شناسهٔ خبر: 168340 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تالارپشتی:

ارتباط خودروسازان با شرکت های دانش بنیان ها تقویت شود

اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خودروسازان توصیه کرد با شرکت های دانش بنیان ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا بتوانند خودرو مدرن، به روز و قابل رقابت تولید کنند.


به گزارش «نماینده» عزت اله اکبری تالارپشتی در نشست مشترک اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مدیران گروه صنعتی سایپا، گفت: ساختار کنونی صنعت خودرو معیوب است چرا که دولت با سهام ۱۷ درصدی در سایپا، در تصمیم گیری ها ۲۰۰ درصد دخالت می کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی به خودروسازان توصیه کرد با شرکت های دانش بنیان ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا بتوانند خودرو مدرن، به روز و قابل رقابت تولید کنند.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای تولید خودرو برقی، ادامه داد: باور دارم از آن جا که می توانیم در نانو، موشک، دانش هسته ای و... قله ها را فتح کنیم توانایی پیشرفت در صنعت خودروسازی را نیز داریم که تحقق این مهم مشروط به برنامه ریزی است.

خودروسازان مشتری مداری را اصل و محور کار خود قرار می دهند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی صادرات را یکی از ضروری ترین برنامه های مورد نیاز خودروسازان دانست و ادامه داد: می توان با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی و تجار برای صادرات برنامه ریزی کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: هرچند برخی کارشناسان مطرح می کنند که برای طراحی خودروهای جدید با هیچ یک از شرکت ها ارتباط نداشتیم، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که شرکت های بزرگ دنیا در حال ادغام و کار مشترک هستند؛ خودروسازان ما نیز باید برنامه های خود را در این راستا تدوین کنند.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه باید در تولید خودرو به موضوع استاندارد توجه ویژه شود، اضافه کرد: خودروسازان مشتری مداری را اصل و محور کار خود قرار می دهند و در تولیدات خود به سلیقه مردم توجه کنند.

سلیمانی: تولید هر خودرو به طور میانگین حدود ۲ هزار دلار ارزبری دارد

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه صنعتی سایپا در ادامه این نشست، گفت: در سطح جامعه مسائلی مانند آزاد شدن واردات خودروها مطرح است، هرچند ما با این موضوع مخالف نیستیم، اما واردات باید مدیریت شده باشد چراکه حدود ۹۰ درصد بازارِ کشورهایی مانند آمریکا نیز که دارای اقتصاد آزاد هستند، سهم تولیدات داخلیشان است.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ هزار نفر در صنعت خودرو مشغول به کار هستند، اضافه کرد: باید با حمایت از دو خودروساز بزرگ کشور زمینه رشد و ترقی آن ها را فراهم کرد.

سلیمانی ادامه داد: با تحریم صنعت خودرو در کشور معضلاتی برای واحدهای تولیدی فعال در این عرصه ایجاد شد به طور مثال ما با مشکل ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو معوق روبه رو شدیم که در حال حاضر این تعداد به ۲۵ هزار دستگاه رسیده است، در حال حاضر این تعداد نیز تولید شده و تا اسفندماه به دست مصرف کنندگان می رسد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه تولید هر خودرو به طور میانگین حدود ۲ هزار دلار ارزبری دارد، توضیح داد: از این رقم یک هزار دلار مربوط به مواد اولیه و قطعات بوده و ربطی به خودروسازی ندارد.

در این نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس موضوعاتی مانند ترکیب سهامداران هیات مدیره خودروسازان، ضرورت واردات خودرو، زیان انباشته سایپا، تامین سرمایه در گردش، افزایش سرمایه و... و. مطرح را کردند.

نظر شما