به برجام نیز باید در چارچوب تعهدات برجامی  اظهارنظر کند.

آمریکا به دنبال وانمود کردن بی میلی ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکایی‌ها پیش از این تلاش کردند که پیرامون فعال کردن مکانیسم ماشه اجماع جهانی علیه ایران شکل دهند اما موفق نشدند، همچنین به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بودند اما نتوانستند لذا می‌خواهند از مسیر دیگری وارد شوند و وانمود کنند که آمریکا آماده احیا برجام است و ایران تمایلی به بازگشت به تعهدات ندارد در حالی که این آمریکاست که باید در موضع پاسخگویی به خاطر نقض تعهدات برجامی اش قرار بگیرد.  جامعه جهانی می‌تواند این مسیر را قضاوت کند و آمریکایی‌ها قطعا در این راه هم به اهداف خود نخواهند رسید.

وی معتقد است: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید با هوشمندی در تله ای که آمریکا پهن کرده گرفتار نشود زیرا آن ها میخواهند از این حرفه در نهادهای بین المللی به نفع خود استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران باید ضمن تنویر افکار، با کمک دیپلماسی فعال از ایجاد اجماع علیه خود جلوگیری کند.

فلاحی در ادامه به رفع محدودیت دیپلمات‌های ایرانی در آمریکا، اشاره کرد و گفت: موضوعاتی که تحت عنوان امتیاز در ظاهر به ایران می دهند، مسائلی است که ترامپ به شکل غیرقانونی اعمال کرده و دولت بایدن با این اقدامات دارد به مسیر قانون بر می‌گردد لذا امتیاز جدیدی برای ایران محسوب نمی‌شود و نمی‌توانند با این تصمیم ها وانمود کنند که آمریکا به تعهدات خود عمل کرده است.

دموکرات‌ها همیشه به دنبال استفاده از نهادهای بین‌المللی برای اجماع سازی جهانی علیه ایران بوده اند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا از تعهدات بین المللی خارج شد و ترامپ علیه این تعهدات موضع گرفت، اظهار کرد: این موضوعات، ارتباطی با دادن امتیاز به ایران ندارد. دولت بایدن با این تصمیم‌ها به ریل قوانین بین المللی بازگشته است البته مشخص نیست دولت بایدن تا چه میزان در ادامه تابع این قوانین بماند. زیرا آنچه برای جمهوری اسلامی روشن و مهم است اینکه دموکرات ها تلاش می‌کنند تا از نهادهای بین المللی برای اجماع‌سازی علیه کشورهایی که با آنها تضاد منافع دارند، استفاده کنند و از منظرهای قانونی، شرایط غیر قانونی را اعمال کنند به ویژه علیه کشورهایی که مقاومت فعال تری دارند.

فلاحی افزود: در زمان ریاست جمهوری اوباما شاهد این رفتارها بودیم و ترامپ سوار بر فشارهایی شد که در زمان اوباما ایجاد شده بود. لذا بین اوباما،  بایدن و ترامپ و در مجموع بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در ایجاد فشار علیه ایران تفاوتی وجود ندارد و تنها تاکتیک هایشان متفاوت است. تجربه ثابت کرده که جمهوری خواهان فشار حداکثری بر ایران آورده و دموکرات ها به ظاهر فضا را باز می‌کنند. نتیجه این رفتارها عقب نشینی ایران از فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب برجام برای چند سال بود.  

به نام توافق و مذاکره نباید ترمز پیشرفت‌های ایران کشیده شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید به این سیکل مضحک پایان دهیم و از این مرحله با اتخاذ استراتژی محکم عبور کنیم و مسیر خود را ادامه دهیم. لذا اتفاقی که در برجام افتاد نباید تکرار شود، دولت نباید همانند آن ایام دیپلماسی همسایگی را کنار بگذارد یا ظرفیت های شرق را نادیده بگیرد. از سوی دیگر به همسایگان و کشورهای هم پیمان استراتژیک خود باید تضمین دهیم که چالش های گذشته تکرار نمی‌شود و باید هوشمندانه مانع شویم  از اینکه به نام توافق و مذاکره ترمز بسیاری از پیشرفت های ما را بکشند.

نظر شما