شناسهٔ خبر: 168277 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاکری:

کدام دستگاه‌ها باید برای ممانعت از پیشرفت فرونشست زمین وارد عمل شوند؟

اقبال شاکری عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس، با انتقاد از نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای کنترل فرونشست زمین در سال ۱۴۰۰ از آنها خواست تا بجای اظهارنظر در این زمینه به ارائه برنامه‌های خود جهت پیشگیری از خسارات ناشی از این معضل بپردازند.

به گزارش ««نماینده» اقبال شاکری در مورد انتشار خبری از سوی وزارت راه و شهرسازی مبنی‌براینکه در سال ۱۴۰۰ فرونشست‌های مهیب و پرتلفات اتفاق می‌افتد، گفت: تفاوت دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه‌ها، پژوهشگران، کارشناسان و دستگاه‌های نظارتی در این است که بعد از هشدار دادن باید راهکار لازم را ارائه داده و گزارشی از اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز این مشکل و میزان موفقیت خود در این زمینه را نیز ارائه دهند.

دستگاه‌های اجرایی برای فرونشست زمین در سال ۱۴۰۰ تنها به اعلام خبر اکتفا نکنند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما انتظار نداریم دستگاه‌های اجرایی که وظیفه و مسئولیت این مهم را برعهده دارند و برای آن بودجه دریافت می‌کنند و برای این موضوعات برنامه هم ارائه داده‌اند شبیه عموم مردم یا مراکز آکادمیک که فقط کارهای تحقیقاتی انجام می‌کنند، اظهارنظر کنند. بنابراین سازمان مدیریت بحران، شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور باید در شرایط کنونی برنامه‌ای برای مدیریت و کنترل این مشکل ارائه دهند.

وی با اشاره به دلایل بروز فرونشست‌های مهیب و پرتلفات در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: مهمترین دلیل بروز این معضل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به علت استفاده بیش از حد از این منابع به صورت قانونی یا غیر قانونی و عدم جذب آب‌های سطحی در شهرها بوده به این معنا که با غیرقابل نفوذ کردن معابر، خیابان‌ها، انهار و حتی مسیل‌ها و رودره ها جلوی جذب طبیعی آب در زمین گرفته شده و به پایین دست و جاهای مختلف منتقل شده است.

دشت تهران روزانه یک میلی‌متر نشست می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،  با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از دشت تهران که حاکی از این است که روزی یک میلی‌متر نشست می‌کند که بسیار خطرناک است، یادآور شد: ایجاد شبکه‌های خدماتی که در زیرسطح زمین برای معابر، انهار و ساختمان‌ها کار گذاشته شده است و بارش‌های محدود از دیگر عواملی است که باعث شده میزان جذب آب بارشی در زمین‌ها کاهش پیدا کند.

مهمترین عوامل بروز فرونشست زمین در تهران

شاکری افزود: با توجه به اینکه سامانه‌های فاضلاب شهری مکانیزه شده و فاضلاب خانگی و صنعتی را به تسویه خانه‌های پایین‌تر منتقل می‌کنند، بنابراین جذبی که از آن طریق در زمین صورت می‌گرفت نیز از بین رفته است. بنابراین عدم جذب آب و پساب‌ها در زمین و استفاده بی حد و حصر از منابع آب زیرزمینی باعث شده سطح این آب‌ها پایین برود و در پی آن خاک فشرده شده و زمین فرو نشست کند.  

رییس  فراکسیون جهادسازندگی و پیشرفت مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در دشت تهران و اطراف  آن شکاف‌های ناشی از فرونشست زمین به خوبی مشهود است. اظهار کرد: ما یک دستوری دادیم که به هیچ وجه در شهر تهران نباید پیاده راه سازی، انهار و جداول سیمانی شوند و طرح راه باید طوری اجرا شوند که غیر قابل نفوذ باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید حتی المقدور آب‌های بالادست در محل خود با ایجاد حوضچه‌هایی جذب شده تا به پایین دست منتقل نشوند تا سطح منعطفی در سطح شهر داشته باشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی و شهرداری باید راه‌های پیشگیری از فرونشست زمین در تهران را اعلام و اعمال کنند و با متخلفان برخورد قانونی کنند و نشان دهند در سال‌های آینده چه برنامه‌ای برای ممانعت از پیشرفت دامنه بروز این مشکل خواهند داشت.

نظر شما