شناسهٔ خبر: 168339 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:

دولت درحوزه اقتصادغایب است/آماده سازی چهارچوب طرح دیپلماسی اقتصاد

اکبری تالارپشتی2 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه جوانان ما در عراق و سوریه شهید شدندولی بازار این دو کشور برای ترکیه است این نشان می دهد که دولت ما در حوزه اقتصاد غایب است.

به گزارش «نماینده» عزت الله اکبری تالارشتی در سفر یک روزه به ارومیه در شورای معاونین سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: یکی از مباحث که دنبال می‌کنیم دیپلماسی اقتصادی است، در بحث جهش تولید که حضرت آقا فرمودند اتفاق بیفتد اینکه کالا به کجا به فروش برسد و بستر و بازار فروش کالا کجاست، متأسفانه جوانان ما در عراق و سوریه شهید شدند ولی بازار این دو کشور برای ترکیه است این نشان می‌دهد که دولت ما در حوزه اقتصاد غایب است.

چهارچوب طرح دیپلماسی اقتصادی آماده شده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای با وزیر امور خارجه مسئله دیپلماسی اقتصادی مطرح شد که به صورت جدی دنبال می‌شود، کارگروه تشکیل شد ه است و پیگیر هستیم که با چهارچوبی که با عنوان طرح شکل گرفته آماده کرده ایم کمیته‌ای از نمایندگان که وزرای سابق بوده اند به ریاست حقیر تشکیل داده ایم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم کارایی اقتصادی سفارت خانه‌ها گفت: سفارت خانه‌های ما باید چهره اقتصادی به خود بگیرد، فعالیتی در وزارت خارجه داشتم، متأسفانه سفارت خانه‌های ما کار مفیدی انجام نمی‌دهند خروجی مفیدی ندارند ۱۲۰ سفیر، ۴۰ نمایندگی که کاری انجام نمی‌دهد و خروجی ندارد.

اکبری تالارشتی خاطرنشان کرد: دو سال قبل در سمیناری که در وزارت خارجه برگزار شد در گزارشی که به رئیس جمهور داده شد رئیس جمهور گفتند که ذکر می‌کنید با اشخاصی ملاقات داشته اید ولی خروجی نداشته است.

*به دنبال آن هستیم هیچ فعال اقتصادی زندانی نشود

وی یادآور شد: همچنین در جلسه‌ای با آیت الله رئیسی مطرح کردیم که هیچ فعال اقتصادی برای مجازات زندانی نشود، هیچ واحد تولیدی پلمپ نشود، تحت هیچ عنوانی تولیدکنندگانی که طلب مالیاتی از جمله، بیمه، چک، سفته، وام دارند واحد تولیدی آنها تعطیل نشود چون هیچ منفعتی ندارد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه فعال اقتصادی در زندان باشد و زندگی و کار همه پرسنل و کارکنان و کارگران متلاشی شود چرخ اقتصاد نابود می‌شود و هیچ مفعتی ندارد دو روز بعد از جلسه آیت الله رئیسی بخشنامه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی ابلاغ کردند

اکبری تالارپشتی ادامه داد: مجازات را درخواست و طرحش را آماده کردیم همکاران دیگر هم بر روی این مبحث کار می‌کنند با ریاست کمیسیون قضائی صحبت کردم.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر فعال اقتصادی مرتکب جرم شده مثلاً ارز اضافه گرفته است یا تخلفی انجام داده است مجازاتش این باشد که کارخانه‌ای دیگر احداث کند ۵۰ تا شغل ایجاد کند ۵۰ درصد ظرفیت واحد تولیدی را افزایش دهد قطعاً این بهتر از زندان است در آن نفع و عقلی نیست این را به صورت جدی در دستور کار داریم اگر بانک یا طرف بیمه فعال اقتصادی را زندانی کند همه بیکار می‌شوند اقتصاد نابود می‌کند رویه پر غصه‌ای است همه مقامات مصمم اند که کمک کنند مشکل حل شود.

نظر شما