شناسهٔ خبر: 168274 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نقش عوامل خارجی در بی‌ثباتی لبنان

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به بی‌ثباتی و بی‌دولتی لبنان در سایه دخالت عوامل خارجی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: سعدحریری با نگاه معطوف به داخل و بر مبنای تفاهم داخلی می‌تواند دولت تشکیل دهد.

به گزارش «نماینده» عباس گلرو  در توضیح دلایل تلاش فرانسه برای انجام اصلاحات اساسی در ساختار سیاسی و اقتصادی لبنان در کنار تلاش‌های سعدحریری برای تشکیل دولت جدید، گفت: پیچیدگی وضعیت لبنان در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملی باعث بی‌ثباتی و عدم تشکیل دولت در لبنان شده است البته نقش عوامل خارجی در بی‌ثباتی بیش از مولفه‌های داخلی است.

جریان‌های خارجی لبنان را دچار بی‌ثباتی کرده است

نایب رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و لبنان در مجلس شورای اسلامی، افزود: کشورهای غربی نقش منفی دارند و به جای کمک به تشکیل دولت، به بی‌ثباتی دامن می‌زنند. در اوایل سال ۲۰۲۰ لبنان دولت داشت و رئیس دولت هم سعد حریری بود، دولت لبنان علی‌رغم اختلاف دیدگاه های داخلی، مستقر بود اما عوامل خارجی به ویژه نقش مداخله جویانه آمریکا و نقش مخرب بازیگران منطقه‌ای و البته خباثت صهیونیست‌ها موجب بی‌ثباتی در لبنان و شکل‌گیری اعتراضات تصنعی شد که در نهایت استعفای دولت حریری را رقم زد.

وی در ادامه یادآور شد: علی‌رغم تلاش طرف‌های داخلی برای تشکیل دولت، جریان خارجی لبنان را دچار بی‌ثباتی کرده است زیرا دنبال منافع خاص خودشان هستند، به ویژه ایالات متحده امریکا و اسرائیل که نقش مخرب دارند.

دیدار حریری با مکرون در سایه نقش تاریخی فرانسه در لبنان

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، اضافه کرد: در مدت اخیر افرادی برای تشکیل دولت لبنان معرفی شدند اما به دلیل مداخلات خارجی نتوانستند اجماع کنند و دولت تشکیل دهند. در شرایط فعلی سعد حریری مکلف به تشکیل دولت شده و رایزنی‌هایی را آغاز کرده است بویژه اینکه به سمت فرانسه متمایل شده تا از نقش این کشور برای تعیین تکلیف دولت و تشکیل سریعتر دولت در لبنان کمک بگیرد.

لبنان بر مبنای تفاهم داخلی می‌تواند دولت تشکیل دهد

گلرو تاکید کرد: واقعیت این است که لبنانی‌ها دارای حکمت و درایت کافی هستند و میتوانند بر مبنای تفاهم داخلی دولت تشکیل دهند. طرف‌های لبنانی در تفاهم داخلی باید به نتیجه برسند زیرا در این صورت به راحتی دولت تشکیل می‌دهند.

همکاری حزب الله با سعدحریری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تصریح کرد: حزب الله لبنان هم تاکنون به سعد حریری و هر کسی که برای تشکیل دولت ماموریت داشته، کمک فراوان کرده است تا تفاهم‌های داخلی به نتیجه برسد و دولت تشکیل شود. در این دوره هم تمام تلاش خود را کرده تا دولت حریری شکل گیرد اما مولفه های خارجی دخیل هستند.

گلرو یادآور شد: با توجه به تغییرات در دولت آمریکا و روی کار آمدن آقای بایدن همه منتظر رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به تحولات لبنان هستند زیرا نقش دولت ترامپ بسیار مخرب بود و یکی از دلایل اصلی بی‌دولتی در لبنان، آمریکا بود.

نظر شما