شناسهٔ خبر: 168322 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

قاسم‌پور:

دولت بایدتسهیلات ورود زنان به بدنه مدیریتی دانشگاه‌ها رافراهم کند

فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یکی از دلایلی که زنان امکان ورود به بدنه مدیریتی دانشگاه‌ها را ندارد موازنه جدی است که بخش زیادی از این موازنه و ارائه تسهیلات باید از سوی دولت‌ها صورت بگیرد.

به گزارش  «نماینده» فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در برنامه «به وقت ایران»،  با اشاره به نقش زنان در عرصه های علمی کشور، گفت: در عرصه آموزش متوسطه، ابتدایی و دانشگاهی با رشدی مواجه هستیم که به نظر می آید هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و با تحولات عینی در عرصه آموزش زنان در جامعه مواجه هستیم.  

وی افزود: در فضای آموزشی هیچ گاه تفاوت های زنان و مردان را به طور جدی ملاحظه نکردیم. اگر قرار است آموزشی دهیم که هم فرد را برای حضور در عرصه اجتماعی و اشتغال و همچنین برای نقش آفرینی در عرصه های خانوادگی آماده کند چه میزان سیستم آموزشی و دانشگاهی فرد را برای این فضا مهیا می کند و این یکی از پرسش های جدی می باشد که بدان پاسخ داده نشده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: سیستم آموزشی نتوانسته خود را با آموزه ها سازگار کند و این باعث بوجود آمدن چالش هایی شده است که از جمله مهمترین آنها، ورود کمتر زنان به تحصیلات تکمیلی است که اگر هم وارد شوند فاصله ای بین سن ازدواج و تحصیل آنها صورت می گیرد.

قاسم پور با بیان اینکه حدود ۲۵درصد زنان کشور دارای تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: اگر به آموزش به عنوان یک بحث جهت دار نگاه شود، در این میان بحث هایی است که نسبت به مبانی بحث و تصمیم گیری و سیاست گذاری در این حوزه هنوز تصمیم گیری نشده و باید گفت که هنوز در حوزه اندیشه ورزی هستیم و همین باعث شده است تا تحصیلات زنان وارد مقاطع بعدی از حیث تحصیلات واشتغال و دیگر عرصه ها نشود، تنها به این دلیل که این نسبت فرهنگی هنوز برقرار نشده است.  

وی افزود: برای ورود در رشته های فنی و مهندسی، فضا برابر می باشد و مبتنی بر کسب رتبه علمی بالاتر است و بحث جنسیت لحاظ نمی‌شود اما از حیث علاقمندی زنان به این رشته ها کمتر ورود پیدا می کنند و حتی در صورت ورود کمتر به ادامه آن رشته می پردازند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در فضای دانشگاه ها و حوزه تحصیل یکی از دلایلی که زنان امکان ورود به بدنه مدیریتی دانشگاه ها و هیئت علمی را ندارند موازنه جدی است که باید بین نقش های خانوادگی و نقش های اجتماعی وعلمی برقرار شود که بخش زیادی از این موازنه و ارائه تسهیلات باید از سوی دولت ها صورت بگیرد. در بحث مرخصی برای زنان و ارائه خدماتی همچون مهدکودک و سایر موارد دیگر معمولا به دلیل ضعف در این حوزه باعث شده تا از رغبت زنان نسبت به این موضوع کاسته شود.  

قاسم پور افزود: وقتی در مقاطع بالاتر با ریزش آمار زنان در ورود به هیئت علمی مواجه می شویم باید به چند نکته توجه کرد. اولا باید به نرخ رشد توجه شود. در سال ۵۷، (۱.۴) اعضای هیئت علمی را زنان تشکیل می دادند اما اکنون ۳۳درصد اعضای هیئت علمی کشور از زنان هستند. ثانیا: نگاه به رسوبات فرهنگی است که بعضا باعث برخورد تبعیض آمیز نسبت به زنان شود ولی با این نرخ رشد، قاعدتا بخشی از این رسوبات فرهنگی در حال کاهش است و مهمتر از همه این مسائل تسهیلاتی است که باید برای زنان در نظر گرفته شود و وظیفه مجالس و دولتهاست که بتواند این مسئله را به گونه تمشیت کنند که زنان بتوانند با آسودگی خاطر و وضعیت آرامش گونه ای وارد عرصه اجتماعی شوند.  

وی به اهمیت مجلس یازدهم به موازنه نقش های خانوادگی اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگر تحکیم خانواده برای ما یک اصل بنیادین است و فرزندآوری و بعد خانوار مهم است و در کنار آن نقش آفرینی زنان نیز در عرصه اجتماعی مهم تلقی می شود باید در کنار هم تحقق یابد و این امکان با ارائه تسهیلات و خدمات صورت خواهد گرفت.  

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: حوزه آموزش در کشور ما یک حوزه «کورجنس» است و هر جا سویه های جنسیتی پیدا می کند با مقاومت اجتماعی جدی رو به رو می شویم. اگر مجلس تکثیر دانشگاه تک جنسیتی را تصویب کند، با نگاه برخی از فعالین این حوزه مواجه خواهیم شد که چرا باید دانشگاه های تک جنسیتی داشته باشیم. بسیاری از حوزه مباحث زنان کشور هنوز در حوزه اندیشه ورزی تعیین تکلیف نشده اند. بنابراین، قاعدتا در حوزه سیاستگذاری شاهد جدال گفتمان ها خواهیم بود.  

نظر شما