شناسهٔ خبر: 168271 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

با نظر موافق نمایندگان؛

زمین‌های مستعد توسعه شهری شناسایی و به شهرها الحاق می شوند

مجلس2 نمایندگان مردم در مجلس سازمان ملی زمین و مسکن را مکلف کردند تا زمین‌های مستعد توسعه شهری با اولویت شهرهای در حال تهیه طرح جامع شهری را شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهرها را فراهم نماید.

به گزارش «نماینده» نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن با ماده ۱۱ این طرح، با ۱۹۴ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در موافقت کردند.

براساس ماده ۱۱، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین‌های مستعد توسعه شهری با اولویت شهرهای در حال تهیه طرح جامع شهری شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهرها را فراهم نماید.

همچنین با نظر دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و موافقت نمایندگان؛ ماده ۹ طرح مذکور جهت رفع ابهام به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شد.

رنیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده مذکور گفت: هر طرح جامعی را وزارت راه و شهرسازی تصویب نمی کند، مصوبات شهرسازی براساس قانون توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب می شود و در وزارتخانه نیز عضو این شورا هستند.

براساس ماده ۹ ارجاعی به کمیسیون عمران؛ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مکلف است اراضی ملی واقع در محدوده و حریم شهرها و همچنین اراضی مصوب وزارت راه و شهرسازی برای طرح‌های شهرک‌سازی در خارج از حریم شهرها را حداکثر ظرف مدت ۲ ماه تحویل وزارت راه و شهرسازی نماید.

همچنین در تبصره ۱ این ماده آمده است؛ وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلفند زیر ساخت‌های لازم در حوزه وظایف ذاتی خود را در این اراضی فراهم نمایند.

براساس تبصره ۲، اراضی کشاورزی حاصلخیز (درجه ۱ و ۲) به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی، جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت، بیشه‌های طبیعی، نهالستان‌ها، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مرتعی، عرصه‌های ذخیره ژنتیکی، ایستگاه‌های تولید بذر، حوضه‌های آبخیز زوجی، محدوده ایستگاه‌های پایش و اندازه‌گیری آبخیزداری، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار، چراگاه‌ها و راه‌های مسیر کوچ ایل‌نشین‌ها و حریم مربوط به آنها و مناطق چهارگانه محیط‌زیستی نمی توانند برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است ماده ۱۰ طرح جهش تولید و تامین مسکن نیز به دلیل ابهاماتی که داشت، با نظر رئیس مجلس شورای اسلامی و موافقت نمایندگان جهت رفع ابهام به کمیسیون عمران مجلس ارجاع داده شد.

براساس ماده ۱۰ ارجاع شده به کمیسیون کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت هایی که صد در صد (۱۰۰%) سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵/۲/۱۳۸۷ قرار می گیرند (به استثناء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)، ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یادشده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

براساس تبصره ۱ این ماده؛ چنانچه دستگاه­های موضوع این ماده ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام ننمایند، ادارات ثبت اسناد واملاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه به ترتیب یادشده اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر نمایند.

در تبصره ۲ نیز آمده است؛ زمین های متعلق به وزارت جهادکشاورزی واقع در محدوده و حریم شهرها که بر اساس ماده (۱۲) قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی مصوب ۱۰/۱۰/۱۳۷۹ و قوانین بودجه سنواتی با تصویب هیئت وزیران امکان فروش آنها میسر می‌گردد، لازم است قبل از ارجاع موضوع به هیأت وزیران، به تأیید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم شمول برنامه واگذاری اراضی جهت احداث و تولید مسکن برسد.

گفتنی است ماده ۱۲ طرح مذکور با درخواست محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس و با ۲۰۴ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در صحن جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

در این ماده نیز آمده است؛ کلیه دستگاههای موضوع ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵/۲/۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور تامین اراضی مورد نیاز توسعه و هدایت ساخت و ساز در روستاها مکلفند:

الف) اراضی واقع در محدوده و حریم طرح هادی روستاهای واقع در حریم شهرها را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. ادارات ثبت و اسناد و املاک موظفند اسناد مالکیت اراضی فوق را ظرف یک ماه به نام وزارت راه و شهرسازی منتقل نمایند.

ب) اراضی واقع در محدوده و حریم طرح هادی روستاهای واقع در خارج از حریم شهرها را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهند. ادارات ثبت و اسناد و املاک موظفند اسناد مالکیت اراضی فوق را ظرف یک ماه به نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منتقل نمایند.

تبصره ۱ ماده ۱۲ اذعان می دارد؛ دستگاههای خدمت رسان موظفند تاسیسات موردنیاز اراضی فوق را در چارچوب بودجه سالانه به صورت خارج از نوبت اجراء نمایند.

براساس تبصره ۲ این ماده؛ کلیه اراضی واگذار شده به بنیاد مسکن در صورت تبدیل روستا به شهر براساس تغییرات مصوب در تقسیمات کشوری به صورت رایگان توسط بنیاد مسکن به وزارت راه و شهرسازی واگذار می گردد. در صورت عدم انتقال ظرف مدت ۲ ماه پس از ابلاغ تغییرات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است با درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به صدور اسناد مالکیت به نام وزارت راه و شهرسازی اقدام نماید.

نظر شما